Nedre regionerna fråga..

Ava22

Trådstartare
Igår när jag borstade min valack så såg jag under magen, framför penisen att han var lite kladdig. Så jag tog lite på fingarna och luktade... :eek: Fy fasiken, luktade jätteilla och starkt! Såg sedan att det var mer framför penisen, det var nästan som en svart gegga! Jag känner igen lukten, detta har funnit därnere ett tag, men först nu kunde man lixom ta på det. Vad kan det vara? Känner någon igen det?

//Nina

Sv: Nedre regionerna fråga..

hmmm. kan inte fått lite inflammation i urinröret? Att det är lite skit runt skapet är ju ganska normalt, men inte att det luktar så som du beskriver..... låter lite skumt

Ja.. jag har haft ute fysioterapeut innan som har kollat honom, hon sa inget fastän hon upptäcke på några andra hästar att de var ex halta på alla fyra. Så alltså hon borde sett det. Kanske skulle ta o ringa veterinären o fråga..?

tror jag är en bra ide, just eftersom det luktar.. att de har skit i förhuden är en sak, men det ska ju inte lukta

Ja, det måste de jue ha, så som de rullar sig! Men tycker också att det är konstigt att det luktar så..!

Har samma problem med min gosse. Svart gegga, detta har han haft varje år denna tid, jag tvättar rent med vatten o lactacydtvål sedan är det bra. Det är som om det är en rensning av skiten ur hudvecken. Han har inget problem med urinen/röret allt är ok ingen infektion. Man ska inte hålla på o plocka o tvätta för mycket här de e inte bra. Blir det inte bättre inom ett par dagar så kolla för säkerhets skull med vet.

min pålle har samma "problem". svart gegga som torkar vid naveln, framför själv skapet sas. jag brukar torka bort det med en ljummen handduk när jag ser att det är för mkt enligt min mening. han stör sig rätt mkt på om jag är där och torkar så gör det inte för ofta. men alltså, kan detta vara något farligt? det luktar ju apa men jag har inte sett det som något farligt tidigare, jag menar så som de rulalr sig etc så kanske man inte kan förvänta sig så mkt mer? :crazy:

Har för mig att det kallas Megma eller Smegma eller liknande och är något som de flesta valacker - hingstar avsöndrar.

Ska inte vara något farligt utan naturligt.

På en av mina är det jättemycket.
Jag köper hibiskrub, bakteriedödande tvål på apoteket och tvättar med ljummet vatten, men jag tror inte det är något som hästar lider av.

Jag har alltid diskhandskar på mig för man luktar så illa om händerna

Om inte annat kan ni ju tänka er vad gammalt pink blandat med annan skit utvecklar för odör. Det har ju ofta chansen att ligga och gotta till sig i "fickan" också.
Mitt sto brukar kunna bli sån mellan tuttarna emellanåt. På henne är det så mycket veck och då blir det svettigt som i sin tur drar åt sin damm.

ja, då var det som jag trodde då :smirk: att det är något naturligt men att det kan vara bra att ta bort det lite ibland. jag vet inte riktigt hur min häst ligger när han sover men ibland så har han sån där gegga på insidan av bakbenen också, antar att han ligger med benen mot skapet sas. :D

Pållen som bor hos mig(valack) har sån svart-lila aktig gegga som luktar satan! rent ut sagt, och som blir på insidan av låren..
Men han verkar inte lida av det och har tydligen alltid haft det..
Men man undrar ju vad det är.. Kanske samma?!

ja läs i böcker om det står jättebra. det är ju "avlagringar" kan man säja, det skulle ju bli likadant på människo killar om de inte tvättade sig hästen har ju lite svårt att göra rent själv. man kan göra rent där när man tycker att de blir för mkt. om man inte kollar till det kan det bildas som en "propp" som gör jätteont och kallas nåt. för att ta bort den måste veterinären ge lugnande och typ bedöva så saken ramlar ut o man kan klämma ut proppen. aj aj-....

Det låter som det, han har jue haft det innan med, och han verkar inte bekymrad över det, snarare jag, det luktar jue inte hallon direkt! Får ta mig en titt på apoteket, kan vara att att någon gång ibland tvätta där nere..!

den där proppen, visar inte hästen då att den har ont? Typ svankar mer än normalt.. Kan den kissa öht?

låter ju troligtvis som sk smegma, och som tidgare nämnt så skulle ju antagligen människokillar få det också om de inte hade möjlighet att tvätta sig :angel:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack som är 19 år gammal och som har börjat bete sig märkligt. Han har problem med tarminflammationer så motion är väldigt...
2
Svar
26
· Visningar
5 748
Senast: Etienne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka