Nedsittning i trav med stigbyglar?

_FiA_

Trådstartare
Det går verkligen inte ! hur jag än försöker. Kan jätte bra utan stigbyglar men sen gåre bara inte när dom är där :confused:
hjälp mig nån

Sv: Nedsittning i trav med stigbyglar?

Tänk inte på stigbyglarna och slappna av.. :)

jag har verkligen försökt med det. men benen stretar emot automatiskt :S

att jag spjärnar emot. Inte ofta jag tappar dom.

Har du testat att rida med riktigt långa läder? Det kan kanske medföra att dom muskelgrupper som "kopplas in" automatiskt inte
aktiveras lika starkt.

hm de har jag faktiskt inte provat =) tack för tipset.

Fortsätt rida utan stigbyglar.

Tänk på att det är ditt bäcken som ska ta upp stötarna så resten av dig kan vara helt stilla och avslappnad. Fokusera på din mittdel, att den är rörlig och stark. Ju mer kroppskontroll du har desto lättare går det. :)

Jag har jättesvårt för att sitta ner när jag rider i skor. Lägger vikten på tårna och blir spänd i kroppen, "studsar" bakåt och vikten hamnar på bakvalvet. Antingen spänner jag benen så att de är stilla och då skumpar rumpan iväg, eller så slappnar jag av i rumpan o benen sprätter iväg. Samma?
I vilket fall, har absolut inte det problemet när jag rider i mina stövlar. Har snarare en "bra" sits, vad jag hört :crazy:
Så det jag skulle komma fram till, vad använder du för skor/stövlar? :D

Jag har också lite det problemet att jag spänner mej när jag har stigbyglar ... men det brukar släppa när jag bara koncentrerar mej..

pröva riktiga stövlar, såna som verkligen ger stöd. inte typ graninge.

Det är verkligen jättesvårt men försök att slappna av i benet om det hjälper så bry dig inte om hälen ner. Bara du koncentrerar dig på att slappna av så åker den ner automatiskt. Jag har lärt mig slappna av nu först efter flera år som ryttare.

läng ner lädrena ett hål eller två och var noga med att inte lägga någon tyngd i dem, jag har samma problem!

När du sitter ner utan stigbyglar, så försök att öva på att sitta med hälarna ner osv, precis som om du hade stigbyglar, så man kan slappna av men ändå få in den rätta sitsen =) sen kan man prova med stigbyglarna på =)

Kjelles tips är jättebra!

Jag red en sitslektion förra veckan. Tyckte att jag hade långa länder från början (längde dem rejält för att kunna få riktigt långa ben) men efter uppvärmningen fick jag ta ner dem tre hål till. Det kändes helskumt och jag tappade stigbyglarna ungefär fem gånger varje varv, men det var verkligen nyttigt.

Fast det är viktigt att man inte "sträcker" benen och försöker nå stigbyglarna. Bara släppa ner knäna och låta benen bli långa och loss.

jag har aldrig riktigt haft det problemet, ja har en väldigt luftig hand och rak sits, men köpte min d-ponny för 1 år sedan, han gick verkligen inte att sitta ner på, fick då börja rida utan stigbyglar och träna upp dom musklerna man annvände när man sitter ner i sadeln med eller utan stigbyglar. Nu går det skit bra! och det handlar lite om känsla, jag som ryttare tycker det är klart mkt roligare att rida dressur på hästar/ponny i en bra sadel och utan stigbyglar, ;)

Ett tips som du kan prova är att ha stigbyglarna riktigt långt ut på tån. Jag hade samma problem och fick då rida med stigbyglarna jättelångt ut på tån (nästan så att bara stortån var i stigbygeln) - värt att prova. Det funkade för mig i alla fall. =)

Tänk inte på foten eller hälen alls - tänk på att släppa ner knäet. Det går inte förklara riktigt, men tänk på att länga knäet och vara avslappnad istället för att knipa åt med det.
Då kommer dina skänklar automatiskt i ett bra läge och du sitter bättre... Krver viss övning dock :cool:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 702
Senast: Freazer
·
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 265
Senast: Sar
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 692
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama