Clairehorse

Trådstartare
Det jag funderar över är om det finns något 'hjälpmedel' till nedtramp i stigbygeln.
Jag har alltid (sen jag började rida) haft ett 'ordentligt' nedtramp i stigbygel och jag har inte tänkt på det försen min vän kommenterade att jag hade mycket nedtramp.
När jag sitter ner är den helt ok! barbacka är den också bra.
Det är nog mest i traven tror jag..


Min ridlärare har inte kommenterat det och inte någon annan heller...
Men sen i sommras har jag börjat kolla på min fot på bilder,filmer osv, och funderat på om det finns något som kan hjälpa mig få de ' ultimata' stigbygelpositionen? är det någon stigygel som funkar bra? eller träning osv.

Eller är det inte bra eller bra? bara att fortsätta rida och strunta i det?


Sökt runt efter detta 'problem' och även frågat min kompis men inte fått något direkt svar..

Hoppas ni hängde med!

Tacksam för alla tankar,svar och idéer(:
 
Sv: Nedtramp?

Hrm... Jag förstår inte.

Har du för mycket nedtramp eller för litet? Eller är det olika i olika situationer?
 
Sv: Nedtramp?

Det är inte säkert att du tappar stigbygeln för att lädren är för långa. Det kan också bero på att du klämmer med knäna och inte släpper ner dig själv i sadeln ordentligt. Då blir det nämligen lätt att tappa stigbygeln.

Det lättaste hade varit om du la in bilder. Då ser man dels om du trampar ner för mkt och dels om lädren är lagom långa.

Anledningen till att man inte vill ha för mkt nedtramp är för att det oftast innebär att man tar för mkt spjärn i stigbygeln. Dina ben ska hänga långa och avslappnade längs med hästen och foten ska bara ligga med lätt kontakt i stigbygeln.
 
Sv: Nedtramp?

Skämtsamt brukar instruktörer benämna det här problemet som "ponnyryttarfötter" ;) Det beroende på att många hoppryttare på ponny har ett extremt nedtramp... På vissa kan det se ut som hälsenan är uttänjd :o

Mitt tips är att (och nu pratar jag dressyr) att träna på att bara ha en ytterst liten kontakt med stigbygelplattan. Om du slappnar av i hela benet (utan foten i stigbygeln) - be någon att endast sätta sin hand under din fot - det är så mycket tryck du ska ha i stigbygeln!! Inte pressa ned foten alls!! För att få en nedtrampad häl ska du lyfta tån - inte trampa ned!

Att du tappar stigbygeln beror alltså på det kraftiga nedtrampet - du spänner benmuskler/låser fotleden, vilket gör att stötarna inte absorberas mjukt i fotleden.

Vid ridning utan stigläder (rekommenderas) ska fotsulan vara parallell med marken - inte nedtrampad häl. Om du står still (halt) kan du känna skillnaden på hur mycket det faktiskt gör dvs hur mycket musklerna spänner sig om du aktivt trampar ned hälen till skillnad mot om du med avslappnat ben/fot endast lyfter tån.

Det är alltså lättare att behålla stigbygeln på foten ju lättare trycket mot stigbygeln är! Men det måste tränas!!:laugh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 039
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 824
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 303
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp