nervös häst ute

ishorses

Trådstartare
Jag vet inte hur jag ska göra med min häst..
Han är väldigt nervös när vi rider ut och hoppar till för allt möjligt, tex stenar, granar, konstiga träd m.m. Jag känner mig också väldigt osäker och det var precis en sån här häst jag inte ville ha :( (har haft honom i 6 månader).
Men tror ni att det kommer bli bättre ju mer vi rider ut? Kommer han någonsin vänja sig vid konstiga stenar tex?
 
Sv: nervös häst ute

Min mors häst var precis likadan. Hon köpte honom 1983 och han gick vidare 2004, och hon tränade mycket miljöträning med honom i form av att promenera med honom på diverse ställen. Som exempel tyckte han kor var väldigt otäckt, så hon promenerade med honom till att börja med utanför just kohagarna vi har runtikring hemma. Sen då han lärde sig att dom inte var så farliga började hon rida förbi i stället, och då var det inte så otäckt. Hon tränade också mycket typ "agillity" gå över presseningar och han fick se mycket "otäckt".
Hon byggde upp tillit under väldigt många år. Då han var gammal litade han blint på henne, men självklart så hade han fortfarande nerver, men inte alls i samma utsträckning som då han var yngre, dock fick han starr på ena ögat och blev blind, så det spelade in det med.
Det tar tid, men det går! Såg nu att innlägget är gammalt, men jag hoppas det löste/löser sig för dig=)
 
Sv: nervös häst ute

Han är likadan när jag promenerar tyvärr.. och har promenerat med honom i 6 månader, visst han har lugnat ner sig betydligt men jag sitter fortfarande och spänner mig då jag vet att han hoppar till minst 20 gånger när vi är ute.. så jag vet inte om jag är rätt ryttare för honom :S
 
Sv: nervös häst ute

Min häst är likadan, han är rädd för fåglar, olika nyanser av grönt, blommor, stenar you name it.

Han är 6 år och jag har haft honom sedan han var föl. Han har blivit bättre, det har han men det är fortfarande rätt så extremt. Jag gör ingen stor grej av hans hoppande hit och dit för jag är ändå så säker på honom och är inte alls rädd att ramla av.

Leder jag honom så går han däremot förbi allt utan att ens blinka! Det har väl något med brist på förtroende att göra antar jag.

Hur beter sig din häst när du rider ut med sällskap? Min blir väldigt mycket bättre då! Du kan väl förresten prova att rida exakt samma runda några gånger, det är möjligt att det skulle kunna fungera.

Sätt en fegisrem runt halsen så du har något att hålla i dig i, det gjorde jag i början. Tänk på hur du sitter, att du har hästen "framför" dig, och ta lugna djupa andetag =)
 
Sv: nervös häst ute

Ja han blir ju betydligt bättre när jag rider med någon annan, men tyvärr inte så många och rida med här..
Det som också är irriterande är att han knappt vill gå fram när vi är ute, han är riktigt seg, innan var han jätte pigg..
Vi har bytt stall och vet inte om han är deprimerad eller nåt..
Innan var han även högst i rang och nu i denna hagen är han lägst i rang..
 
Sv: nervös häst ute

Mitt bästa tips är att trava istället för skritta. Ingen fara alls att börja jogga lugnt direkt. Sen travar du ett antal kilometer, när hästen känns nöjd kan man gå ner i skritt på en betydligt mer avslappnad häst. :)

Den kommer nog att hitta tillbaka till bättre bjudning också :)
 
Sv: nervös häst ute

Min häst är lika. Hon kan för en osäker ryttare vara riktigt jobbig att hantera tyvärr.
Jag har inga större problem med det då jag är trygg och blir aldrig rädd när hon börjar stressa över något.

Hur rider du hästen när ni är ute? Jag rider min tjej i form precis hela tiden. Jag jobbar henne sidledes över vägen, gör halter, backar, driver upp i trav, saktar in osv precis hela tiden. Som om hon hade ett träningspass på ridbanan.
Då hinner hon inte fundera så mycket på omgivningen och går därmed bättre. När jag rider smådriver jag henne oxå hela tiden i en ökad skritt. Jag försöker hela tiden få henne att tänka framåt.
Om jag är ute och mysåker på långa tyglar så kan hon börja skvätta för allt möjligt.

Sista biten hem kan jag släppa tyglarna och veta att hon är lugnare. Då har hon fått ur sej energi och ser fram emot att komma hem och få nåt gott i magen.

Men min häst är trygg med mej från marken. Jag jobbade henne mycket från marken innan jag red in henne och allt som var läskigt va hon tvungen att nosa på. Inte genom att tvinga fram henne utan med att tålmodigt stanna vid objektet tills hon självmant valde att utforska det och då fick beröm.
 
Senast ändrad:
Sv: nervös häst ute

Du har svaret på dig egen fråga.
Du är spänd.
Han hoppar till för stenar.
Varför? Jo för du sänder signaler till honom hela tiden, att nu är det läskigt, där är något farligt.
Och ni har precis bytt stall. De gångerna jag har flyttat min häst har det tagit månader innan jag kan rida utanför gårdsplanen själv.

Alt. 1 tvinga dig själv att slappna av, titta rakt fram, leta inte efter stenar hästen kan bli rädd för. Sitt avslappnat, kolla på natur/fåglar/blommor, nynna lite, kolla bara inte på alla "faror".
Alt. 2 låt någon annan rida, någon som inte är rädd för en tittig häst. Hur beter sig hästen då? Vad gjorde ryttaren annorlunda mot vad du gör?

Ha med en trygg häst! Nu är hästen lägst i rang skriver du, ta med flockledaren och låt denne visa vägen!
 
Sv: nervös häst ute

Ryttaren kan ha stor inverkan på en häst. En del hästar påverkas jättelitet, andra inte alls. Min häst påverkas lätt av ryttarens osäkerhet. Jag hamnade i en ond cirkel i samband med mina graviditeter. Jag hade svårare att använda sitsmusklerna och känna mig stabil på hästryggen och jag blev lite mer försiktig. Ville inte åka av med bebis i magen, vilket jag ändå gjorde sen. Iaf gjorde detta min häst mer hoppig och nervös, varpå jag började förvänta mig det beteendet. Dessutom gick jag från orädd hästtjej till hönsig småbarnsmor och är mer medveten om att mina barn kan förlora sin mamma om jag har otur.

Jag har jobbat mycket från marken för att bygga upp tilliten mellan oss igen, och samspelet. Sen har jag börjat rida korta vändor där jag kan ta mig tid att låta honom utforska otäcka saker och helt enkelt miljöträna. Går han undan för en brevlåda använder jag mig av vårt tidigare markarbete för att få honom att gå fram och sen bara stå där tills han slappnar av. Om det så tar 10 minuter så går vi inte förrän han slappnar av. Och när han blir allmänt stressad över ljud eller blåst tar jag mig själv i kragen, intalar mig att jag faktiskt kan leda honom genom denna fara och så brukar jag börja sjunga högt och ljudligt bra för att känna lite jädraanamma och lätta upp stämningen.

Det handlar inte bara om att hästen ska vänja sig vid olika läskigheter utan också om att hästen ska känna sig trygg med ryttaren i fråga och lita på att ryttaren vet vad som är värt att bli rädd för. Men då måste ryttaren jobba med sig själv också, och inte låta sig påverkas av hästens rädslor eller förväntningar om hur hästen kommer att reagera på olika saker.
 
Sv: nervös häst ute

Vårt fullblod hoppar jämt;) döttrarna har blivit så vana så dom bara låter han hoppa på, ibland flera gånger under en ritt, ibland mindre, han bara är sån. Han rids ut i skog å mark 5-6 dagar i veckan, lektioner för instruktör 1gång i veckan den snöfria tiden, men hoppar gör han alltid mer eller mindre. Döttrarna säger när jag frågar om det gått bra med ridningen "han hoppar men jag har blivit så van så jag har slutat bry mig".
 
Sv: nervös häst ute

Har du funderat kring varför du är osäker?
Vad är du rädd för?
Att ramla av, att han ska sticka, att han ska skada sig, förlora kontrollen etc?

Om du är skraj för att åka av kan du arbeta med din egen balans. Är du balanserad och snabb i reaktionerna sitter du tryggt även på en häst som skuttar till etc. Då känner man sig inte lika osäker heller.
Det finns en massa övningar man kan göra för balansen både uppsuttet och avsuttet.

Är du rädd för något av de andra finns det ju sätt att arbeta på det med.
Dressyrjobb, kunna rida hästen form, kunna läsa av den och veta när det verkligen blir något riktigt och när det inte blir det, avslapningsövningar/andningsövningar/kroppskontrollsövningar, att våga testa tappa kontrollen i andra delar av livet för att sen kunna släppa mer med hästen och lita på den etc..

Är det en islandshäst du har?
 
Sv: nervös häst ute

Förstår att det inte känns kul. Uteridning ska ju vara avslappning och mys. Att ha en nervös häst som hoppar för allt kan vara pressande om man inte själv känner sig säker. Men om du lyckas komma över din egen osäkerhet, så tror jag inte du kommer att bry dig så mycket om att hästen tramsar. Det i sin tur brukar leda till att hästen blir lugnare.

Jag har själv varit rädd och spänd som en fiolsträng på min häst som är väldigt tittig. Jag började då att rida med musik i öronen via min telefon och hörlurar (in-ear).

Musiken får mig att varva ner och inte tänka på eventuella faror som han kommer att studsa för. Då sjunker jag in i min favoritmusik och nynnar lite medan jag rider. Får en mycket lugnare och trevligare stund i sadeln. Han hoppar ibland ändå, men det gör inte så mycket när man själv är lugn, för balansen är så mycket bättre när man sitter djupt i sadeln.

(Jag rider aldrig ut ensam, så "musikmetoden" används i paddocken. När vi rider ut blir jag lugn av att vi har sällskap.)

Kanske något att prova på dina ridturer?
(Inte för hög musik dock. Du måste höra igenom lurarna om det kommer en bil eller något annat som är viktigt att uppmärksamma.)
 
Senast ändrad:
Sv: nervös häst ute

Min häst har varit likadan. För oss har lösningen varit att arbeta med hans förtroende för mig och miljöträning (allt från promenader till att titta på grannarnas traktorer, grävmaskiner, presenningar etc. allt jag har kunnat komma på, så mycket konstigheter som möjligt samt att göra det ofta) men också min tillit till honom, mitt tålamod och min förståelse och förmåga att lyssna på honom vilket jag upplever som det viktigaste. Sedan har jag som regel att aldrig tveka att sitta av, både av säkerhetsskäl och för att inte brista i förtroendet. Min häst blir lugnare i en "jobbigt situation" om jag är på marken och går först. Han har typ lärt sig att det är bättre att vara stilla och be matte hoppa av och gå först än att skutta runt eller ånga iväg. Jag får också känslan av att eventuella spänningar och irritation hos min påverkar min häst mindre när jag går med honom.

Jag inser att det är väldigt mycket som har spelat in för vår del och det blir rörig när jag ska försöka förklara...
 
Sv: nervös häst ute

Been there done that! :) Det låter som om ni har hamnat i en ond cirkel tillsammans. Din häst kan aldrig bli avslappnad innan du är det. Sitt lugnt, andas djupt med magen, le! Leta inte efter saker din häst kan reagera på men var medveten om att de finns där. Tänk "Jag är inte rädd för stenar - alltså är inte du det heller". Svårt, jag vet, men man kan ta sig ur det! Hästen måste lära sig lita på att du tar hand om alla eventuella situationer som kan förekomma ute i världen. Jobba upp en bra relation från marken med t ex kommunikationsövningar och frihetsdressyr (ta gärna hjälp av duktig tränare). Ett boktips till dig är "Rid i harmoni med hästen" av Perry Wood, den har hjälpt mig mycket! Tänk framåt, ni ska utveckla en bra relation och det ska vara härligt att rida! Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 201
Senast: tanten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 104
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp