Nej, vi vill inte hälsa på din fula äckliga hund!!!

Kalaspinglan

Trådstartare
Var ute på långpromenad för några dagar sedan i det underbara vintervädret. Hade min kille lös. Längre fram på den trånga stigen ser jag en lös golden springa mot oss. Jag säger åt plutten att stanna, jag kopplar honom och vi står still medan den andra hundens matte ropar för döva öron.

Jag ber min sambo gå framför oss och ta tag i hunden så den inte kommer fram till oss, och det var inga problem alls. Hundens matte kopplar sin hund och går vidare. Hennes sällskap, som också har en hund (fast kopplad), frågar mig "Är det en hane?". "Ja" svarar jag.. och då släpper hon efter på kopplet och låter hennes hund (som är en tik) gå fram till min. Givetvis händer ingenting mer än att de nosar på varandra och att de trasslar in sig i varandras koppel.

Hur kommer det sig att detta händer så ofta? Säkerligen en gång i veckan händer det mig. Varför tror andra hundägare att det är okej att släppa fram sina hundar till min? Ibland till och med lösa, när min är kopplad!!! Hallå? Min hund kanske inte vill hälsa. Eller JAG kanske inte vill att han ska hälsa. Hur kan andra veta att min bebis inte är aggressiv mot andra hundar? Bär på någon smitta?

Nej, i morgon ska jag fasiken sluta vara så jävla mesig. Nu ska jag säga ifrån.

"Ja, det är en hane, och han har kennelhosta, löss och syfilis - dessutom är aggressiv mot andra hundar och åt förra veckan upp två små ulltottar på ben".

"Ja, det är en hane, hurså?"

"Ja, och han bits"

...fyll gärna på, så jag har några att välja mellan! :devil:

Senast ändrad:
Sv: Nej, vi vill inte hälsa på din fula äckliga hund!!!

"Han har analsäcksinflammation o det är extremt smittsamt!"
"Han har skabb"
Skulle nog skrämma bort de flesta.... Hehehe! :devil:

På våra kiss- och bajsrundor möter vi ofta en man och hans irländska setter.
Han tycks alltid komma vid de mest olägliga tillfällen när jag exempelvis försöker få stopp och kontakt med min hund (vilket, trots framgångar, fortfarande är en kamp för oss, framförallt när det finns andra hundar i närheten). När han kommer släpper han genast fram sin hund även om vi så uppenbart inte är öppna för möte och upprepade gånger har jag argt fått fräsa till och be honom att inte släppa fram sin hund just nu. Det underliga är dock att han inte tycks höra och jag får upprepa mig några gånger varvid jag har hunnit få min hund dit jag vill och redan hunnit ge ett varsågod.

och jag är också mesig, och därför har jag låtit hundarna hälsa tillslut..

usch, det kokar riktigt i mig när det här händer!

"han är allergisk mot andra hundar, så tyvärr så blir din hund nerspydd av min om du släpper fram den" :angel: de lär iofs inte gå på den men jag kom inte på nåt bättre..:angel:

Jag hade bara sagt. Ja, det är en hane, men jag vill inte han ska hälsa.

- Han åt barn i morse....

Man ska aldrig inleda med att säga om det är en hane eller tik. Innan du har hunnit fylla på att han har skabb, löss, kennelhosta så är de andra hundarna framme. Så svara inte det på. Om de frågar om det är en hane så svara direkt med ditt svar: Min hund har xxx. Mycket effektivare!!

Varför ska Du förklara Dig inför den andra hundägaren?

-De ska inte hälsa punkt. Går inte att misstolkas av den andra hundägaren om alla fåren är hemma.

Fanns en tid för länge sedan då jag också stod tyst och kokade inombords. Men det har jag slutat med. Finns ingen anledning, bara nackdelar med att låta hunden hälsa på kreti och pleti.

Häromdagen så var jag ute och gick med en kompis. Vi kom gående på en parkväg. Det var bara ett enda upptrampat spår och min kompis går och drar barnvagnen (va sjutton heter det drar för, när man faktiskt skjuter barnvagnen framåt?? ja ja åter till ämnet...:confused: :smirk: ) längre fram står det en kvinna med sin goldenhane. Vi närmar oss långsamt och kompisen väntar lite på att kvinnan ska gå åt sidan, då det bara var djupsnö på sidorna och hon kunde inte dra ut vagnen där. Men nä det hade kvinnan inte tänkt för hon hade bara ögonen för min hund (hade bara ena med mig). Så kompisen stannar och väntar. Jag går över på vänster sida om barnvagnen och hunden går fot. Kvinnan går då över med sin kopplade golden på samma sida. :smirk: Jag går då tillbaka på höger sida om vagnen och vad gör inte denna kvinna då? Jodå, hon följer efter. När jag då är på väg igen på vänster sida så frågar hon om det är en tik. -Ja, säger jag och hon böjer sig ned för att koppla loss samtidigt som hon säger ja då så, då kan de ju hälsa.

Behöver jag säga att jag blev förbannad. :angel: Slutade med att hon utan ett ord gick därifrån. Tyvärr missade min tik en kul lekstund, för hanen såg jätteglad och trevlig ut, men jag tål inte dessa hundägare. Varför frågar de om könet på hunden och inte vad de egentligen är ute efter??

Sen får man ju även tänka på att alla dessa smittor som näms ovan är sånt som den främmande hunden faktiskt kan ha utan att dess ägare vet/talar om det.

Håller med om att man inte ska behöva förklara sig fast själv blir jag ofta så förvånad att jag inte kommer på något att säga utan går bara därifrån.

Men visst är det irriterande, det är många som släpper fram sin hund till min ute fast att de ser att jag kämpar med kontakten hos honom och har satt honom ner för att de ska passera. Eftersom jag har en 10 mån vit herdehundshane råkar jag ofta ut för att folk vill fråga vad det är för ras osv och visst det kan jag väl svara på men måste de ställa sig knappt 1 meter framför oss när de ser att jag behöver lite rymd för att få kontakt med mitt hormonstinna pojk...

Fast man får även tänka på att många hundägare, kan faktiskt inte så mycket om just hundar. Att ha tex kontakt med sin hund är många som inte förstår vad det innebär än mindre har. Trots att de har just hundar. Tyvärr!

Jag har lärt mig att om jag frågar vad det är för kön och personen ser vad jag har för hund och svarar det är en tik SÅ DET ÄR OK då kan de få hälsa så jag slipper ha en hund som håller på att kvävas i kopplet för han vill hälsa. Just de orden SÅ DET ÄR OK brukar jag tolka som att det är lugnt låt dom hälsa eller har jag fel? Jag kan släppa efter på kopplet lite om man möter någon och jag ser att det är en tik men jag låter inte hundarna träffas så kopplet trasslar till sig.Min hanhund ääääälskar tikar av alla storlekar och blir så putt och lessen om han måste gå förbi utan att få pussas lite. Men man måste alltid fråga om det är ok.

När vi var ute och gick med våra två hundar lät en ägare med hans hund dom hälsa och visst, varför inte liksom.
Efter ett tag började våra hundar klia sig otroligt mycket och fick behandlas för ohyra.
Sedan visade det sig att hunden de hälsat på haft löss!
Ägarna hade själv berättat det för någon.

Det är ett exempel på vad som kan hända om främmande hundar träffas!

Är just därför som din hund drar och vill hälsa, för den är van att få göra det.
Hade jag varit som dig hade han aldrig fått hälsa, just eftersom han gör som han gör.

Säg bara att du inte vill att de ska hälsa. Vad är det för fel på den repliken?

För att folk inte förstår svenska ( ironi ) :smirk:

Nej vet du varför det inte fungerar, för folk inte lyssnar !
Vet inte hur många ggr jag sagt att jag inte vill att mina hundar ska hälsa, dom släpper fram sina hundar ändå...

Nu har jag tröttnat på denna respektlöshet och fräser att han har skabb...

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 101
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 010
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar