nervös hund på valpkurs?

U

Uddatyp

hur funkar de? när hunden är nervös och väldigt försiktig när andra hundar bara springer fram..har märkt att det går bra när hundarna är försiktiga och inte är så ivriga..då vågar han gå fram och sen då vill han leka som en "normal" valp.

ska ju gå på valpkurs snart men tänk om han blir ännu räddare på den? pratade med en som sa att de va bättre att vänta lite med valpkurs tills hunden blivit lite modigare, men vart ska man träffa andra lugna hundar som han kan träffa och leka med liksom?

hur ska man göra? det går bättre och bättre att gå ut med honom bland folk nu, inte lika feg som förut och han har tillome vågat gå fram till hästarna nu så de går ju frammåt.

men hur göra med valpkurser? kan man sätta ut annons och fråga om någon med en lugn, trevlig men endå lekfull hund vill träffa valpen? hur ska man annars träffa sånna hundar?

Sv: nervös hund på valpkurs?

Min hund var jätteosäker på kurs i början. Men hon förstod ju snart att här är det visserligen gapiga, stora mörka hundar men de stannar hos sin matte och de sitter fast i koppel.

Se också till att stötta din hund, ha honom nära dig och var bestämd i dina steg och din kroppshållning.

Vad jag har förstått så är det olika regler på olika kurser. På vissa får valparna leka o vissa inte. På min kurs lektes det inte utan vi var där för att träna o lära hunden fokusera på matte.

Tycker jag var bra för de hundar som var försiktiga av sig hade gott om tid att titta på de andra o bli lite nyfiken. De blev morskare o ville till slut fram o hälsa (fast de inte fick)..

Det var på planen de inte fick hälsa o leka, men däremot vid fikat o efteråt fick man bestämma själv hur man ville göra. Bara man gick en bit ifrån planen o de andra som tränade..

Vet även kurser där man börjar med fri lek för att hundarna ska hälsa ifrån sig, och andra där man avslutar med lek.

Vet inte vad som är bäst, men för oss funkade det kanon. Speciellt för de hundar som var lite fega av sig.

På våran valpkurs var inte valparna lösa, det var strängt förbjudet ! Inkallningen skedde i löplina ...
Skulle aldrig låta min hund leka på plan eller i anslutning till träning, det skapar en förväntan som är svår att bräcka.
Om några vill släppa sina hundar efter träning tackar jag för mig och åker hem!

Senast ändrad:

Jag tror att man i stort sett har gått i från ofoget att på valpkurserna släppa ihop hela gruppen hej vilt, som man ofta gjorde förr på brukshundsklubbens kurser.

Prata med instruktören innan kursstart så att han/hon vet hur du känner. Stötta din hund, försök att utstråla säkerhet och lugn så smittar det av på din valp. Ut och miljöträna hemma omkring, i lagom doser. Det är ganska normalt att en valp/unghund är lite osäker inför mycket folk och påflugna hundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
953
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 890
Senast: MML
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 986
Senast: Sesca
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka