Navelsträngen luktar

Jolanta

Trådstartare
Arvid är nu 5 dagar gammal...

Hans navelsnutt luktar lite mysko, och så är den lite rinnig, det blir små fläckar på bodyn.

Är det normalt eller ska jag kontaktA bvc?
 
Sv: Navelsträngen luktar

då du tvättar den drar du och vågar vara lite "brutal"? Den bör snart trilla av... den ska inte lukta....
vi var fjantiga men BM på BVC tog en tops och våldade lite då hon rengjorde (man vågar knappt pillra själv ju) och då lossnade den nästan helt....

våga rengöra ordentligt så lossnar den fortare.... har för mig vi hade salva på tops då vi rengjorde.
 
Sv: Navelsträngen luktar

Nja, jag kanske inte är så brutal, tar försiktigt med en tops runt kanterna. Ska man "lyfta" upp snutten, så man kan rengöra där nere?
 
Sv: Navelsträngen luktar

Vi vågade inte "rota runt" för mycket, så det gjorde BVC-sköterskan när vi var där.

Enligt henne är var det ingen fara så länge det inte var rött runt.

(lite tyckte jag den luktade, dock inte stinkade)
 
Sv: Navelsträngen luktar

Det är inte rött vad jag ser, men det är som något brunt gisch där nere i hålet som inte luktar så gott. Får testa att rengöra lite mer nogrannt. När ska man till BVC första gången?
 
Sv: Navelsträngen luktar

Oj, det vet jag inte. När vi fick sonen (nästan 5 år sedan) gjorde BVC hembesök efter 1 vecka.

Men jagtror inte att dom gör det i våran kommun längre.

Man borde få någon tid för vägning, tror jag.

Du kan nog försöka dutta lite under navelsträngen också.
Jag har dock för mig att man inte ska hålla på för mycket.

Är du osäker hör med BVC.
 
Sv: Navelsträngen luktar

Det är inte rött vad jag ser, men det är som något brunt gisch där nere i hålet som inte luktar så gott. Får testa att rengöra lite mer nogrannt. När ska man till BVC första gången?

Vi fick besök av BVC efter en vecka. Och vi fick åka till BVC veckan efter det för vägning, mätning (längd + huvud).

Vet inte hur det är för er men vi fick "order" av BB att själv kontakta vårat BVC när vi kom hem för det var inte alltid bebisens journal hann komma fram till BVC så snabbt från BB.

Just det, vi gjorde rent med klorhexidin + tops om det var görigt (brun/gul-aktigt klet)
 
Sv: Navelsträngen luktar

Okej, då ska jag rengöra lite ikväll.

Och kontakta BVC i morgon! :)
 
Sv: Navelsträngen luktar

När ska man till BVC första gången?


När jag åkte hem från bb sa dom till mig att jag skulle ringa till BVC själv. Men hann inte innan BVC ringde mig.
Här brukar dom göra hembesök om man som förälder vill. Men min sköterska ville inte klra hem till mig då det var snö på vägen. Istället fick jag åka in till henne på BVC...
För det var ju bättre att jag packade in bebisen och gav mig ut på ishala små skogsvägar:crazy::smirk:
 
Sv: Navelsträngen luktar

Så var Rasmus navel också och min mamma hjälpte mig och tvätta den. Sen ramlade den av efter 2 dagar.

Jag har fortfarande inte ringt BVC :o De har telefontid 8-9 och då ligger vi och sover här hemma. Så imorgon har jag ställt väckarklockan.
 
Sv: Navelsträngen luktar

vi hade hembesök :)
ja klegget kan du tvätta bort det är okej att lyfta och dra lite i stumpen..... BM är ganska mkt brutalare än man vågar som nybliven förälder hihi vi hade nog sån där klorhexin (?) på topset först sen vanlig fet idominsalva..... bra att lufta också :)
 
Sv: Navelsträngen luktar

Arvid är nu 5 dagar gammal...

Hans navelsnutt luktar lite mysko, och så är den lite rinnig, det blir små fläckar på bodyn.

Är det normalt eller ska jag kontaktA bvc?

Det är helt lungt, du behöver inte kontakta bvc angående det, och den kan lukta hemskt illa och det är helt normalt det med.
 
Sv: Navelsträngen luktar

Så var Rasmus navel också och min mamma hjälpte mig och tvätta den. Sen ramlade den av efter 2 dagar.

Jag har fortfarande inte ringt BVC :o De har telefontid 8-9 och då ligger vi och sover här hemma. Så imorgon har jag ställt väckarklockan.

Jag talade in ett meddelande på deras telesvar så ringde hon upp! :)
 
Sv: Navelsträngen luktar

Jag talade in ett meddelande på deras telesvar så ringde hon upp! :)

Men det är flera stycken olika nummer. Fick tag på henne idag och hon kommer hit imorgon och väger Rasmus, fast jag vet inte vilken tid, jag minns inte ens om hon sa någon tid!!

Hur länge är man amnings-senil :eek:
 
Sv: Navelsträngen luktar

Jadu, den där seniliteten kan nog vara hur länge som helst ;)

Har varit & är fortfarande halvsenil sedan jag ammade dottern.
Henne slutade jag amma när hon var 4 mån & hon fyller 5 år nu :angel:
 
Sv: Navelsträngen luktar

Det är naturligt att den luktar lite, den ska ju faktiskt ruttna & trilla bort.
Bara ni tvättar normalt & håller gegga & blodrester borta så ska det inte vara ngn fara, kontakta bvc om ni är osäkra.
 
Sv: Navelsträngen luktar

Var till BVC igår, naveln var lite röd, men hon tyckte bara att vi skulle fortsätta tvätta som vanligt! :)

Puh!

Hembesök av dem på måndag!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 670
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 091
Senast: Bexzor
·
Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: falukorw
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp