N

Niiina

Hejsan!
Jag har en foderhäst som jag har haft i ca 2 veckor. När man tar in honom i stallet och han är själv så blir han jättenervös. Han skrapar med hovarna och ställer sig lite, slänger sig åt sidorna och är ibland helt galen. Han blir bättre när han kommer ut. Beror detta på att han inte är trygg med mig? Vad ska jag göra för att han ska sluta?

Tacksam för svar!
 
Ge honom tid! Jag antar att han flyttade till Dig för två veckor sedan? Då har han fullt upp med att hitta sin plats i den nya flocken och att göra sig hemmastadd på nya stället och med Dig. Inte alls konstigt då att han blir stressad av att skiljas från de andra hästarna som jag gissar (och hoppas) att han går tillsammans med. Ta det försiktigt, provocera honom inte i onödan, kan du kanske få ta in en häst till i stallet samtidigt och se om det fungerar bättre nu i början? Var så lugn i hanteringen som Du kan så kommer det säkert att lösa sig. Men jätteviktigt som alltid och speciellt i sådana här situationer: Tänk på säkerheten!
 
Vissa hästar blir nervösa av att stå inne själva, vissa bryr sig inte.
Min häst kan inte stå inne själv, men om jag är där så går det bra.

Men ge honom lite tid också, han är ju ganska "nyinflyttad"
 
de flesta hästar hittar tryggheten i andra hästar, inte i människor...vi kan ge dom en annan slags trygghet, men inte som flockmedlem, det är endast hästar förunnat.
att ha en häst som blir jätteorolig när den blir ensam är inte så roligt, men låt den stunden vara så kort som möjligt och i början kan du ju försöka ha en kompis inne åt den..pö om pö får du lära in att det inte är så illa att bli intagen för arbete..när dom väl arbetar brukar dom glömma ensamheten(då SKA dom glömma den)
 
Hej! När man kommer ut så blir han jättelugn, såfort man står på stallplanen. När man rider honom är han som en lammunge och efter om han står ensam så är han fortfarande lugn. Det är bara innan, när man ska borsta honom.
 
Hej igen.. Han verkar fortfarande inte trygg med mig. Jag har haft honom i ca 1½ månad nu. Idag knuffade han in mig i väggen så att mina revben värkte. Någon som har nåt annat tips? Gärna innan han skadar någon. :cry: :cry:
 
Jag tycker det verkar som att han har kontrollen över dig. :confused:
Visa att det är DU som är ledaren.
Sätt honom på plats.(inte med våld då såklart!) :smirk:

Lycka till :banana:
 
Det blir bra med tiden, prata lungt med honom och tänk lungt, så blir det bra!!
Ni har precis börjat lära känna varandra!

Jag har ett sto som hatade stå uppbunden och särskilt ensam utan kompisar omkring sig, men det blir bättre ju tiden gick.
Nu står hon gärna lungt ensam och tittar nyfiket vad jag gör, och jag kan lämmna henne själv och hon står lydigt kvar.

Lycka till!
 
Hm , det låter inte kul och aj vad ont det måste ha gjort!
Han är kanske lite nervpirrig, men försök att inte vara ivägen om han nu måste ge ut sina aggregation på något.
Jag hoppas att det lyckas bra mellan er, ge inte upp!!
 
Jag örsökte.. Jag flyttade honom snabbt åt sidan så att jag själv fick luft.. sen så kom en kompis å tipsade mig om att löslongera så de gjorde jag.. fast han var ungefär likadan efter iaf..
 
Jag brukar sätta på musik så att jag själv blir lugn, då lugnar han ner sig lite..
 
Kan du inte höra med hästens ägare??? Han/hon kanske har något tips?
 
Binder du upp hästen i stallet?
Annars är ju det lite säkrare för dig själv och dá kanske han inte far runt överallt....
Máste nog säga att det verkar vara lite dumhet eftersom han kan stá helt still efter ridningen....
Jag hade nog efter sá láng tid sagt till pá skarpen.
Kanske kan du annars prova att stá ute och göra iordning honom tills han vet att det är samma procedur varje gáng.
Och som nágon sade: Prata med ägaren.
Lycka till!
 
Han är inte så jättelugn efter nu längre... ja, jag ska prata med hans ägare.. tack..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp