New Balance skor ?

Sv: New Balance skor ?

Jaa! Klart de heter natural balance!!
Jag betala 100:- extra för min pålles specialskor (NB-fram och greppskor bak). Hovis fixar själv fram dem.

Kickikompis; min har greppskorna bak för att om möjligt få ngt. bättre fäste och undvika att hon halkar eller slirar med bakbenen och på så sätt blir övertänjd eller liknande som kan bidra till hennes låsningar.
Men vad jag har förstått så är det en rätt marginel skillnad på greppskorna och vanliga efter en tids användande. Men sen finns det ju andra sätt och andra skor att få till för att eliminera detta problem.
En annan häst jag hörde om fick gå broddad med fyra (eller fler, minns inte riktigt??) fasta broddar bak/sko för att minska halkrisken, men hos oss i alla fall så innebär det också att den får gå ensam i hagen...

Det var ganska billigt....eller så är min hovis lite dyr. Jag får betala 120 för ett par, har vanliga skor bak. Tror Hbg tar samma.

Jag har börjat fundera på om min ska ha skor som gör att han inte glider runt så lätt bak. Han älskar att komma i full galopp för att sedan göra slide-stop´s på ett antal meter...:crazy: Nu när det varit så blött så glider han extra bra dessutom. Tycker du greppskorna funkar bra annars? Min är inte så gammal och har inte haft skor bak innan och då hade vi inte samma problem. Blev inte lika halt då...

KL

En annan bra sida om NBS

www.hoofprotection.at

Om man förstår tyska.

Jag samarbetar lite med dom killarna och har sett många otroligt bra effekter av användandet, men också sett andra hovslagare använda skon och det har varit miserabelt.

Man bör utbildas av de som tagit fram skon för att använda den, det är min övertygelse.

KL

Jag samarbetar lite med dom killarna och har sett många otroligt bra effekter av användandet, men också sett andra hovslagare använda skon och det har varit miserabelt.

Kan bara hålla med dig utifrån egen erfarenhet.

Som sagt, NBS är absolut ingen generell beslagslösning för alla hästar, tyvärr kan den orsaka mer skada än nytta vid felaktigt utörande och anpassning.

Hela iden med NBS är som med många andra beslag, att ge en så fri naturlig överrullning så nära hovleden som möjligt, kort tå med balanserad fysiologisk skoning för den enskilda individen med basic beslag, skoning med Classic Roller eller NBS är helt individuellt beroende på den enskilda individens fysiologiska förutsättningar.

Det man aldrig får glömma som yrkesman är just den avgörande "punkten" för underlättande av hovens belastning och fria överrullning nämligen hovleden!! Lyckas man även sko eller verka hästen i statisk o dynamisk balans där belastningen tas upp i benets styvaste riktning så kan man känna sig ganska nöjd med sitt utförande.

Sedan finns det massor av andra faktorer som påverkar hästens hållbarhet och balans fast det har inte med denna tråd att göra.

jag skor min häst med classic roller fram o greppskor bak för att underlätta överrullningen för min häst. köpt mina skor nere på hbg djursjukhus men de beställer dem från halmsad/halland någonstans... ring o hör med hbg om du är nyfiken. jag är supernöjd med dessa skor, hästen som har ett dåligt knä, går mkt bättre numera.

Ja ska ärligt säga att jag inte har märkt någon större skillnad på min om hon får vanliga bakskor eller greppskor, men både jag och hovslagaren lyder vet. och fys. order.
Däremot så märkte jag väldigt står skillnad den gången hästen fick vanliga skor fram istället för NB-skorna.
Hon blev tidigt väldigt snubblig och "osammanhängande" i kroppen, fick sko om efter fyra veckor mot normala 6veckor.
Vi har haft nb-skor nu i snart två år och jag är nöjd med skorna och med min hovslagares jobb, vilket även vet. och fys. är!

Ja, om jag förstått det rätt så ska det gå bra.
Tyckte mig dessutom se ett par nb-sulor i en av länkarna som tipsas om i tråden, men inte säker...

72986_1185445588.jpg

Här är en bild på ett par Classic roler, de har precis samma funktion och är uppbyggda åå precis samma sätt som New balanc, enligt vet och hovslagre.

72986_1185445588.jpg

Här är en bild på ett par Classic roler, de har precis samma funktion och är uppbyggda åå precis samma sätt som New balanc, enligt vet och hovslagre.

:cry: bilden fungerar inte!! Vill väldigt gärna se den! Kan du prova igen??
Tack tack

Bra att bilden inte funkade för Classic Roller och NBS har absolut inte samma uppbyggnad eller funktion.

C.R. är en så kallad vanligt utformad sko fast med halvrund marksida, den har jag haft stora framgångar med. (Hästarna oxå:idea:)

NBS har absolut inte samma halvrunda marksida, är mer likt en tvärtåad sko i tådelen med extra brett gots över själva tådelen, sidodelarna,traktdelarna är oxå mkt rakare än på c.l. skon. Rätt placerad nbs utifrån hovens uppvisade balans ger en balancerad korrekt benaxel utifrån statisk o dynamisk balans.

Jag har tidigare till största delen skott med sk vanliga remontskor men upptäckt att Classic Roller ger en mkt mer naturlig fri överrullning mer centrerat.

NBS använder jag (och har sedan länge gjort) på hästar totalt Off Balens i samband med Veterinärt utrönande och det har varit mkt possitivt för att senare när hästen är balancerad övergå till c.r.

Med all skoning så gäller det att söka helhetsbilden, ställa sig frågan utifrån det man kan avläsa i hoven och hästens övriga extriör varför denna obalans existerar för tillfället.

Här har vi det bästa med att vara hovis och det är just gåtorna om hur man löser problemen och i vilka steg,beslag man ska gå till väga under resans gång.

Man ska alltid ha i åtanken att "Make it simpel"

Att göra det så är att göra det naturligt för hästen och det lyckas nästan alltid, förutom när man har en onaturlig häst.:angel:

Tack för det! Man skall med andra ord inte lita på allt som sägs!

Det var en völkdigt bra genomgång, många frågetecken blev nu klara för mig!

Min skos med classic roller och det har fungerat väldigt bra!
Prova länken som finns med i tråden, där finns både classic roller o Natural Balance med!

*knapplån*
varför såna specialskor? om ni vill ha snabbare överrullning så är det väl dags att ta till travskorna, tvärtå, halvrunda eller öppen tå ;) det måste väl va bra mycket billigare än att skaffa såna där knepiga skor :p

*knapplån*
varför såna specialskor? om ni vill ha snabbare överrullning så är det väl dags att ta till travskorna, tvärtå, halvrunda eller öppen tå ;) det måste väl va bra mycket billigare än att skaffa såna där knepiga skor :p

C.R. och NBS är just en vidareutveckling utifrån travets många gånger otaliga beslag utifrån dagens bana, kuskens ideer och inte att för glömma. Förmåga att förstå att det som inte sitter i hovarna bör nog kusken försöka ha i händerna.;)

Jag förstår inte vad du menar, för dagen utifrån aveln verkar ju dom flesta varmbloden utvecklats till naturtravare och gör sina bästa lopp barfota.

Varför blandar du in massa olika typer av beslag när du tydligen håller på med trav???

Har du bly i stropparna:angel:

C.R. och NBS är just en vidareutveckling utifrån travets många gånger otaliga beslag utifrån dagens bana, kuskens ideer och inte att för glömma. Förmåga att förstå att det som inte sitter i hovarna bör nog kusken försöka ha i händerna.;)

Jag förstår inte vad du menar, för dagen utifrån aveln verkar ju dom flesta varmbloden utvecklats till naturtravare och gör sina bästa lopp barfota.

Varför blandar du in massa olika typer av beslag när du tydligen håller på med trav???

Har du bly i stropparna:angel:

det finns många hästar kan jag ju säga dig som inte klarar av att gå barfota p g a dålig hovkvalité, dom behöver tyngre balans mm.. av mina 6 nuvarande passhästar så är det 1 (!) som klarar av att gå barfota..

anledningen till att man använder så många olika typer av skor är att man försöker få hästen att gå fri (d v s få en så snabb trav som möjligt utan att hästen slår sig).. det vanligaste är ju att dom går med släta skor fram och med grepp bak, men eftersom ni i den här tråden pratade på att ni ville ha en snabbare överrullning så skrev jag ner dom skorna som ger snabbare överrullning :idea:

Min häst har några liknande skor (eller samma) som ska underlätta överrullningen. Bara efter nån dag så lossade spänningar i bringan och musklerna där har blivit lösare och hon kunde röra bogbladen mkt friare.

Hon har dock bara blivit skodd med dem en gång (har bara haft ute nya hovis en gång).

*delvis knapplån*

Har blivit tipsad om att testa dessa skor pga att min häst snubblar väldigt mycket,men det verkar finnas två olika,classic roller,och natural balance,vilken är bäst,vad är det för skillnad?

Ska som sagt sitta på en häst som snubblar..

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
685
Kläder & Bli fin Är det nån som har koll på hur skor från Helly Hansen brukar vara i modell och storlekar? Jag får upp reklam på en ny modell av...
Svar
2
· Visningar
315
Senast: tanten
·
Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
627
Senast: lil-sis
·
Kläder & Bli fin Jag får varma fötter och klarar inte av heltäckande skor på sommaren. Jag har precis köpt ett par Birkenstock som jag ändå tycker...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 025
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka