Naturläkemedel/fodertillskott mot inflammation och stress

S

Soffe

Min medispålla har råkat ut för en inflammation (överben med lång konvalescens som följd.) Hon behandlas givetvis veterinärt, men jag vill även undersöka andra möjligheter för att underlätta och snabba på hennes tillfrisknande. Därför undrar jag om någon har tips på fodertillskott/naturläkemedel som är antiinflammatoriskt och bra för lederna. (Kollar naturligtvis upp så att ingenting krockar med hennes befintliga medecinering.)

Hon har haft ett par inflammationer tidigare- beroende på en rad faktorer, bland annat troligen sitt eget rörelseschema, som inte är helt optimalt. Hon är även uppfödd under ganska undermåliga omständigheter, så att någon brist under foster-föltiden påverkat hennes leder negativt är inte heller helt uteslutet. Så tips på något som kan ges mer kontinuerligt tas även tacksamt emot. Vi har tidigare gett henne biosynov då hon även "lider" av mild pathellaupphakning (suck!) utan märkbart resultat..

Vidare undrar jag även om något har erfarenhet av tillskott/naturpreparat som verkar lugnande då hästen är väldigt nervös/panikslagen vid transport och lastning. Inte gör det saken bättre att damen nu vilat 6v och numera har "psykopatblick" på heltid:crazy: Ett klinikbesök är ju nästa steg om hon inte svarar på veterinärbehandlingen (behandlas för andra gången av hemmavet nu) och vi vill inte ge henne lugnande, då en drogad, panikslagen häst känns som att göra ont värre. Alltså är jag ute efter ett milt lugnande/avstressande preparat- inte att göra hästen helt groggy.

I vanliga fall är jag ganska skeptisk mot behandlingar som känns lite "hulabula(uttalas med spökröst)" och vars effekt inte går att bevisa/förklara på ett helt kemiskt/fysiologiskt vis, och har därför dålig koll på naturmedecin och dyl. Nu är jag dock villig att prova allt för att hjälpa min lilla skrutt och hoppas på mirakel och goda råd från bukefolkets "hulabula-experter";)

Sv: Naturläkemedel/fodertillskott mot inflammation och stress

För lugnet hade jag provat räddningsdroppar, endel svarar inte alls på dem medans andra blir kolugna av dem. Men det är helt klart värda att prova! (jag är glad att vi hade dem hemma när vår ena häst skadade sig på en plåtbit som flugit in i sommarhagen en blåsig natt. Att rengöra ett sår på insidan av bakbenet på en häst som då fick total panik av bara benskydd hade varit omöjligt utan dem.)
För benet hade jag köpt backontrack, antar att det är enklast med paddar och linda om det inte sitter så att någon färdigt bandage fungerar.

Tack för svar! Var köper du räddningsdroppar? BoT har jag hört mycket gott om, så det kan säkert vara något. Överbenet sitter precis på/under framknäet på insidan, så paddar blir nog bäst. Tänkte faktiskt köpa det på Stockholm Horse Show, men det var så mycket folk att jag inte orkade- typiskt! Tar gärna emot fler tips!

KL

Kolla in denna hemsidan jag och alla i stallet köper bla linfrön och alla möjliga påhitt han har och DET FUNKAR....

http://www.alyose.se/

Du kan ju givetvis få allt det du är intresserad va skickat till dig..

Svarar alla: Tack så mycket för alla tips! Nu har jag i alla fall beställt räddningsdroppar, funkar de så är de verkligen prisvärda! Nu undrar jag bara hur många droppar du gav din häst, TinyWiny? Jag läste 4 droppar till människa och då borde väl en häst få runt 30?

Nästa steg blir väl att ringa till "alyose-folket" och höra vad de tycker- det fanns ju så mycket på hemsidan:D Det skulle i alla fall vara en stor lättnad om räddningsdropparna gjorde susen, då vet vi ju att vi har möjligheten att åka in med henne om det skulle behövas! Annars har jag ju altid hipolyts anti-stress som alternativ! Ska prova att ge henne dropparna så fort de kommer och klippa- det är också livsfarligt nämligen:angel:

Fler tips?

Svarar alla: Tack så mycket för alla tips! Nu har jag i alla fall beställt räddningsdroppar, funkar de så är de verkligen prisvärda! Nu undrar jag bara hur många droppar du gav din häst, TinyWiny? Jag läste 4 droppar till människa och då borde väl en häst få runt 30?

Nästa steg blir väl att ringa till "alyose-folket" och höra vad de tycker- det fanns ju så mycket på hemsidan:D Det skulle i alla fall vara en stor lättnad om räddningsdropparna gjorde susen, då vet vi ju att vi har möjligheten att åka in med henne om det skulle behövas! Annars har jag ju altid hipolyts anti-stress som alternativ! Ska prova att ge henne dropparna så fort de kommer och klippa- det är också livsfarligt nämligen:angel:

Fler tips?

Du får med en lista på hur många droppar du ska ge hästen, iallafall fick jag det. Jag vet att jag blev förvånad att det inte skilde särskilt mycket mellan häst och människa men det beror ju på hur kroppen omsätter dropparna, inte bara på kroppens storlek. Annars får du ringa/maila och fråga hur många det ska ha, det kan ju skilja på olika fabrikat.

Till mitt yrväder så gav/ger jag: Räddningsdroppar, kamomill och valeriana som lugnar.

Alyose är också kanon billigt alla burkar och småflaskor är 50:- och det räcker ju länge ;) Men ring gärna han är KANON duktig på ALLT vad naturmedicin heter. Hoppas att det blir bra

Det låter ju kanon! Då kan man prova lite olika utan att plånboken blir ledsen:d Jag ska ringa och höra om han har några tips!

Gör de :) Tror nog att du blir nöjd, det är ju örter för både in och utvärtes bruk ;)

På mitt sto fungerade inte räddningsdropparna alls !! gav 3 dagar i följd, morgon & kväll & en halvtimme innan hon skulle åka transport. Hon var lika dyngsur när hon kom fram, som utan Dr.Bach räddningsdroppar !
Hon jagar upp sig extremt när hon åker i transporten.......................vi tränar nu på detta den långa vägen istället.
Så dropparna funkar nog inte på laa, dyrt om det inte fungerar.

Hmmm.. Det lät ju inte särskilt lovande:( Nu har jag i alla fall fått hem dropparna- köpte bara en liten flaska för 120kr så priset är ju överkomligt. Jag håller tummarna för att det funkar på min pålla- eller främst för att vi inte kommer att behöva dem!

Putteliputt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka