naturtöltare?

gladmymlan

Trådstartare
Hej,
alldeles nybliven islandshäst-ägare här;) helt obildad vad gäller islandshästar, men läser och ser filmer allt vad jag kommer över.
Mitt skogsluffarsto, är ett äldre sto, som inte alls kan trava, bara tölta.
Jag är en som rider ut i skogen o dricker kaffe o undersöker nya stigar typ, alltså ren nöjesryttare. mej spelar det ju inte nån roll om hon töltar istället för travar, och det är inte nån grisepass ( tror jag;) för det låter som en symaskin och det borde gå att läsa en tidning samtidigt som hon töltar fram, man sitter som en smäck liksom. Hon töltar både fort och långsamt vad efter man begär,
behöver inte göra nåt särskilt heller, hon bara kör det som naturligaste sak i världen.
men är det bra eller dåligt? alla säger de har problem med tölten, och att hålla den,
och jag är ju halvt nybörjare inom detta bara töltat på turridningar mm, vilket inte alls var lika behagligt.
Förra ägaren sa samma sak, hon kan inte så mkt annat precis, men tölta! det är ho expert på. och tycker förmodligen det är så jätteroligt.
ska jag liksom jobba fram traven mer, fastän hon är sjutton år och bara är iväg i skogen med mej,
sliter tölten mer än andra gångarter?
som sagt rätt ny inom detta men tycker att det är helt underbara hästar...:)

Sv: naturtöltare?

När vi var på Island, min syster och jag, fick min syster en naturtöltare. Det var skönt för henne, som inte var lika ridvan som jag. Vi red ju upp till sju timmar om dagen och det sliter ju lite om man inte har god ridvana innan. Jag red den hästen en gång och den hade en hemsk trav, fick han däremot tölta var han hur nöjd som helst ;-)
Gratulerar till en härlig tölthäst, njut av henne :-) Jag tycker inte alls det är något problem att hon hellre töltar, hästen mår väl bra som det är!!

Det är bara att gratulera! Roligt att du fick tag på en riktigt tölthäst. Det är faktiskt inte så många islandshästar som töltar klockrent helt "av sig själva"; de flesta behöver tränas upp och töltanlaget varierar mycket mellan olika individer. Om du rider fler islandshästar kommer du att märka att långt ifrån alla har så lätt för att tölta. Jag säger som Balderum; det är bara att njuta :-)
Du kan försöka upp träna traven om du själv vill kunna växla, men det är inte ett måste för hästens skull om hon föredrar tölten, det är liksom inte farligt för henne att hon inte travar.

jag vill inte vara glädjedödare... men tölt är inte speciellt lösgörande, min 21-åring töltar gärna och bra när vi är i skogen. Trava finns inte på kartan för oss så på inrådan av tränare och massör har vi börjat galoppera istället för att tölta när vi är ute. Det som har hänt är att jag fått en mjukare och piggare häst, så om jag var du skulle jag försöka byta ut iaf nått pass i veckan från tölt till galopp. Sen när jag töltar efter mycket galoppjobb är tölten ÄNNU bättre:bow:

Om hästen töltar rent så sliter det inte på något sätt. Vill du väldigt gärna trava så ta hjälp utav en tränare,. Kan kanske vara bra att ta hjälp av en tränare då och då iallafall? för att förbättra tölten och få ännu härligare uteritter! Även "skogsmullar" behöver ibland lite hjälp för att se över sits osv. för att få en hållbarare häst och ryttare! :)

jag vill inte vara glädjedödare... men tölt är inte speciellt lösgörande, min 21-åring töltar gärna och bra när vi är i skogen. Trava finns inte på kartan för oss så på inrådan av tränare och massör har vi börjat galoppera istället för att tölta när vi är ute. Det som har hänt är att jag fått en mjukare och piggare häst, så om jag var du skulle jag försöka byta ut iaf nått pass i veckan från tölt till galopp. Sen när jag töltar efter mycket galoppjobb är tölten ÄNNU bättre:bow:

Självklart:):banana:

ja galoppera gör hon gärna med, nu är hon lite väl "rund" så den är lite obalanserad, men hon tycker det är jättekul med. Ja jag får väl bara njuta av det, helt enkelt, trava spelar ju inte mej nån roll som rider omkring i skogen med fika typ
Jag var mest orolig att det slet på hennes ben att tölta ( ja nu sitter ju inte jag och töltar i en timme precis) fast det skulle nog hon vilja;-)
hon får väl pinna på då, och så varvar jag med nån galopp nånstans med.
tack för alla svar!:)

Du kan väl be någon titta på er när ni töltar.
Bär hon sig själv eller töltar hon markbundet på framdelen.
Går hon i bra form så är det ju bra.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 530
Senast: LiviaFilippa
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 286
Senast: Boj
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 394
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama