New Forest kunniga !!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anna-lena
  • Startdatum Startdatum
A

anna-lena

Hej jag har ett sto med namn som Roundtown Gipsy Mouth NFM 6645, Niggerstep of Bridgelea NGS 491, Society Lady NFM 1646 i sin stam och eftersom jag inte kan så mkt om new forest stammar skulle det vara kul att höra om någon hört dessa namn tidigare.

Sv: New Forest kunniga !!

Vår gamle New Forest-herre har Niggerstep of Bridgelea i stammen, som mormorsfar om jag inte minns fel.

Tyvärr vet jag inget om denne hingst, så jag ser också fram emot om någon annan gör det!

Hej jag har ett sto med namn som Roundtown Gipsy Mouth NFM 6645, Niggerstep of Bridgelea NGS 491, Society Lady NFM 1646 i sin stam och eftersom jag inte kan så mkt om new forest stammar skulle det vara kul att höra om någon hört dessa namn tidigare.

Hallå är det ingen som har lite information om dessa new forest hästar:confused:

Här kommer lite fakta:

Niggerstep of Bridgelea NFS 491
svart, född 1962 hos Miss S.L. Brook, Bramley Riding Stable, Bramley, Sussex, England
e. Merrie Minstrel 4048 NPS (Jasmijn Merrie Minstrel He.Imp.9)
u. 8879 Poppets NPS
ue. Forest Horse
Niggerstep of Bridgelea var mycket framstående i utställningsringen i England, under 1966 var han i princip oslagbar, han vann de flesta större shower. Han verkade på Bridgelea-stuteriet och exporterades i början av 1970-talet till Belgien. De sista avkommorna jag hittat efter honom föddes 1981.
Länk till mer utförlig stamtavla: http://www.sukuposti.net/sukutietokanta.php?Numero=1428

Roundtown Gipsy Mouth NFM 6645
mörkbrun, född 1968 hos H.M. Brain, Manor Farm, Sway, England
e. Niggerstep of Bridgelea NFS 491
u. Society Lady NFM 1646
ue. Deeracres Mayking 4018 NPS
Länk till stamtavla: http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=136569

Society Lady NFM 1646
Brun, född 1963 hos H.M. Brain, Manor Farm, Sway, England
e. Deeracres Mayking 4018 NPS
u. Pixie NFM 145
ue. Forest Horse
Länk till stamtavla: http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=129359

Hoppas får nytta av uppgifterna, det var allt jag hade :)

Hlsn Helena

Felstavat...:o
Roundtown Gypsy Moth NFM 6645 är det korrekta namnet på stoet ovan!:)
Hon importerades till Sverige men stambokfördes aldrig här. Hon har fått ett antal föl i Sverige, bl a efter New Foresthingsten Bull Hill Mick och efter ej godkände SWB-hingsten Gandalf Grå (f.73 e.Pegasus). Båda dessa hingstar och R. Gypsy Moth hade samma ägare här i Sverige.

Hlsn Helena

Senast ändrad:

Tusen tack för rolig info om dessa hästar:) mitt sto har Roundtown Gipsy Mouth som mamma (namnet är stavat så i passet) och Gandalf Grå som far. Någon som vet om dessa har presterat något på tävlingsbanorna.

Enligt den Engelska stamboken The New Forest Pony Stud Book och Svenska Hästavelsförbundets Blå Basen är stavningen Roundtown Gypsy Moth, så det är nog felstavat i ditt pass. Om du googlar på Roundtown Gypsy Moth hittar du Sherry (f.81) och Camparie (brun f.89) båda helsystrar till din häst e.Gandalf Grå u.Roundtown Gypsy Moth (- eller någon av dem kanske är din häst??)
Ytterligare en avkomma May Wonder (New Forest) e.Bull Hill Mick RNF 27u.Roundtown Gypsy Moth återfinns i SWB Blup-databas.

Hlsn Helena

Roundtown Gypsy Moth ägdes av Lars Toller, Vedbände gård utanför Korsberga som dessutom ägde både Bull Hill Mick RNF 27 och Gandalf Grå. Gandalf Grå var en isabellfärgad halvblodshingst f 1973 (ej godkänd) e Pegasus 424 u Darling Kate xx. Han finns på andra trådar i Bukefalos.
Finns även en till helsyster till Campari (br, stj, str), Chartreuse (mbr, gmg bls) som var född -91/92?) och helbror Cognac (mbr, f -86?)

Liknande trådar

J
Avel Hallo! Jag skulle vilja be om lite hjälp när det gäller min ponnys stam. Jag köpte henne osedd från Holland i maj (2007) som...
Svar
2
· Visningar
1 100
Senast: J_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hur köper man en hund?