Ngn form av ohyra?

sockerdricka

Trådstartare
För ca 2 år sen fick min kanin ngn slags ohyra eller något ovanför svansen. Vi fick tipset att tvätta med hundschampo, det hjälpte inte så vi fick åka till veterinären. De sa att det var ganska vanligt att utekaniner fick det där, så hon fick sprutor mot det och det försvann.

Men nu verkar det som hon fått det igen? Jag minns inte riktigt hur det såg ut förra gången men just nu är det stora tussar hon fäller där, men det finns inga kala fläckar. Och i tussarna är det som små "mjällbitar" eller något.

Blev orolig och undrade om det kan vara något sånt igen, vad tror ni? Någon som vet vad det kan vara eller är det bara att uppsöka veterinär igen? :crazy:

Det låter som om det skulle kunna vara skabb. Det är inte farligt, men hon behöver medicin för att det ska försvinna. Ring till veterinären och fråga om råd. :)

Okej tack. Mamma ska ringa till veterinären senare.

Men jag förstår inte vart det kommer i från! :( Jag känner mig så himla taskig, hon är ju ute mycket under sommaren, för det kommer väl utifrån? :confused: :crazy:

Jag har letat på nätet, men hittar faktiskt inte nån info om det... Det verkar som om det smittar genom kontakt, skabb orsakas ju av ett kvalster. Har du kompisar som har kaniner som har klappat din?
Om jag var du skulle jag sanera buren ordentligt så att man är säker på att det inte finns några kvalster kvar sedan som kan smitta henne när hon är frisk igen. Och att du tvättar borstar och filtar och sådant som ni ev. har till henne, och kläder ni har haft när ni hållit på med henne.

Om det nu är skabb, d.v.s, men det låter ju som det.

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 868
Senast: em-pirre
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 391
Hästvård Nu behöver jag lite råd från er på buke. Vad tror ni om detta? En morgon när jag kom hem från jobbet och skulle släppa ut hästarna...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Lindsen
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 750
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.