Naturlig betäckning-sydda ston

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare viking
  • Startdatum Startdatum
V

viking

Jag har 2 sydda tävlingsston som ska betäckas på naturlig betäckning.Jag antar att dom behöver klippas innan betäckning men hur långt före,pga infektioner mm.

Sv: Naturlig betäckning-sydda ston

Jag hade velat ha de uppklippta i alla fall 14 dagar innan betäckning, om inte mer. Det är ju lite vanskligt det där då man inte vill att de ska suga in luft heller.

Det beror också på hur mycket de är ihopsydda. Vissa ston har bara ett stygn i sig och är sydda typ en cm, medans andra är sydda nästan hela vägen.

Precis som Ramona säger, det beror på hur mycket sydda de är.

Mitt sto hade vi inte kunnat betäcka eller seminera utan att klippa upp en bit.

Jag skulle rek minst 2v innan, men det beror ju lite grann oxå på anledningen till att dom är sydda... Sög dom luft som tävlingshästar eller är dom helt enkelt "bakåtmusade" så att det finns risk för att bakterier från träck när dom bajsar kan gå in i slidan? Prata med din vet första gången när du gör gyn på dom så kan dom råda dig. Jag seminerade mitt 3-årststo fastän hon var sydd som 2,5-åring pga att hon sög luft i hoppningen och blev helt galen i landningarna och bara slog bakut, fick sedemera 9/10 i hoppning på 3-årstestet...Vid seminering använde vi den assistent som hade minst omfång på armarna...

Dom här är sydda mkt för att inte suga luft i tävling och är korrekta annars.Men det borde ju räcka med 14 dagar tycker man.Tack för svaren !

När vi höll på mycket med naturlig betäckning hände det ofta att det kom sydda ston, som var tvungna att betäckas omgående.
jag såg inga problem med att klippa upp, och betäcka direkt.
Stona verkade inte bry sig, och inga problem efteråt.

Det jag har hört är att en del gör som du C.K.En del andra ringer vet brunsten innan .Andra släpper stona fritt med hingst,även om dom är sydda....Problemet med en av mina märrar är att hon är en :devil:.Pleggar du eller väntar du tills dom är riktigt brunstiga?

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 017
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 758
Senast: KesoNeso
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 052
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 501
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI