New Forest - avkommors resultat

Boop

Trådstartare
Försöker hitta uppgifter på tävlingsresultat till Burton Starlights avkommor. Vem eller vilka var framgångsrikast? (Intresserad av framgångsrika barnbarn också.) Någon som vet?

Söker också efter tävlingsresultat till Wotton Bracken och Merrie Masters avkommor.

Finns det någon databas för sådant som går att lita på?
Eller får ma förlita sig på alla duktiga avelsnördar?;)

Sv: New Forest - avkommors resultat

Burton Starlight har 39 svenskfödda tävlingsavkommor. Han är som tävlingsförärvare runt medel i rasen, och avkommorna är nog lite mer mot dressyr. Mest välkänd är Emma II, ridskoleponnyn som blev SM medaljör. Hon har brons i SM dressyr kat C 85 och 86 samt guld 87. En annan framgångsrik avkomma är Pretty Ballerina RNF 970 som om jag inte missminner mig har SM guld i körning. Englandsfödda Cheriton Mr Fluff vann SM i hoppning 1986.

Wootton Bracken har 26 tävlingsavkommor och återfinns i new forest hingstarnas tabell över poängtagande avkommor i den nedre delen. Mest namnkunnig är Silanka som tävlades mycket framgångsrikt i körning och hon vann SM i enbet 1989, 1990 och 1991. Värends Juvel och Värends Siri är placerade i msv B hoppning och Värends Platini i FEI dressyr.

Wootton Bracken är mor till bla Stackarps Louise RNF 1060 som lämnat en rad tävlingsponnyer: Sturevallens Rubin, Sturevallens Silver, Sturevallens Marionetta, Sturevallens Lousann samt givetvis Sturevallens Gentleman som ju också är tävlad.

Om Merrie Master kan man skriva spaltmeter om man vill. Han är en legend och har varit oerhört viktigt för prestationen hos new forest i Sverige. Han har 83 tävlingsavkommor och bland dessa finns tex:

Cherrys Child Cherokee, SM guld i hoppning 1996 senare elitponny i dressyr, tävlas fortfarande på hög nivå

Dreaming Boy flerfaldig SM medaljör i dressyr bla guld 89,90 och 93 har därtill både silver och bronsmedaljer

Smedhults Linda SM guld i fälttävlan 91, silver 90. EM guld i fälttävlan 1990

Smedhults Jonna SM guld i fälttävlan 91

Därtill kommer ett antal tävlingsponnyer på elitnivå bla Caravelle, Castello II, Fellow, Master Pandy, Maybehill Slabang, Smedhults Galant, Smedhults Indra, Smedhults Penny mfl.

Wootton Bracken har 26 tävlingsavkommor och återfinns i new forest hingstarnas tabell över poängtagande avkommor i den nedre delen. Mest namnkunnig är Silanka som tävlades mycket framgångsrikt i körning och hon vann SM i enbet 1989, 1990 och 1991. Värends Juvel och Värends Siri är placerade i msv B hoppning och Värends Platini i FEI dressyr.

Wootton Bracken är mor till bla Stackarps Louise RNF 1060 som lämnat en rad tävlingsponnyer: Sturevallens Rubin, Sturevallens Silver, Sturevallens Marionetta, Sturevallens Lousann samt givetvis Sturevallens Gentleman som ju också är tävlad.

Detta är garanterat fel...Jag känner denna ponny sen många år tillbaka och vet att han har höga placeringar i dressyr (gått SM om jag inte minns fel). Men någon hoppstjärna är det inte. Jag har själv hopptävlat honom och LB var nog gränsen för hans kapacitet, och då pratar vi inte placeringar...

Men en jättetrevlig ponny, som om jag inte fått fel info fortfarnde lever, 30 år gammal.

Detta är garanterat fel...Jag känner denna ponny sen många år tillbaka och vet att han har höga placeringar i dressyr (gått SM om jag inte minns fel). Men någon hoppstjärna är det inte. Jag har själv hopptävlat honom och LB var nog gränsen för hans kapacitet, och då pratar vi inte placeringar...

Men en jättetrevlig ponny, som om jag inte fått fel info fortfarnde lever, 30 år gammal.

Det är möjligt att det är fel men då är det fel i statistiken från förbundet (det har ju i och för sig hänt förr...). Jag har i stort sett alla statistikkalendrarna för ponny och Juvel återfinns i 1995 års kalender med en placering i Msv B hoppning. Tror du mig inte kan jag scanna sidan åt dig. Åren efter har han flertalet placeringar i dressyr tom lätt A.

Det är möjligt att det är fel men då är det fel i statistiken från förbundet (det har ju i och för sig hänt förr...). Jag har i stort sett alla statistikkalendrarna för ponny och Juvel återfinns i 1995 års kalender med en placering i Msv B hoppning. Tror du mig inte kan jag scanna sidan åt dig. Åren efter har han flertalet placeringar i dressyr tom lätt A.

Inser nu att jag nog skrev lite otrevligt. Var verkligen inte meningen så. :)

Men fel är det garanterat (du behöver inte scanna sidan, det är säkert fel i kalendern). 1995 ägdes han av den tjejen som fortfarande äger honom, och hon har aldrig startat honom högre än max LB hoppning (LC kanske det är t o m). Det är däremot hon som har placeringar t o m LA dressyr på honom senare. Står det vem som skulle vara ryttare i hoppningen? 1993 startade jag Juvel i Div II hoppning, och det var som sagt där hans maxkapacitet låg (dvs LC, LB).

Om du har tidigare kalendrar borde Juvel ha ganska höga placeringar i dressyr under åren före 1992. Vet tyvärr inte exakt när, han är ju född -78 så han har varit igång i ganska många år :)

Undrar vilken ponny som oförtjänt blivit av med sina meriter som Juvel fått istället...

Tack så mycket! :bow::bow::bow:

Går det att hitta trovärdig statistik på nätet?

Ja, det verkar ju mkt troligt att du har rätt och att Juvel felaktigt har fått någon annans placering. Jag bläddrade lite i kalendrarna från 90-talet i morse (är på jobbet nu) och detta är den enda placeringen som finns i hoppning, en placering i msv B och det är ytterst ovanligt att det om ponnyn går msv inte finns några placeringar i lätt B och lätt A också.

Å andra sidan, på den tiden var inte statistiken så komplett som den är nu. Starter som inte resulterade i placering syns inte någonstans. Och det har genom åren funnits en hel del problem med att klubbar inte rapporterade in resultat och då kommer ju dessa resultat inte med. (Undrar hur många ponnyer som missat resultat på detta sätt?)

Jag ska se vad det var för ryttare på honom när jag kommer hem. Ang tidigare placeringar så började ponnyerna komma i alfabetisk ordning i kalendern 1990 och då började om jag inte minns fel även vilka klasser de placerade sig i publiceras. Innan stod de i ordning efter hur många poäng de tagit totalt och då är det ju lite meck med att hitta en speciell ponny... Om jag minns rätt så var han med placerad i lätt A dressyr om det var 90 eller 91 i alla fall.

Går det att hitta trovärdig statistik på nätet?

Svar nej. Inte med namn på avkommor. Och definitivt svårare för äldre hingstar.

Vad du kan hitta är ju en tabell med resultat tom 05 (tom 06 finns publicerat i NF-bladet) där du ser antal avkommor som tävlat och hur många som varit i högre klass på varje hingst. Och här är det ju då viktigt att komma ihåg att vilka klasser de placerade sig i började anges runt 1990 så för de gamla hingstarna så finns det säkert fler avkommor som gått högre klasser.

Tabellen här http://www.newforest.se/tavlingsstatistik.asp
(Gå INTE och titta efter siffror på tävlingsavkommor som står på de enskilda hingstarnas egna sidor hos SNF, de är inte uppdaterade på många år!)

För yngre hingstar kan man förstås söka i ridsportförbundets databas där finns ju alla resultat från 2003 och framåt. Då får man ju först plocka fram avkommornas namn i SH's Blå basen (i alla fall alla renrasiga new forest) och sen söka på dem en och en på förbundets sida. Lite omständigt men det går. Förhoppningsvis kommer de väl med tiden att koppla in tävlingsresultaten i Blå Basen också.

http://www.freewebs.com/medalj/index.html är en rätt kul sida också med namn på alla medaljörer i mästerskap. Dock utan stam på ponnyerna...

Liknande trådar

J
Avel Finns det någon som har stor erfarenhet i New Forest Avel? Det finns ju många duktiga människor på Buke. Jag har tänkt ganska länge på...
Svar
3
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Vaginal vs kejsarsnitt
  • Remisser 1177

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka