Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Tänk på att det är ditt bäcken som ska ta upp stötarna så resten av dig kan vara helt stilla och avslappnad. Fokusera på din mittdel, att den är rörlig och stark. Ju mer kroppskontroll du har desto lättare går det.
Jag har jättesvårt för att sitta ner när jag rider i skor. Lägger vikten på tårna och blir spänd i kroppen, "studsar" bakåt och vikten hamnar på bakvalvet. Antingen spänner jag benen så att de är stilla och då skumpar rumpan iväg, eller så slappnar jag av i rumpan o benen sprätter iväg. Samma?
I vilket fall, har absolut inte det problemet när jag rider i mina stövlar. Har snarare en "bra" sits, vad jag hört
Så det jag skulle komma fram till, vad använder du för skor/stövlar?
Det är verkligen jättesvårt men försök att slappna av i benet om det hjälper så bry dig inte om hälen ner. Bara du koncentrerar dig på att slappna av så åker den ner automatiskt. Jag har lärt mig slappna av nu först efter flera år som ryttare.
När du sitter ner utan stigbyglar, så försök att öva på att sitta med hälarna ner osv, precis som om du hade stigbyglar, så man kan slappna av men ändå få in den rätta sitsen =) sen kan man prova med stigbyglarna på =)
Jag red en sitslektion förra veckan. Tyckte att jag hade långa länder från början (längde dem rejält för att kunna få riktigt långa ben) men efter uppvärmningen fick jag ta ner dem tre hål till. Det kändes helskumt och jag tappade stigbyglarna ungefär fem gånger varje varv, men det var verkligen nyttigt.
Fast det är viktigt att man inte "sträcker" benen och försöker nå stigbyglarna. Bara släppa ner knäna och låta benen bli långa och loss.
jag har aldrig riktigt haft det problemet, ja har en väldigt luftig hand och rak sits, men köpte min d-ponny för 1 år sedan, han gick verkligen inte att sitta ner på, fick då börja rida utan stigbyglar och träna upp dom musklerna man annvände när man sitter ner i sadeln med eller utan stigbyglar. Nu går det skit bra! och det handlar lite om känsla, jag som ryttare tycker det är klart mkt roligare att rida dressur på hästar/ponny i en bra sadel och utan stigbyglar,
Ett tips som du kan prova är att ha stigbyglarna riktigt långt ut på tån. Jag hade samma problem och fick då rida med stigbyglarna jättelångt ut på tån (nästan så att bara stortån var i stigbygeln) - värt att prova. Det funkade för mig i alla fall. =)
Tänk inte på foten eller hälen alls - tänk på att släppa ner knäet. Det går inte förklara riktigt, men tänk på att länga knäet och vara avslappnad istället för att knipa åt med det.
Då kommer dina skänklar automatiskt i ett bra läge och du sitter bättre... Krver viss övning dock
Hästhantering
Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva.
Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Hundavel & Ras Dom få frallor jag träffat har jag upplevt otroligt intensiva och på på på och därmed inte alls särskilt trevliga i umgänge med andra...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.