Negativa effekter av carrageen?

Lotus

Trådstartare
Är det någon som har erfarenheter av sådana och hur har de yttrat sig? I vilket syfte har ni gett carrageenet och hur länge innan effekter uppstod - såväl positiva som negativa?
 
jag har inte märkt av någon negativ effekt på den kur jag gav en gång till min förra häst. En hel del slem kom iallafall upp under den perioden, om det var pga carragenet eller ej vet jag inte.
 
Hade det förut till min bronkithäst och för min häst funkade det super.Lite väl mkt bök och stök bara.
han höll sig hostfri under det året han fick det.
 
Okej - gav du carrageen ett helt år alltså, eller gav du alger i mineralform en del av året också?
 
Jag gav carragenet ett helt år.
Jag har också funderingar på att nu köpa det igen då samma häst nu åter igen har börjat hosta mkt då och då.Visst,det har mkt med väderomslagen att göra,men jag vill ju ändå att han ska få hänga med i ngr år till.
Och prova kan man ju alltid göra,går det så går det,annars har jag bara förlorat lite pengar.
 
När märkte du att det gav positiv effekt då? Blev det bara bättre och bättre eller blev det sämre någon gång också?

Är nyfiken, har gett i tre och en halv vecka och min häst är lika, men är sämre i magen - därav frågan om bieffekter - kan det vara carrageenet? Han har lite sämre matlust också. Fast det kan ju mycket väl vara något annat ju, ville bara veta hur ni andra haft det och hur längre jag ska prova, om det nu är så att det finns bieffekter också.
 
Kom på en till sak - jo - man förlorar en sak till - tid, för om det inte har någon effekt vill man ju så snabbt som möjligt prova något annat, och flera saker samtidigt har man ju inte råd med och då vet man ju heller inte vad som slutligen hjälpte.
 
Hästar kan ju reagera på olika saker,precis som vi gör.Så det är mkt möjligt att han reagerar på carragenet med en lös mage.
När jag började mata på min häst,så började jag efter en kur med ventipulmin.Och jag matade i ett års tid och han höll sig hostfri både våren och hösten som är extra jobbiga perioder.
Som det är nu så har han fått bisolvon istället i en vecka,efter 3 dgr så släppte hostandet.Vi får se om han börjar hosta igen,det visar sig.
Jag har provat på örter innan,men de var totalt verkningslösa,gjorde samma sak här,han fick påbörja efter en avslutad kur med ventipulmin eller bisolvon,för att ha örterna eller carragenet som ett underhåll för hans hosta.
Att bara förlita sig på det,det skulle jag inte göra.
 
De veterinärer jag talat med tycker inte att min häst ska medicineras eftersom han hostar oregelbundet, det kan gå typ 10 dagar emellan och sedna hostar han i tre, kanske 1-5 hostningar på den tiden jag är där, ca 2-3 timmar, så jag ville prova för att förebygga att det blir värre. Har inte märkt någon skillnad som sagt, men det är ju svårt eftersom jag inte gett honom så länge heller. Prova väl ett tag till, men som du skrev, det är bökigt men framförallt tycker jag det kostar en del och jag vill helst inte förlora tid heller.
 
Fast om han hostar så pass oregelbundet måste du ju ge det en ännu längre period för att du verkligen ska vara säker på att det inte funkar.Annars kan du ju inte veta om det bara är en mellanperiod eller inte.
 
Bytte veterinär som gav en helt ny kur (då hade jag haft hästen i Helsingborg två gånger, stationärbehandling 1 vecka åt gången).

På en behandling (10 dagar) var hästen helt symptomfri och behövde under resterande levnad inte behandlas om (trots att han hade ungefär en förkylning/år).
 
Nä, jag vet, men eftersom han blev taskig i magen nu så undrade jag om det kunde vara elakt att fortsätta? Fast SÅ illa är det ju inte, struntar i magen ett par dagar till.
 
Okej. Din häst hade bronkit, var det så? Min har ingen diagnos men hostar som en COPD-häst, mest vid fuktigt väder och omslag. Vet du vad han fick för en dunderkur?
 
Jag har inte de olika preparatnamnen framför mig, måste höra med veterinären. Dock vet jag att det var två olika mediciner, det ena humanmedicin. Kort sagt; dyrt som attan, men sparade pengar då det bara behövdes en omgång!
 
Okej, det vore intressant att höra efterosm du fått så bra effekt! Jättesnällt av dig.

Ville bara uppdatera efter dagen stallbesök.
Min häst har idag hostat mer än han gjort på hela tiden jag haft honom (6 månader), och jag har inte ridit utan bara promenerat men honom. Det såg tom ut som om det kom lite slem, det har jag heller inte sett förut. Hoppas hoppas att det är en utrensning som påbröjats och inte att han bara blivit toksämre, då blir jag galen!

Magen är bättre iallafall men matlusten är inte på topp, han äter upp men har ingen brådska direkt. Avvaktar några dagar till så får vi se.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 272
Senast: Efwa
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 815
Senast: maddie202
·
Katthälsa Vår katt, en kastrerad bondkatt på tre år, kom in för några veckor sedan med ett rejält blodöra. Helt opåverkad för övrigt vilket gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 009
Senast: kolja
·
Hästvård Som rubriken lyder, hur länge kan man räkna med att den smärtlindrande effekten av djävulsklo sitter i efter avslutad kur? Det uppstod...
Svar
4
· Visningar
1 313
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp