kolblakkur

Trådstartare
Funderar på att testa Naturdiet för att gå ner cirka 10 kg. Har ni testat? Vilka är era erfarenheter?

Blir man trött och får ont i huvudet i början, eller vad kan jag förvänta mig?

Funderar på att testa Naturdiet för att gå ner cirka 10 kg. Har ni testat? Vilka är era erfarenheter?

Det är mer psykiskt än fysiskt påfrestande enligt mig. Jag har provat men blev alldeles för besatt av mat. Hela dagarna tänkte jag på olika rätter och dagdrömde om att faktiskt få tugga (inte så mycket tuggmotstånd i någon av produkterna).

Så för mig blev det inte så lyckat.... :down:

Det är mer psykiskt än fysiskt påfrestande enligt mig. Jag har provat men blev alldeles för besatt av mat. Hela dagarna tänkte jag på olika rätter och dagdrömde om att faktiskt få tugga (inte så mycket tuggmotstånd i någon av produkterna).

Så för mig blev det inte så lyckat.... :down:
Tänker mig att vill jag tugga så kan jag ta en bar :) Blev du iallafall mätt av shaken?

Jag provade en kort period för många år sedan. Jag hade inga problem med hunger och gick ner i vikt. Sedan när jag började äta som vanligt igen gick jag upp i vikt igen :p En viktnedgång som gjorde att jag behöll den nya vikten (i många år) kom först när jag ändrade vanorna till något som fungerade långsiktigt och fokuserade på att må bra istället för att ha fokus på att gå ner i vikt.

Jag gick på pulverdiet för många år sen, och det var FRUKTANSVÄRT! Jag trodde på allvar att jag skulle dö under hela den första veckan, och satt bara och räknade minuter typ "jag ska försöka stå ut i 15 minuter till, SEN äter jag" och när 15 minuter hade gått: "jag ska försöka stå ut i 15 minuter till, bara 15 minuter"... Så satt jag och räknade mig igenom hela första veckan... Jag mådde uruselt både fysiskt och psykiskt och var till en början så orkeslös att jag hade konstant dimsyn (å andra sidan innebar pulverdieten att jag avgiftade mig från ett skyhögt sockerintag, så det kändes dessutom som abstinensliknande).

Jag hade hjälp av en kostrådgivare som guidade mig, och poängen var att jag skulle hamna i ketos, så när vi konstaterade att jag behövde lägga till nånting utöver de dagliga "shakerna" för att höja energiintaget så la jag till en måltid protein, typ enbart kyckling, fisk, kött eller skaldjur. Med hjälp av ketonstickor laborerade vi oss fram till att jag kunde äta max ca 60 g kolhydrater per dag - åt jag mer än det så upphörde ketosen - så därför kunde jag inte äta några bars eller liknande eftersom det är ganska mycket kolisar i dom.

Efter ca 8 veckor började jag sakta introducera mat igen och fasa ut pulvershakerna. Efter 10 veckor slutade jag med pulver, och då hade jag gått ner drygt 25 kg! :bow: Jag var så SJUKT jävla stolt, och resultatet uppvägde definitivt plågan med att äta pulvret! :D

Jag fick ganska mycket skit från omgivningen för att jag gick på den här dieten, och visst kan jag hålla med om att kroppen tar enormt med stryk av att gå ner så mycket på så kort tid. Men jag led av fetma innan och hade kämpat i ÅR för att komma tillrätta med vikten "på rätt sätt", "som man ska", och med "rätt" dieter, men det funkade aldrig för mig. Jag tänker att det är en stor risk att gå runt och lida av fetma också, så jag anser att det ändå i slutändan borde ha varit värt det, eftersom jag höll den nya vikten sen. Pulverdieten funkade som en nollställning för mig rent psykiskt också så att jag fick skriva om mitt förhållande till mat helt och hållet, och det var oerhört välgörande för mig! :)

Jag körde en Naturdiet-kur för ett gäng år sen. En månad med enbart Naturdiet (tråååååkigaste månaden i mitt liv!!) och sen fasade in ett mål mat i lagom portioner under en månad, sen ett mål till nästa månad osv.

Tyvärr tappade jag konceptet så jag har inte hållt mig (älskar mat + överäter + känsloäter), men under den första månaden gick jag ner 8 kg och sammanlagt 13 kg.

Hade absolut kunnat tänka mig en sån kur igen som en kickstart, men då skulle jag se till att det är när jag är helt i mental balans så jag kan hålla mitt tänk med att fasa in lagom portioner efter kuren är slut. Det är ju inte kuren som är det svåra, utan att hålla sig efteråt (har jag märkt :D )

Jag mådde uruselt både fysiskt och psykiskt och var till en början så orkeslös att jag hade konstant dimsyn (å andra sidan innebar pulverdieten att jag avgiftade mig från ett skyhögt sockerintag, så det kändes dessutom som abstinensliknande).

Det här kan jag skriva under på. Säkert inte så för alla, men jag har ibland använt pulverdiet för att bryta ett väldigt osunt matmönster. Som jag inte mäktat med på annat sätt än att bryta helt, och sedan långsam introducera hälsosamma vanor.

Det är ingen barnlek, absolut inte. Handlar både om psykisk och fysisk omställning.

För mig funkar pulver suveränt bra. Väljer dock Modifast som är den godaste (den kan jag längta efter!). 4 påsar per dag vilket rutar in mitt liv bra, jag slipper tänkande och planerande och jag håller mig mätt utan problem. Har kvar hemma så fast jag mest äter vanlig mat numera är det suveränt att ha påsar om det krisar och jag hamnar i "måste äta - jag tar vad jag hittar"-läge där jag lätt moffar i mig kaloririka saker annars.

Jag har också testat olika pulverdieter. För mig har inte själva dieten varit det svåraste utan efteråt, man går lätt tillbaka till sina vanor man hade innan o då gick jag upp allt igen!

Jag flöt 3 veckor innan min GBP och visst går det men det är inte roligt (och sen blev det 3 veckor efter också pga komplikation).

Vet att det inte är svar på din fråga men jag körde med 5 dagars "juice detox" från hälsokostaffär för att kicka igång nya vanor och viktnedgång. Det blev lika mycket som utrensning (kände mig pigg efteråt), ett tydligt startskott att börja äta mindre portioner och inte småäta. Tror dock inte att det är bra för kroppen att göra det ofta.

Jag har. De färdiga drickorna. Dock bara använt dem (och gör fortf fast nu Allevos) för att ersätta vissa måltider. Jag blir mätt och håller blodsockret på en bra nivå med drickorna. Pulvret smakar så vedervärdigt att jag inte klarar av att dricka.

För mig har borttagandet av måltider, ofta ersatt av shake, samt tillägg av mellanmål med shake blivit en livsstil. Byter enbart ibland ut dem mot keso och dyl. Trivs med mina shaker. Hade lätt kunnat ersätta alla måltider med shake men det är inte hållbart.

Innan brorsans bröllop körde jag pulverdiet i 14 dagar. Gick ner 6-7 kg, vilket räckte för att komma i klänningen så den dessutom satt snyggt. Det gick mycket bättre än jag trodde att inget äta. Körde bara pulver och drack vatten. Var pigg och glad och kände ingen direkt hunger, även om jag ju var sugen på mat.

Ett utav mina största problem med pulverdieter är att "hinna" få i mig fem shakes om dagen, det är oftast det jag stupat på då det känns som att jag inget gör förutom att fundera på när jag måste dricka nästa shake för att hinna få i mig alla fem och ändå är jag hungrig hela tiden = dålig kombination! Så för mig passar Slankas pulverdiet bäst, då blir det bara tre shakes om dagen, då blir jag inte lika upptagen och besatt av när jag får/måste äta nästa gång. :up:

Jag har tänkt köra en variant för att testa under maj månad (hämtade ut Allevo-leverans igår) där jag kör tre påsar om dagen kombinerat med en riktig måltid. Funkar inte riktigt med strikt pulver just nu pga åtaganden framöver både socialt och i jobbet som inkluderar mat och jag vill inte vara krånglig, så jag tänker att det kan vara lite flexibelt om det är lunch eller middag (eller i något enstaka fall frukost) som blir riktig mat, och då välbalanserade måltider med mycket fibrer och grönsaker, inte en hämtpizza liksom. Dagar där strikt pulver funkar kan jag mycket väl tänkas köra på det, får se hur galen jag blir av att inte få tugga. Ska bli spännande!

Jag har börjat med skinnyshakes från staygood (mjölkfria!) Smakar bättre än de jag smakat tidigare. Tack tips från buke!
Äter en vanlig måltid och shakes resten, just för att jag är rädd för att bli förstoppad. Håller totala kaloriermängden mellan 1000-1500 per dag och går ner. Tänkte ta mindre och mindre portioner framöver just för att magen ska vänja sig 😊

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 418
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar