Sv: New Forest hingstar?
Inte alltför långa eller stora hingstar med mycket bra gång är mitt tips. Sörbys Lotus kanske?
*kl*
Har skrivit samma inlägga i tråden "Val av New Forest Hingstar 2008" men har inte fått några svar där...så därför ber jag om hjälp här också:
På inrådan av min kompis behöver vi lite avelsråd! Min kompis köpte i höstas ett New Forest sto; "Idyllens Orient" f. 2003, mörkfux, e Smedhults Torped u Labolina e Kunta Kinte - Leed's Boy
Hon fick diplom som tre- åring med siffrorna 9-9-8-9-7
Kompisen "leker" lite med tanken att betäcka henne i år och nu behöver vi lite förslag! Hästen är inte mycket riden men har ett toppentemprament, hon är väldigt social och uppför sig väl i alla lägen. Än så länge har hon inte blivit hoppad så där vet vi inte hur hon beter sig men det ska nog inte vara några problem
Hingstens temprament är viktigast! Den ska gärna vara en "allroundponny" med både gång och hoppförmåga. I våra tidigare hingstval (som sträcker sig till förra året) har vi valt att använda väl beprövade hingstar och eftersom stoet är ung gäller nog denna "regel" här också! Vilka hingstar ska vi titta närmare på?
/Kristin
Inte alltför långa eller stora hingstar med mycket bra gång är mitt tips. Sörbys Lotus kanske?