Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Fiorano

Trådstartare
Jag har verkligen alltid försökt ha den uppfattningen att alla är födda med olika förutsättningar-både vad det gäller talang och ekonomiska medel att satsa på sin sport. För mig har det aldrig funnits en möjlighet att köpa fina, talangfulla hästar och i synnerhet inte utbildade sådana för att göra en satsning i sporten. Har inte haft föräldrar som har stöttat osv. Det är inte ett problem för mig och jag är rätt nöjd med att vara en amatör med en halvdan häst att leka själv med:).

MEN eftersom jag följer min sport väl och ser vilka som lyckas och vilka förutsättningar som krävs för att lyckas blir jag otroligt provocerad av det antalet artiklar som Ridsport (och andra hästtidningar för den delen) skriver om unga satsande ryttare där det inte nämns ett enda j-la ord om att de har möjlighet att köpa dyra auktionshästar, färdiga GP-hästar och tjusiga ponnisar från Europa för att de helt enkelt är vansinnigt rika. Det står bara om hur dedikerade sin sport dom är, hur mycket dom tränar och rider och de poängterar hemskt gärna hur viktigt det är att ha rätt inställning för att lyckas. Jo för det är verkligen det enda som behövs?

Det som fick bägaren att rinna över för mig och skriva denna otroligt gnälliga tråd var detta uttalandet i en artikel på Ridsports hemsida där det står om en yr-ryttare som precis fått en ny GP-häst:

-
Det vore fantastiskt om fler dressyrryttare kunde ta klivet från ponny till stor häst tidigare, liksom juniorer och young riders siktade högre tidigare. Det behövs, för att rida Grand Prix behöver du all erfarenhet du kan få

Jag får en direkt impuls att bitchslappa personen bakom detta ofantligt korkade uttalande!! Ja visst f-n hade det varit fantastiskt om fler hade haft möjligheten att köpa en häst för flera millar och kunna satsa mot GP genom att bosätta sig hos JB och träna dagarna i ända. Men så ser knappast verkligheten ut för de flesta.

...och jo, jag vet att det går att lyckas ändå. Vi har ett par ryttare här på Buke tex som satsar hårt på att komma upp i klasserna. Ingen av dom kommer från bakgrunder med en hel massa pengar utan har själva fått arbeta upp sig i klasserna på egna utbildade hästar. Där kan vi verkligen tala om dedikering till sin sport!

Poängen med mitt gnäll är att denna aspekten aldrig verkar komma upp i dessa artiklar som jag hänger upp mig på. Jag missunnar inte de som har ekonomiska förutsättningar att köpa bästa träningen och de finaste hästarna att lyckas-men allvarligt-erkänn nån gång att ni har de bästa förutsättningarna att göra det! Det blir liksom så tramsigt när en femtonåring står där med tre superba ponnier och redan har en färdig storhäst på gång och säger att det är dedikeringen till sporten som gör att hon kommer att lyckas.

*lite gnälligt nattsudd från mig*
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag brukar säga som så att huvuddelen , om intresse finns, skulle kunna rida GP godkänt om det fanns ekonomi, dels att köpa hästar,råd att träna mkt och tid att rida.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Och trots alla deras miljoner, hästar och träning så är ridningen inte så särskilt mycket bättre än många andra normala vilket jag kan se som en tröst (om det nu skulle vara en tröst) ;)
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Haha det vet du väl, man behöver bara vara driven och vilja så går det! :D
Näe men helt ärligt - vad ska dom skriva? "Familjen i fråga är snorrik och skiter pengar till frukost så ytterligare en dyr häst kändes inte som någon förlustaffär" Haha.

Vi har ett flertal ryttare i Sverige idag som lyckas ha ett bra stall med bra hästar som de kan lyckas med men vi har ett flertal ryttare med färre hästar (kanske 1-2) som ändå tar sig till GP vilket jag ändå tycker vittnar om en bredd i sporten, det blir fler och fler "vanliga" människor.

En del saker får vi ju ändå tacka de som investerar pengar i sporten för, jag tror det måste vara så. Sen tror jag att om fler var mer intresserade, tränade ordentlig och var mer ambitiösa rent generellt så skulle fler lyckas bättre.
Sen är det ju rent krasst så att vi har få som lyckas riktigt ordenligt, just nu har vi ju bara en ryttare för Sverige som har en chans att konkurrera och det är Kittel. Så trots alla pengar och hästar vi får in i Sverige syns vi inte på kartan.
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag läste just notisen och kommentarerna:)

Visst underlättar det, både på ponny och stor häst, om ens familj har gott om pengar eller om man har en sponsor som betalar... Ridsports senaste (du får skriva att det är dom som skrivit) artiklar om "dressyrtalangerna" kanske inte är helt nyanserade;).

Har du framfört dina åsikter till tidningen ifråga?
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

"Familjen i fråga är snorrik och skiter pengar till frukost så ytterligare en dyr häst kändes inte som någon förlustaffär"

Hahha jag dör Breccia, det där var bästa kommentaren hittills.

Men så är det ju, tidningarna kan ju inte skriva så även om fallen är så. Och till viss del är ridning en snobbsport, det ÄR svårare att ta sig till toppen utan pengar och sponsorer. Och för att få sponsorer måste man ju ha visat framfötterna litegrann...

Kanske lite klantigt uttalande, men det är väl bara sanningen? För om vi ska kunna konkurrera med resten av Europa så hade det varit fantastiskt om ungarna red storhäst istället för ponny tills de är 18... sedan ser ju verkligheten kanske inte ut så.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Haha.. Nää så kan man inte skriva i en tidning kanske nej som du o bräk säger. :)

Men en ödmjuk kommentar om att man förutom all själ o hjärta man lägger så har man även turen att man kunnat få riktigt bra ponnyer/hästar att rida, vilket såklart underlättar.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Kanske en problematik som denna tidning kunde ta upp och skriva om, hade jag tyckt varit intressant att läsa...
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Hahaha! :rofl: :rofl:

Ja, visst vore det fantastiskt! Men det är ju inte det enda sättet att lära sig av en GP-häst ;) Jag går den "hårda" vägen och jobbar ur egen ficka gällande pengar. Nu börjar min egna etablera GP-rörelser även om hon inte kommer bli en GP-häst. Så länge man har självdistans och jobbar långsiktigt och inte så förbannat tävlingsinriktat i början (det är kortsiktigt i min mening) så lär man sig i alla fall, på andra sätt.

Alla har olika möjligheter, men alla HAR möjligheter!
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Och trots alla deras miljoner, hästar och träning så är ridningen inte så särskilt mycket bättre än många andra normala vilket jag kan se som en tröst (om det nu skulle vara en tröst) ;)

Jag håller med där, det finns många fler TALANGfulla ryttare ute i världen! Om än inte riktigt lika skickliga då dom inte rider 3 jättefina hästar om dagen och tränar OFTA för bra tränare. men skulle dessa ryttarna ha samma möjligheter...

Min dröm är (att få extremt mycket pengar) att starta någon slags fond, med både pengar och fina ponnyer, för just dessa ryttarna, dom som inte har pengarna, MEN ambitionen! och talangen. Om dom fick en bra utbildad ponny på, säg, 2 år, betalad och klar och ett stipendium till träning och tävling så skulle dessa komma mycket längre! En skjuts till dessa, 'det gör inget att du inte skiter pengar, för du är duktig ändå'. (Går det bra och framåt finns möjligheten att få ett stipendium).

Har själv retat mig det här med, att man glömmer att det kostar otroligt mycket pengar att ta sig till toppen... Bara bara tävlingskostnaderna blir tämligen höga..

Förresten, någon som vet var videon finns, där en tjej rider gp med en haflinger, samt hoppar 1,30?? Tycker den är ett sådant bra bevis på att det så mycket oftare är ryttarens och inte hästens kapacitet som brister : P
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Efter att ha kollat på junior sm på Strömsholm så är det nog bara att konstatera att för att nå toppen så behövs det hästar i halvmiljonklassen och uppåt (om det ens räcker). Har själv sett en tjej som har en gp häst modell något äldre där hon kände att wow vilken bra häst jag har, när hon sedan kom ut på de första stora juniortävlingarna var det bara att konstatera att de flesta hade både 2-3 hästar i den klassen. Visst har kanske inte alla så bra hästar, men de flesta och framför allt de i toppen.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag läste just notisen och kommentarerna:)

Visst underlättar det, både på ponny och stor häst, om ens familj har gott om pengar eller om man har en sponsor som betalar... Ridsports senaste (du får skriva att det är dom som skrivit) artiklar om "dressyrtalangerna" kanske inte är helt nyanserade;).

Har du framfört dina åsikter till tidningen ifråga?

Försökte göra det i natt redan, men då gick det inte. Men nu har jag lagt in ett inlägg där också, så får vi se vad responsen blir:p.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

nej alla har inte. Det finns de barn i sverige vars föräldrar inte har råd med ridskola.
Att börja rida när du tjänar dina egna pengar i vuxen ålder och tro att du blir GPryttare
är kanske lite att ta i?

i övrigt håller jag med er.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag går den "hårda" vägen och jobbar ur egen ficka gällande pengar. Nu börjar min egna etablera GP-rörelser även om hon inte kommer bli en GP-häst.

Alla har olika möjligheter, men alla HAR möjligheter!


Hur kan ett köp av en relativt välutbildad häst för några hundratusen och lite till vara att gå den hårda vägen?

I min värd är det räkmacka.
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Nej, det jag menar är inte att det ska stå att familjen är snorrik och bajsar pengar. Men en liten ödmjuk kommentar om att det kostar väldigt mycket pengar och att de tack vare att de har det kan göra en extraordinär satsning på sporten. I en artikel för många år sen stod det om en av våra absolut mest lovande unga ryttare (som nyligen vann yr-sm) att hennes föräldrar verkligen hade offrat sig för hennes ryttarkarriär då de sålde sin båt för att kunna köpa hennes ena häst. Att sälja sin båt, kan hända vara ett offer, men allvarligt? Det känns som ett hån mot alla oss som kör runt i skruttiga bilar och äter makaroner för att ha råd att köpa en bra sadel. Det är lite nyans som helt enkelt saknas i dessa ryttarporträtt.

För de som inte har så mycket pengar kräver ändå en hel massa engagemang från familjen. PK hade inte varit där han var utan hans mamma tex. Han är nog den enda ryttare som jag någonsin läst en artikel om där han berättar hur otroligt viktigt stödet från mamman har varit för hans karriär! Han nämner även hela den ekonomiska aspekten osv på ett otroligt bra och pedagogiskt vis:bow:.

Visst går det att lyckas utan pengar, men inte utan förutsättningar som familj osv.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Ja, visst vore det fantastiskt! Men det är ju inte det enda sättet att lära sig av en GP-häst ;) Jag går den "hårda" vägen och jobbar ur egen ficka gällande pengar. Nu börjar min egna etablera GP-rörelser även om hon inte kommer bli en GP-häst. Så länge man har självdistans och jobbar långsiktigt och inte så förbannat tävlingsinriktat i början (det är kortsiktigt i min mening) så lär man sig i alla fall, på andra sätt.

Alla har olika möjligheter, men alla HAR möjligheter!

Nu får du ursäkta lektra, jag vet att du är en superambitiös ryttare som jag utan tvekan tror kommer rida GP inom en mycket snar framtid. MEN Zalza var ingen billig häst och har för mig att hon var befäst i iaf msv när ni köpte henne? Sen har du absolut gjort en superbra jobb att utveckla och förbättra henne:bow:. Men att säga att du går den hårda vägen är lite magstarkt tycker jag.

Sen gillar jag dock verkligen ditt resonemang om att arbeta långsiktigt och att man då lär sig en hel massa. Även om man inte har en massa pengar:p.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Men vänta nu, jag tycker att du överreagerar litegrann? Föräldrarna offrade sig och sålde sin båt för att kunna köpa en häst till dottern, hur kan det vara ett hån? För DEM var det kanske en uppoffring att inte ha båten? Vi lever i olika världar, "klasskillnader" kommer alltid finnas i samhället och det måste man helt enkelt acceptera. Och jag hade då inte velat skylta i någon tidning med att jag har mycket pengar, det skulle även det anses som skrytsamt.

Hur menar du att de ska nyansera det?
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Visst finns det klasskillnader och det tycker jag är helt okej:). Det kan hända att det bara är jag som reagerar på ironin eller kalla det humor eller whatever när det är en artikel om hur otroligt mycket det är att offra sig att behöva sälja sin båt (för det är ju verkligen en livsnödvändig pryl) och så står dom där hela familjen och ler med sin dyra häst (iförd ett 5.000:-s träns). Nyansen jag saknar där kanske journalisten bör stå för om inte den porträtterade ryttaren gör det själv-då journalisten torde sig vara väl medveten att merparten av läsarna inte har en båt att sälja för att kunna satsa på sin ridning.

Ang. att skylta med pengar så gör dessa människor det indirekt iaf. när det står att de nyligen köpte dyraste hästen på en auktion, köpt två gdk avelshingstar av JB och håller på att bygga en ny toppmodern anläggning. Så jag tror inte att problemet handlar om någon ödmjukhet där de inte vill skylta med sina pengar. det kan dock hända att dessa människor är så inne i sin egen värld att de inte ens relaterar till alla vanliga ryttare utan samma förutsättningar. Men än en gång är det väl då jourbalistens jobb att kanske nyansera det hela och sätta det i perspektiv-OM det inte bara handlar om att visa en objektiv bild, men det är ytterst sällan jag tycker att dessa artiklar är objektivt skrivna.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag tror (eller vill inte tro) att det är den enda vägen att köpa sig framgång. Någon utbildar väl dessa hästar? vem? den jobbar väl med detta och måste ha sin lön. Men...jag har hört/läst att det finns en uppsjö med lovande unghästar som skulle kunna bli hur bra som helst om de bara fick rätt utbildning. Om man nu ger sig i kast med att utbilda en sådan själv då? visst blir det dyrt med häst och tränare mm, men inga miljoner.
Sedan att man kanske inte vinner Grand Prix med sin häst, men vinna kan ju bara en göra. Men utbilda den i rörlserna vore väl mer cool att ha gjort själv än att ta första pris på en häst man köpt sig till framgången, och tänk vad mycket man skulle lära sig på vägen :idea:.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 097
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 844
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp