Iamia

Trådstartare
Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen på ställen där man behöver se ut som, och uppföra sig som, en ”vanlig civiliserad människa” - typ finare restauranger eller allsköns tillställningar. Under pandemin växte det dock fram ett stort sug efter att se och uppleva en riktig storstad och jag snöade in på New York. Den märkliga känslan vägrar ge med sig, så har nu bestämt mig för att verkligen åka dit till våren ihop med en kompis (det visade sig lite slumpartat att hon funderat på precis samma sak) på någon sorts kusinen-från-landet-tant-röjar-resa. :laugh: Jag skulle vilja göra ett gäng riktiga ”stadssaker”. Gå på museum (dem har jag ok koll på), äta på spektakulära/intressanta/coola restauranger, strosa runt i kaosigt folkvimmel, fika på mysigt ställe, gärna uppleva någon konsert/event osv. Vill helt enkelt kika utanför boxen lite, och göra saker jag inte brukar göra. Har just börjat planera och det finns ju miljoner möjligheter och val…

Har ni varit där? Vad är era bästa tips och trix? Var bör man bo (eller var ska man inte bo), vad får man inte missa, var ska man äta, dos and don’ts osv mm? Orkar någon dela med sig lite?

PS. Det låter ju som att jag aldrig varit utanför hemmabyn, så är absolut inte fallet. Har t o m varit i flera storstäder. :laugh: Men då har det mest varit som på genomresa eftersom mina resor normalt sett handlar om natur… Har alltså aldrig varit på en resa där staden är själva målet…

Har varit där. Det är en upplevelse ocj du hör rätt i att åka dit. Vi var tors-sön (kanske tors-mån. Minns ej), det var för kort. Man vill ha minst 4 heldagar där känner jag.
Kommer tyvärr inte ihåg resturangernas namn.

Vi åkte slutet av maj. Hade tydligen blivit sommar över en natt. Var 35grader. Det var skitjobbigt faktiskt. Svetten bara rann, på hela kroppen.
Jag hade åkt lite tidigare om jag skulle dit på våren.

Du måste gå i central park. Vi kuskade runt i turistbuss också. Det var mycket bra.

Missa inte central park, en heldag där, den är gigantisk! Och var där minst en vecka, skulle jag säga. Jag var där tors-mån, alldeles för kort tid!

Finns ett mysigt hotell någon gata nedanför center park som serverar ost å vin till de boende varje em. Det var jättemysigt och så fick man träffa hotellägarna å prata lite med dem.
Sist gick vi från Brooklyn bridge och upp till center park via en shopping gata och hamnade på vad vi trodde var en liten bokhandel som va gigantisk och 4 plan. Sålde både nya och begagnade böcker, helt fantastiskt.
Harry Potter butiken ska man inte missa.
Minst två par sköna och ingångna skor, som man kan variera mellan då men går massor.
Gratisbåtarna som går förbi (stannar ej) frihetsgudinnan.
Den nedlagda pendeltågsbanan som är omgjord till promenadstråk är jättemysig om det inte småregnar och är full storm...

En vecka i New York ar nog ganska lagom. Forutom de allra vanligaste stallena (Central Park, Times Square, Broadway, Empire State Building, och alla andra turist mal gillar jag South Street Seaport. South Street Seaport har massor med kul sma butiker, restauranger, cafeer och man kan latt spendera en hel del tid dar. Nasta gang jag tar mig till NYC sa delar South Street Seaport och Broadway forstaplats pa listan av stallen jag vill besoka.

Åk upp i One World Trade Center, om du vill ha lite fin utsikt. Köp biljetten online så slipper du köa. Därifrån ser Frihetsgudinnan plötsligt väldigt liten ut..... Ground Zero-muséet är också speciellt.

Älskar New York! Även om jag är för snål för att åka just nu när dollarn är så dyr.

Jag brukar bo på New Yorker, tror det är Wyndham som äger det nu. I bottenplan finns klassiska tick tock som serverar frukost dygnet runt. :love:

Missa inte The highline, man promenerar uppe på en nedlagd tågbana, supermysigt.

Restaurang gillar jag Ruby tuesday för lite enklare mat och Blue Hill om man vill lyxa till det.

Fy, nu blev jag sugen att åka i februari ändå (billigare boende då).

Åh! Tack för alla svar! Blir speciellt jätteglad för de lite mer handfasta tipsen! Ska göra en lista och kolla igenom. (Det där hotellet med vin och ost lät ju som något för oss… :angel: Kommer du möjligen ihåg vad det hette, @Användare86 ? )

Det är verkligen jättesvårt att veta vad som är mer av en turistfälla och vad som är verkligt sevärt. Sedan finns det ju så MYCKET av allt så jag får ju kortslutning i hjärnan. Central Park lär det ju bli iallafall. Och Ground Zero.

Fortsätt jättegärna tipsa om allt möjligt! 🤩

Åh! Tack för alla svar! Blir speciellt jätteglad för de lite mer handfasta tipsen! Ska göra en lista och kolla igenom. (Det där hotellet med vin och ost lät ju som något för oss… :angel: Kommer du möjligen ihåg vad det hette, @Användare86 ? )

Det är verkligen jättesvårt att veta vad som är mer av en turistfälla och vad som är verkligt sevärt. Sedan finns det ju så MYCKET av allt så jag får ju kortslutning i hjärnan. Central Park lär det ju bli iallafall. Och Ground Zero.

Fortsätt jättegärna tipsa om allt möjligt! 🤩

Carnegie Hotel 🍷

I New York finns allt frågan är väl vad du är intresserad av.

Det finns ett half-price ticket booth där du kan köpa biljetter till kvällens föreställning billigare. Vi hamnade på ”Christmas Spectacular Starring the Radio City Rocketts” En klassisk show med flickor som sparkar med bena i luften. Det var ett minne för livet att se spektaklet och titta på publiken som alla hade jultröjor på sig. (Jag tycker det är uppenbart att 95% av publiken på de musikaler jag har varit på i London är andra utländska turister, men så kändes det inte här.)

Fiket i Central Park vid dammen tidigt på morgonen var en höjdare. Jetlag gjorde oss vansinnigt morgonpigga, så vi var där när de öppnade tillsammans med den lokala fågelskådarklubben. Kändes inte ett dugg turistigt.

Natural Science Museum ligger vid Central Park var en upplevelse för man har sett det i hundratals filmer och för att de har riktiga dinosaurefossil. (Var och varannat skelett på NSM i London är en avgjutning av ett skelett i New York.)

Frukost på en riktig diner där de fyller på kaffet gång på gång och man äter någon frukost som man bara har sett i en amerikansk tv-serie förut är ett måste.

Sen finns all världens matkultur representerad, Vi var på en etiopisk restaurang där de la ett stort svampigt bröd över hela bordet och sen hällde de ut matröror på brödet och så åt man bröd och röra med händerna. Google Maps är din vän om du kolla upp en restaurang.

Senast ändrad:
Mitt bästa tips är Summit One Vanderbilt, en otroligt häftig upplevelse som ger dig den absolut bästa utsikten över Manhattan. Det är dessutom en rolig och smått svindlande upplevelse som jobbar mycket med optiska illusioner. Enligt mig är den betydligt mer prisvärd än både Empire State Building och Rockefeller Center, som annars brukar vara de som rekommenderas ifall man vill åka högt upp och få bra utsikt.

Gällande boende kan jag rekommendera att kika på ställen på andra sidan Hudson, alltså i/kring Jersey City. Hotell på Manhattan är svindyrt och man kan spara många tusenlappar på att bo på andra sidan Hudson, samtidigt som det är enkelt att ta sig in till Manhattan. Å andra sidan förtar det kanske den speciella upplevelsen av att bo på Manhattan mitt bland allt "stök", så det är helt klart en avvägning man får göra :)

Mitt bästa tips är Summit One Vanderbilt, en otroligt häftig upplevelse som ger dig den absolut bästa utsikten över Manhattan. Det är dessutom en rolig och smått svindlande upplevelse som jobbar mycket med optiska illusioner. Enligt mig är den betydligt mer prisvärd än både Empire State Building och Rockefeller Center, som annars brukar vara de som rekommenderas ifall man vill åka högt upp och få bra utsikt.

Gällande boende kan jag rekommendera att kika på ställen på andra sidan Hudson, alltså i/kring Jersey City. Hotell på Manhattan är svindyrt och man kan spara många tusenlappar på att bo på andra sidan Hudson, samtidigt som det är enkelt att ta sig in till Manhattan. Å andra sidan förtar det kanske den speciella upplevelsen av att bo på Manhattan mitt bland allt "stök", så det är helt klart en avvägning man får göra :)
Vi slipper undan den högre kostnaden för rätt tråkiga hotell genom att boka via AirBnB. Bott både på Manhattan (East village eller west village är mina favoritområden att bo i) eller Williamsburg på andra sidan 😍
Jag älskar New York och tycker man bör åka 1 vecka. Då har man ändå inte hunnit med allt men den värsta jetlagen har lagt sig de sista dagarna.
En musikal på Broadway är ett måste @Iamia 🤩
NYC är dyrt men så värt det ändå.

Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen på ställen där man behöver se ut som, och uppföra sig som, en ”vanlig civiliserad människa” - typ finare restauranger eller allsköns tillställningar. Under pandemin växte det dock fram ett stort sug efter att se och uppleva en riktig storstad och jag snöade in på New York. Den märkliga känslan vägrar ge med sig, så har nu bestämt mig för att verkligen åka dit till våren ihop med en kompis (det visade sig lite slumpartat att hon funderat på precis samma sak) på någon sorts kusinen-från-landet-tant-röjar-resa. :laugh: Jag skulle vilja göra ett gäng riktiga ”stadssaker”. Gå på museum (dem har jag ok koll på), äta på spektakulära/intressanta/coola restauranger, strosa runt i kaosigt folkvimmel, fika på mysigt ställe, gärna uppleva någon konsert/event osv. Vill helt enkelt kika utanför boxen lite, och göra saker jag inte brukar göra. Har just börjat planera och det finns ju miljoner möjligheter och val…

Har ni varit där? Vad är era bästa tips och trix? Var bör man bo (eller var ska man inte bo), vad får man inte missa, var ska man äta, dos and don’ts osv mm? Orkar någon dela med sig lite?
Jag gillar New York och har varit där ett antal gånger, sammanlagt en månad kanske.

Jag tycker nog Brooklyn är trevligare än Manhattan att ha som bas. Red Hook, Carroll Gardens - de krokarna. Några ställen som är trevliga: Governor’s Island, the High Line, Red Hook, stranden vid Rockaway Beach. Annars skulle jag nog rekommendera att helt enkelt promenera mycket, få en känsla för stan. New York är stort, så man hinner inte se så mycket av staden på ett besök, men det är värt att gå långpromenader. Times Square är mindre än man tror och rätt trist, och området runt är rätt sunkigt och fult. Men visst kan det vara roligt att ha sett.

Jag har varit på teater ett par gånger, och det var en besvikelse. Det finns bara privatteater, och det märks. Jag skulle nog säga att London är en betydligt bättre teaterstad än NYC.

I New York finns allt frågan är väl vad du är intresserad av.

Det finns ett half-price ticket booth där du kan köpa biljetter till kvällens föreställning billigare. Vi hamnade på ”Christmas Spectacular Starring the Radio City Rocketts” En klassisk show med flickor som sparkar med bena i luften. Det var ett minne för livet att se spektaklet och titta på publiken som alla hade jultröjor på sig. (Jag tycker det är uppenbart att 95% av publiken på de musikaler jag har varit på i London är andra utländska turister, men så kändes det inte här.)

Fiket i Central Park vid dammen tidigt på morgonen var en höjdare. Jetlag gjorde oss vansinnigt morgonpigga, så vi var där när de öppnade tillsammans med den lokala fågelskådarklubben. Kändes inte ett dugg turistigt.

Natural Science Museum ligger vid Central Park var en upplevelse för man har sett det i hundratals filmer och för att de har riktiga dinosaurefossil. (Var och varannat skelett på NSM i London är en avgjutning av ett skelett i New York.)

Frukost på en riktig diner där de fyller på kaffet gång på gång och man äter någon frukost som man bara har sett i en amerikansk tv-serie förut är ett måste.

Sen finns all världens matkultur representerad, Vi var på en etiopisk restaurang där de la ett stort svampigt bröd över hela bordet och sen hällde de ut matröror på brödet och så åt man bröd och röra med händerna. Google Maps är din vän om du kolla upp en restaurang.
Det där ”svampiga brödet” är väl injera? Just etiopiskt är lättare att hitta bra i Sverige än i NYC tycker jag - vi har mycket större andel invandrare från Afrikas horn än NYC.

För flera år sen fick jag höra att man vill bo söder om 100e gatan om man vill känna sig trygg när man går hem på kvällen. Men jag vet inte om det fortfarande är sant (eller om det ens var sant då).

Finns ett mysigt hotell någon gata nedanför center park som serverar ost å vin till de boende varje em. Det var jättemysigt och så fick man träffa hotellägarna å prata lite med dem.
Sist gick vi från Brooklyn bridge och upp till center park via en shopping gata och hamnade på vad vi trodde var en liten bokhandel som va gigantisk och 4 plan. Sålde både nya och begagnade böcker, helt fantastiskt.
Harry Potter butiken ska man inte missa.
Minst två par sköna och ingångna skor, som man kan variera mellan då men går massor.
Gratisbåtarna som går förbi (stannar ej) frihetsgudinnan.
Den nedlagda pendeltågsbanan som är omgjord till promenadstråk är jättemysig om det inte småregnar och är full storm...

Finns det nån chans att du minns adressen till bokhandeln? Jag var där 2010 och sen dess har jag letat och letat efter den…

Utifrån egna upplevelser lyfter jag gärna fram...
  • Promenera, som @Mabuse m fl säger. Både planlöst och specifikt (t ex Central Park). Låt staden komma inpå skinnet. I Central Park, notera de små plaketterna på bänkarna.
  • Hangarfartyget Intrepid, som är ett flygmuseum med en handfull fascinerande plan som Concorde, A-12 (föregångare till SR-71 Blackbird) och rymdfärjan Enterprise m m.
  • Empire State Building. Ja, det finns andra byggnader som erbjuder minst lika bra utsikt. Men ingen byggnad som i sig själv är lika ikonisk.
  • The High Line.
  • Grand Central Station.
  • Roosevelt Island och linbanan dit. Tänk filmen Dark Water.
  • Äta gott är inte så dyrt som man kan tro.
  • Gillar man att sy, ffa show-/scenkläder, så finns ett megautbud av spektakulära tyger i Garment District.

Finns det nån chans att du minns adressen till bokhandeln? Jag var där 2010 och sen dess har jag letat och letat efter den…
Det var inte Strand, på Broadway / E 12 St?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka