Nätvandring

Hur är det tänkt att det här ska göra nån form av skillnad?
Ingenting tror jag egentligen. Jag blev mest nyfiken. Till slut tröttnade jag på att höra hur sexigt det var med långt blont hår, att vara smal, vart jag bodde/ville ses av 25+ killar så jag skrev tillbaka att jag var en 42årig morsa som skapat ett spökkonto för att se vad det är för snubbar på sanna sajter egentligen. Och att jag efter 30 min hade sett mer än vad jag behövde. :angel: kanske inte helt konstruktivt och tror ärligt inte att det hjälper ett dugg.

Ingenting tror jag egentligen. Jag blev mest nyfiken. Till slut tröttnade jag på att höra hur sexigt det var med långt blont hår, att vara smal, vart jag bodde/ville ses av 25+ killar så jag skrev tillbaka att jag var en 42årig morsa som skapat ett spökkonto för att se vad det är för snubbar på sanna sajter egentligen. Och att jag efter 30 min hade sett mer än vad jag behövde. :angel: kanske inte helt konstruktivt och tror ärligt inte att det hjälper ett dugg.
Det var väl ungefär så jag reagerade också. En användare anmälde jag och han bannades omgående då han ville visa snorren :yuck: men den dagen mina kids eventuellt hamnar där kommer jag kanske att hänga där som en liten skugga, vi får se. En liten önskan är ju att det inte förekommer i samma utsträckning då men den önskan sitter väl säkert i en grantopp någonstans långt bort från civilisationen.

Jag tror att om man uppmärksammar problemet så kanske man lyckas hjälpa/rädda någon.
Men hur? Jag menar inte att dissa nån, det är super att folk engagerar sig och bryr sig, men allt jag sett på nätet där folk "nätvandrar" så verkar det fullkomligt verkningslöst. De chattar lite, säger till äcklet att han är ett jävla äckel och postar sen nån screenshot på sociala medier. That's it. Pervot har garanterat PM:at massa fler tjejer och chansen att ens information når UNGA känns väldigt liten.

Alltså jag är skeptisk till att det här gör nåt mer än att man blir arg och sen känner sig lite bra som kallar äckel för äckel på nätet.

Men hur? Jag menar inte att dissa nån, det är super att folk engagerar sig och bryr sig, men allt jag sett på nätet där folk "nätvandrar" så verkar det fullkomligt verkningslöst. De chattar lite, säger till äcklet att han är ett jävla äckel och postar sen nån screenshot på sociala medier. That's it. Pervot har garanterat PM:at massa fler tjejer och chansen att ens information når UNGA känns väldigt liten.

Alltså jag är skeptisk till att det här gör nåt mer än att man blir arg och sen känner sig lite bra som kallar äckel för äckel på nätet.
Dels tror jag nog att det som förälder är bra att bli medveten om hur läget ser ut så att säga. Det blir man minst sagt om man ser dessa bloggar eller var nu screenshotsen ligger. Det kan ju ge en hel del hjälp på traven i samtal med sina barn. Jag är inte särskilt gammal och hängde på lunarstorm, helgon och humla. Den responsen jag fick där för en sådär 10 år sedan jämfört med den jag fick på kamrat idag var inte i närheten så jag blev ganska paff. Däremot förstår jag inte poängen med att konfrontera utan att man då skickar vidare till admin som sedan blockar och skickar vidare till polisen. Nej, det ger säkert ingenting när de skickar vidare till polisen men i något enstaka fall kanske det blir en del av något.

Det jag ser som tragiskt är att nämnda äckel, precis som du säger, antagligen har skickat meddelande till ganska många tjejer innan. Det går ju inte att göra ogjort även om man bannar dem.

Har de inte skärpt till groominglagen, så att man på något vis kan få fast äcklena som skriver? Deras syfte är ju att få kontakt med alldeles för unga tjejer...

Typ paragraf 10 i brottsbalken kanske?

"10 a § Den som, i syfte att mot ett barn under femton år begå en gärning för vilken straff föreskrivs i 4, 5, 6, 8 eller 10 §, träffar en överenskommelse med barnet om ett sammanträffande samt därefter vidtar någon åtgärd som är ägnad att främja att ett sådant sammanträffande kommer till stånd, döms för kontakt med barn i sexuellt syfte till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (2009:343)."

Hjälper det verkligen att polisanmäla om man har ett falskt konto? Räknas det inte som brottsprovokation eller ngt sånt och därför inte håller i rätten?
Har för mig att det diskuterades nyligen..

Enda sättet nätvandring skulle kunna göra skillnad är ju om polisen kan sätta dit dem, dvs att man anmäler. Men jag är inte så säker på att det funkar..

Hmm kan man inte anmäla alla män som tar kontakt med barn på barnsiter? och skicka med vad de sagt i kontakten? Eller det kanske är omöjligt att banna dem utan könsbilder?

Hjälper det verkligen att polisanmäla om man har ett falskt konto? Räknas det inte som brottsprovokation eller ngt sånt och därför inte håller i rätten?
Har för mig att det diskuterades nyligen..

Enda sättet nätvandring skulle kunna göra skillnad är ju om polisen kan sätta dit dem, dvs att man anmäler. Men jag är inte så säker på att det funkar..
Jo, märkligt nog räknas det som provokation, eller kan göra kanske. Jag är lite osäker än så länge hur det fungerar. Om man har ett konto där det står att man är 13 år gammal och får ett meddelande i stil med "jag vill knulla skiten ur dig" och anmäler det i egenskap av vuxen som känner sig kränkt och inte pedofili, är det fortfarande brottsprovokation då? Om man har ett konto med 2005 i nicket men man har knappat in åldern 94 år eller okänd ålder, hur fungerar det i samma situation?

Det här vore spännande att få svar på.

Nej, det ger säkert ingenting när de skickar vidare till polisen men i något enstaka fall kanske det blir en del av något.
Jag är väldigt skeptisk till det. Försökte höra mig för idag men fick inga vettiga svar, ska fråga runt lite nästa vecka!

Hmm kan man inte anmäla alla män som tar kontakt med barn på barnsiter? och skicka med vad de sagt i kontakten? Eller det kanske är omöjligt att banna dem utan könsbilder?
Problemet är väl lite att så länge de skickar meddelanden till andra använderare på en site är ju hur ska du bevisa att det verkligen var ägaren till datorn/kontot som skickade det? Hur bevisar du att det är mitt konto nu som jag är inloggad på och svarar i trådar? Dvs att jag är jag och att mitt konto inte är kapat och används av någon annan? IP-adressen säger bara var "jag" befinner mig, inte vem som skriver.

Den här debattartikeln läste jag i dag - av tre nätvandrare som varit på kamrat.com. Det enda det ledde till var att de själva blev blockade från sajten.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/låt-inte-pedofilerna-fiska-fritt-på-nätet-1.4023632
Nu vet jag inte hur de agerade mer än att de fick svar och "konfronterade" pedofilerna. Säg att de fick meddelanden som de själva anmälde borde de ju snarare ses som en tillgång för sajten för att hålla antalet peddos nere.

Jag är väldigt skeptisk till det. Försökte höra mig för idag men fick inga vettiga svar, ska fråga runt lite nästa vecka!
Spännande! Det jag är mest intresserad av är nog att om de häktas för t.ex utnyttjande av minderårig och man kan koppla konton som anmälts till denne, om det finns något värde i det som skrivits som.. jag skrev bevismaterial först men stärka misstanke-material kanske är mer det jag söker. Exempelvis om det går att använda för att hålla kvar dem lite längre i lite osäkra lägen.

Problemet är väl lite att så länge de skickar meddelanden till andra använderare på en site är ju hur ska du bevisa att det verkligen var ägaren till datorn/kontot som skickade det? Hur bevisar du att det är mitt konto nu som jag är inloggad på och svarar i trådar? Dvs att jag är jag och att mitt konto inte är kapat och används av någon annan? IP-adressen säger bara var "jag" befinner mig, inte vem som skriver.
Fast banna en användare går väl utmärkt utan IP adress?

Liknande trådar

Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 989
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar