naturtöltare?

gladmymlan

Trådstartare
Hej,
alldeles nybliven islandshäst-ägare här;) helt obildad vad gäller islandshästar, men läser och ser filmer allt vad jag kommer över.
Mitt skogsluffarsto, är ett äldre sto, som inte alls kan trava, bara tölta.
Jag är en som rider ut i skogen o dricker kaffe o undersöker nya stigar typ, alltså ren nöjesryttare. mej spelar det ju inte nån roll om hon töltar istället för travar, och det är inte nån grisepass ( tror jag;) för det låter som en symaskin och det borde gå att läsa en tidning samtidigt som hon töltar fram, man sitter som en smäck liksom. Hon töltar både fort och långsamt vad efter man begär,
behöver inte göra nåt särskilt heller, hon bara kör det som naturligaste sak i världen.
men är det bra eller dåligt? alla säger de har problem med tölten, och att hålla den,
och jag är ju halvt nybörjare inom detta bara töltat på turridningar mm, vilket inte alls var lika behagligt.
Förra ägaren sa samma sak, hon kan inte så mkt annat precis, men tölta! det är ho expert på. och tycker förmodligen det är så jätteroligt.
ska jag liksom jobba fram traven mer, fastän hon är sjutton år och bara är iväg i skogen med mej,
sliter tölten mer än andra gångarter?
som sagt rätt ny inom detta men tycker att det är helt underbara hästar...:)

Sv: naturtöltare?

När vi var på Island, min syster och jag, fick min syster en naturtöltare. Det var skönt för henne, som inte var lika ridvan som jag. Vi red ju upp till sju timmar om dagen och det sliter ju lite om man inte har god ridvana innan. Jag red den hästen en gång och den hade en hemsk trav, fick han däremot tölta var han hur nöjd som helst ;-)
Gratulerar till en härlig tölthäst, njut av henne :-) Jag tycker inte alls det är något problem att hon hellre töltar, hästen mår väl bra som det är!!