"Naturligt" kraftfoder eller färdigfoder??

castle_bar

Trådstartare
Jag har hört att det är bättre att ge hästen vanlig havre/korn och kanske betfor + mineraler som kraftfoder istället för färdigfoder.
Men finns det nån som vet varför?

Varför finns det färdigfoder om det nu är så bra med vanlig havre?
Vad är det för fördelar/nackdelar med typ havre resp. färdigfoder som pellets och müsli?

Senast ändrad:
Sv: "Naturligt" kraftfoder eller färdigfoder??

Jag tror att skräcken för färdigfoder är ganska överdriven. Själv fodrar jag hellre med färdigfoder än med "ren" spannmål, eftersom spannmålet i pelletsen jag köper är processade vilket gör att mina normalt sett spannmålskänsliga hästar tål fodret. Av "ren" spannmål får de ont i magen!

Mina favoritfoder att komplettera grovfodret med är annars Betfor och lusernhack, men det har mycket att göra med att de är så fiberrika vilket också passar mina "maghästar".

Jag föredrar personligen så rent foder som möjligt, dvs, så lite information som möjligt åt gången, ju mer information som kroppen ska hantera, desto mer energi går åt och det är lättare att överbelasta kroppen.

(Detta är mina högst personliga reflektioner)

Jag tycker mer om färdigfoder. Bara att läsa på påsen så har man all information man behöver. Dessutom behöver man inte vara rädd för att blanda fel eller ge för mycket av något. Praktiskt och funkar väldigt bra tycker jag! Har aldrig haft dåliga erfarenheter av det så jag kör på ;)

Då borde alltså färdigfoder vara att föredra åt min ponny som har känslig mage? Nån som känner till något spec. bra "magfoder"?
Just nu äter han HippoChoice, en tjej i stallet sa att det skulle vara bra för känsliga magar. Och det har funkat bra också!
Men det är alltid kul att höra vad ni tror...

Fördelen med ett färdigfoder är att du kan ha tex flera olika råvaror som ger ett mångsidigare innehåll. Spannmålen kan vara värmebehandlad vilken ökar smältbarheten.Du kan få en exakt sammansättning och behöver inte dutta med massa olika tillskott.Du kan ochså skräddarsy foder om du tillexempel gör ett foder för en med känslig mage eller beroende på ras och användning.men grovfodret skall alltid vara basen i fodrstaten eftersom hästen är gjord för att äta mycket grovfoder.Men har du ett grovfoder som inte har så bra näringsinnehåll så kan det bli billligare att ge ett färdigfoder än att kompletera med spannmål och tex betfor+mineraler+ vitaminer m.m. Men har du ett väldigt bra grovfoder så kan det räcka med spannmål och mineraler.

Men om du har en gammal häst så kan det vara svårt att få i den tillräckligt genom bara grovfoder.Eller om du har en hårt tränande häst så räcker inte spannmål och hö för att få i den vad den behöver. Det beror på hästen och grovfodret och den som fodrar vad som passar.

Jag har en nordis med känslig mage, hon äter hestekraft nu, och det har funkat väldigt bra ... Däremot pellets var inte bra, men jag vet inte om det var för hennes känsliga mage eller för att hon glufsar i sig som ett utsvultet barn i godisaffär :crazy:

Annars gillar jag de 'naturliga' duttandet, för att jag ser vad de får i sig. Men müsli-blandningar använder jag som sagt också. Men pellets känns onaturliga för mig, känns som om konsistensen i tuggandet måste vara så fel för en gräsätare ... men det har jag inga belägg för, jag bara inbillar mig att det är så :p

Jag har alltid föredragit färdigfodern i form av pellets. På senare år hasrt jag gått över till Musli. Nu fodrar jag med gammla hederliga ingredienser beroeende på att jag fick en enorm knepig och kräsen häst som vägrade äta det mesta.
Jag ger kli, helhavre och lucernhack och jag har ALDRIG nånsin behövt ge så lite krafftfoder som nu, hästarna tar sig väldigt mkt bättre på detta foder än nått annat jag testat.
en mkt trevlig bieffekt är att magarna håller sig i kanonskick.

Enligt de erfarenheter jag samlat på mig så är det sämsta man kan fodra med musli och det näst sämsta pellets. Men Mulsi är jättedåligt medan pellets bara är mindre bra än rena ingredienser.
Jag tror att musli aldrig är riktigt fräsht, det krossas och ligger och härsknar på ett lager länge.

Hästar är enkla varelser, gjorda för att åta en sak vid varje mål.

det beror helt på hästen.. en gamaml häst som har svårt att smälta oprocesserat spannmål väljer manju hellre t.ex krafftpellets till..

och finns det två alternativ till en bra foderstat:
A, hö, 600 g havre, 150 g vetekli, 300 g betfor, 60 g miner, 40 g jäst
B, hö, 1 kg pellets

så tar jag hellre alternativ B..

dock säger jag som djurjouren, inge müsli för min del.. där kan man för det första aldrig vara säker på att varje enskilt kg man tar upp har samma näringsvärde, eftersom att småbitarna faller ner i botten rätt fort.. i varje pellet är det exakt samma näringsvärde som i en annan pellet..
och det här med melassen i müslin, det lär juh egentligen dra ner hållbarheten rejält.. pellets håller sig minst 1 år.. (vitaminvärdena sjunker men protein, energi och mineralerna är beständiga)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
374
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka