nerförsbacke och tryck..?

nilema

Trådstartare
Suttit i veckan och tränat häst åt en bekant
och tänkte på följande efter alla urspårade trådar om bakselar, backar och bromsar

Tränat i backe och kört med protrainer (utan tryck!) på nervägen har jag filosoferat lite och provade med att lägga på trycket nerför och jag upplevde att hästen hamnade mer "på bogarna" än när dom måste bromsa "normalt" dvs använda bakkärran för att bromsa. Naturligtvis blir ju effekten av detta beroende på vilket tryck man anlägger men jag tyckte att hästen blev olika med eller utan tryck

Någon annan som märkt av detta? eller är jag helt ute och cyklar?

Tror inte att du cyklar, utan åker protrainer med tryck.... :D
Ditt resonemang verkar logiskt, så där utan att ha analycerat för mycket.
Jag tränar inte med tryck, så jag har inte testat det rent praktiskt i nedförsbackar.

Travar du hästen i nerförsbacken eller skrittar du?

Jag brukar bara skritta i nerförsbacke, men har funderat på någon slags broms för du skulle jag tycka det var okej att trava nerför också.

jonte

Om backen inte är för brant så funkar det utmärkt att trava utan broms, med lättare speedcart -för det har jag gjort i 4 år utan att det på någotsätt skadar hästen.
Men blir backen för brant så skjuter det på och då går vi, .

Det är helt beroende på lutningen på backen.
Men i detta fallet både skrittade och travade jag nerför.

I vilken lutning och vilket tempo travar du nerför :confused:

För mig sitter det i ryggmärgen att skritta ner, men allt är ju relativt.....en svag sluttning i lågt tempo är kanske helt ok, men det kallar inte jag backe.

Har inte tänkt på det på samma sätt som du men jag brukar bromsa i brant nedförsbacke (alltid skritt), fast med tanke på att avlasta hästen. Tycker det ska vara jobbigt för hästen när den tunga tryckvagnen trycker på...

MVH eem

Jag tycker att så länge hästen har sitt "rullande" framsteg, visserligen väldigt individuellt, så tycker jag det känns okej att trava nerför, men när framsteget övergår till att bromsa/ta upp så saktar jag ner och skrittar.

Tycker även att det borde bli lite obekvämt när selen trycker på om hästen dessutom travar och det blir lite stötigare nerför (att nämna att jag funderat på baksele istället för svanskappa vid kuperad körning vågar jag nog inte ta upp igen med tanke på förra tråden med backträning :) )

jonte

:bow: :bow: :bow:

du verkar ha sund inställning, det du säger låter helt logiskt

......tassar tyst härifrån......

mvh

Förstår vad du menar med rullande framsteg.....mycket bra beskrivning :idea:.....då kan jag hålla med om att det är ok att trava.

Tycker att du ska våga ta upp vad som helst när det gäller backträning.....du har ju oftast jättebra idéer :).....kan nämna att jag numera "vevar" svansen när jag sätter på svanskappan.....hästen gillar det skarpt och påselningen blir mycket trevligare....den idén fick jag just från din backträningstråd. :banana: Tackar tackar !!!!!!!(vem det nu var som tipsade) :bow:

Tycker att du ska våga ta upp vad som helst när det gäller backträning.....du har ju oftast jättebra idéer .....kan nämna att jag numera "vevar" svansen när jag sätter på svanskappan.....hästen gillar det skarpt och påselningen blir mycket
Vevar?? Kan du förklara så att även jag förstår?? :o :D

Ett varv försiktigt åt ena hållet och ett åt andra.....min pålla slutade knipa och slappnade av.....om det var så den "riktiga" tanken var med "vevandet" har jag ingen aning om , men så är i alla fall min "vevningsvariant" nu och det funkar.....påselningen är lugn, fin och avslappnad nu stället för spänd och "knipig" när man kommer till svansen.......fattaru ;)

Jag hade nog inte tänkt på att testa det om jag inte läst den berömda tråden om backträning (jontes).......alltså kan folk ha nytta av trådar även om problemen inte är så stora.

ps...mitt lilla bekymmer hade inget med backe att göra utan endast svanskniiiiiip vid påselning.....kan tänka mig vilken syn du fick när du tänker på hur jag vevar svans.....typ som när man vevar igång en gammaldags bil kanske.....eller snurrar ett lasso :p :D :D ds.

Nä.. :o :smirk:
Menar du att du har börjar att lyfta svansen och Föra den runt?? Som en vev?? Och nu kopplar hästen inte ihop att få svansen lyft och en kall läderrem under rumpan varje gång du ska till att lyfta svanden? :)
Och numera tycker pållen om att bli selad?
Eller menar du att du samtidigt som du ska sätta fast svansremmen vevar svansen på något sätt?? :) :o

:D .......lyckas nog inte beskriva hur jag gör, men jag har hittat en variant av påselning som passar oss bra och det räcker för mig.......trodde nog inte att just mitt "vevande" skulle bli en följetong :p

Du får nog ta en tur hit och kolla på vevandet (inte alls så konstigt som det låter och enbart ett sätt att få min häst att slappna av lite mer i "svansknipmuskeln" och samtidigt lägger sig remmen tillrätta (nu blev det en ännu krångligare beskrivning :crazy:)

Jag säger till när kaffebryggaren laddad, men jag tvivlar starkt på att du behöver några tips för att få hästar att slappna av i muskler ...tvärtom så kan du få lära mig en hel del när du ändå är här.....räcker en påse kanelbullar som lön ??? :idea:

psssst....jag menade bara att man ibland kan läsa trådar och få en liten idé till att göra saker på ett annat sätt än man brukar.....det handlade inte om någon revolutionerande "massageupptäckt" :cool:

Oki.. det lät som en revolution när jag läste det från början.. :D
Du skulle bara veta vad jag gör för en påse kanelisar.. :D något min förra chef var mycket medveten om..
Till slut frågande man "-Jaha Leffe, vart ska du idag då och lämna mig själv?" eller Nej, jag vill inte köra/rida ***** idag".. så fort man såg en kanelbulle.. ;) :D

:rofl:

Så jag slipper känna mig som en vevande idiot nu då ???

........jag ville bara tacka någon för ett litet tips på vägen mot de stora segrarna och så blev det sååååå invecklat :( :o, men ganska kul när jag tänker på hur du såg mig veva hästsvans .......är det det som kallas "att göra propellern", tro ?

Är det inte så man får igång dem? :idea: :eek:
Alltid när jag selat klart vevar jag upp Humlan med svansen... 4 gånger med sols- 5 gånger motsols! :D Wrooom Wrooommm.... :angel: :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
Hästvård Är nyfiken på hur många av er som brukar klättra era hästar för hand. Hur ofta tränar ni och hur många "intervaller"? Både upp och ner...
Svar
11
· Visningar
1 256
Senast: flurrizen
·
A
Hästvård Jag blir tokig! Vet inte vad jag ska göra... Men till att börja med, hur ser man på en häst om han har ont i knäna? Förutom att böja...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: pompelina
·
A
Träning har en häst på prov och ska snart bli hans fodervärd. Har haft han nu i ca 3 månader. I början när han kom hit red vi bara i paddocken...
2
Svar
31
· Visningar
2 269
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar