Nattåget Stockholm-Kiruna...

  • Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Mineur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 1 410
Tack, toppen att få lite vandringstips också (inkluderar även @escodobe @vilde och @pepp i detta tack)!

Tanken är att åka upp första veckan i augusti men både jag och vännen är flexibla. Jag såg nu när jag försökte boka biljetter att hembiljetten inte går att boka än p.g.a planerat banarbete, men förhoppningsvis kan de släppa biljetter snart.
Augusti-september är bästa tiden på sommaren ❤️ Undvik gärna veckan när Fjällräven classic är, är ännu mer folk på fjället än vanligt då 😄
 
Nu börjar jag fundera på om jag inte skulle försöka åka upp i slutet av juli istället, eftersom det fortfarande står "banarbete planeras" på alla tåg Kiruna-Stockholm hela augusti månad. Förutom att jag gärna skulle vilja boka så snart som möjligt, vilket jag alltså inte kan eftersom de på grund av detta inte släppt några biljetter än, känns det lite vanskligt att ge sig ut och åka tåg i 20+ timmar i ett redan inte helt tillförlitligt järnvägssystem när de dessutom utför arbeten. Jag ser framför mig hur jag hamnar i en situation där jag tvingas byta till ersättningsbuss klockan 3 på natten, eller blir fast någonstans i flera timmar och missar tågbytet i Stockholm...

Dessutom är veckan vi hade siktat in oss på samma vecka som Fjällräven Classic går av stapeln, så det känns inte heller helt optimalt (tack för varningen @farin!).

Hur hade ni gjort? Är det någon som vågar sig på någon slags input?
 
Nu börjar jag fundera på om jag inte skulle försöka åka upp i slutet av juli istället, eftersom det fortfarande står "banarbete planeras" på alla tåg Kiruna-Stockholm hela augusti månad. Förutom att jag gärna skulle vilja boka så snart som möjligt, vilket jag alltså inte kan eftersom de på grund av detta inte släppt några biljetter än, känns det lite vanskligt att ge sig ut och åka tåg i 20+ timmar i ett redan inte helt tillförlitligt järnvägssystem när de dessutom utför arbeten. Jag ser framför mig hur jag hamnar i en situation där jag tvingas byta till ersättningsbuss klockan 3 på natten, eller blir fast någonstans i flera timmar och missar tågbytet i Stockholm...

Dessutom är veckan vi hade siktat in oss på samma vecka som Fjällräven Classic går av stapeln, så det känns inte heller helt optimalt (tack för varningen @farin!).

Hur hade ni gjort? Är det någon som vågar sig på någon slags input?

Hur ser det ut för tågen Stockholm till Luleå? Det kanske kan vara läge att planera för byte till buss, istället för att bli överraskad av det?
 
Till och med förra hösten kördes, såvitt jag förstått, nattågen till övre Norrland (inkl Kiruna, Narvik m fl) av tågbolaget Vy Nattåg. De fick ju väldigt mycket kritik för dålig städning, bäddat med använda sängkläder, äckliga toaletter etc etc. Det var på tapeten senast i höstas, men efter årsskiftet skulle SJ ta tillbaks den trafiken och förhoppningsvis styrt upp städningen bättre.
 
Hur ser det ut för tågen Stockholm till Luleå? Det kanske kan vara läge att planera för byte till buss, istället för att bli överraskad av det?
Smart tänkt! Dessvärre står det "banarbete planeras" även på det nattåget (förutom ett som har tre byten) hela augusti såvitt jag kan se. Dagtåg finns att boka, men då behöver jag vara på plats i Luleå kl 10 på morgonen och dessutom åka sittandes i nästan 13 timmar (utöver de timmar det tar med bussen) vilket inte känns jättelockande...
Till och med förra hösten kördes, såvitt jag förstått, nattågen till övre Norrland (inkl Kiruna, Narvik m fl) av tågbolaget Vy Nattåg. De fick ju väldigt mycket kritik för dålig städning, bäddat med använda sängkläder, äckliga toaletter etc etc. Det var på tapeten senast i höstas, men efter årsskiftet skulle SJ ta tillbaks den trafiken och förhoppningsvis styrt upp städningen bättre.
Ja, det står att det är SJ som kör numera så förhoppningsvis sköts det lite bättre! Jag är inte särskilt petig av mig men det kostar ju trots allt en slant, så någon form av rimlig standard får de gärna hålla!
 
Har du jämfört med flyg från Stockholm till Kiruna? @Mineur Tåget är så opålitligt numera att jag typ aldrig väljer det längre. Förutom till Stockholm ibland. Men till Malmö blir det buss istället för tåg. Att åka tåg långt och på natten känns tyvärr som att be om problem numera. Trist men dagens sanning här numera.
 
Jag skulle inte oroa mig så mycket för banarbetena. De brukar göra dem nattetid och på somrarna, det är inget konstigt i sig, tågen kommer fram dit de ska. Nattåg brukar ha stora marginaler dessutom, står ofta still på stationerna ett tag under färden.

Biljetter brukar väl inte släppas förrän 90 dagar innan avresedatum just för att banarbetena ska hinna vara planlagda först, så oftast går det inte att boka alls innan dess. Ställ ett alarm den dagen biljetterna ska släppas och så kollar du igen då :)
 
Håller med om ett inte läsa in något i 'banarbete planeras' ännu. Det betyder bara att de inte är färdiga med att lägga schemat för när de ska stänga av. Är numera rätt standard att möta för den som försöker planera sin resa i för god tid, inte ovanligt att det ändras till att tåget går (nästan) som det ska ändå.
Norrlandståg med få avgångar brukar de försöka få fram ändå, och det finns lite luft i tidtabellen att arbeta med för nattågen. Är arbetena söder om Umeå kan de leda om annan väg utan att det (knappt) behöver betyda något för dig som ska längre upp.
 
@Mineur En släkting till mig åkte tåg dagtid, till Umeå, och skulle där byta till snigeltåg vidare norrut. Fast de var försenade till Umeå så hon hann inte med tåget och fick åka Taxi på SJ:s bekostnad till Gällivare. :crazy: Men hon kom fram iaf.
 
Nu börjar jag fundera på om jag inte skulle försöka åka upp i slutet av juli istället, eftersom det fortfarande står "banarbete planeras" på alla tåg Kiruna-Stockholm hela augusti månad. Förutom att jag gärna skulle vilja boka så snart som möjligt, vilket jag alltså inte kan eftersom de på grund av detta inte släppt några biljetter än, känns det lite vanskligt att ge sig ut och åka tåg i 20+ timmar i ett redan inte helt tillförlitligt järnvägssystem när de dessutom utför arbeten. Jag ser framför mig hur jag hamnar i en situation där jag tvingas byta till ersättningsbuss klockan 3 på natten, eller blir fast någonstans i flera timmar och missar tågbytet i Stockholm...

Dessutom är veckan vi hade siktat in oss på samma vecka som Fjällräven Classic går av stapeln, så det känns inte heller helt optimalt (tack för varningen @farin!).

Hur hade ni gjort? Är det någon som vågar sig på någon slags input?
Slutet av juli kan det fortfarande vara ganska mycket mygg, jag var där uppe i början av juli förra sommaren och det var hemskt, allt för mig handlade om att komma bort från myggen, nu var jag mest nere i låglänta delar men tveksam om jag skulle vilja uppleva det en gång till, tiden innan myggen och sen aug-sept är helt underbara där uppe men från efter midsommar och i juli är det nog nej tack för min del, särskilt om jag skall sova ute som jag nästan alltid gör.
 
Har du jämfört med flyg från Stockholm till Kiruna? @Mineur Tåget är så opålitligt numera att jag typ aldrig väljer det längre. Förutom till Stockholm ibland. Men till Malmö blir det buss istället för tåg. Att åka tåg långt och på natten känns tyvärr som att be om problem numera. Trist men dagens sanning här numera.
Jo, det skulle ju kunna vara en backup-plan men det gör ont i miljöhjärtat att flyga inrikes...
Jag skulle inte oroa mig så mycket för banarbetena. De brukar göra dem nattetid och på somrarna, det är inget konstigt i sig, tågen kommer fram dit de ska. Nattåg brukar ha stora marginaler dessutom, står ofta still på stationerna ett tag under färden.

Biljetter brukar väl inte släppas förrän 90 dagar innan avresedatum just för att banarbetena ska hinna vara planlagda först, så oftast går det inte att boka alls innan dess. Ställ ett alarm den dagen biljetterna ska släppas och så kollar du igen då :)
Håller med om ett inte läsa in något i 'banarbete planeras' ännu. Det betyder bara att de inte är färdiga med att lägga schemat för när de ska stänga av. Är numera rätt standard att möta för den som försöker planera sin resa i för god tid, inte ovanligt att det ändras till att tåget går (nästan) som det ska ändå.
Norrlandståg med få avgångar brukar de försöka få fram ändå, och det finns lite luft i tidtabellen att arbeta med för nattågen. Är arbetena söder om Umeå kan de leda om annan väg utan att det (knappt) behöver betyda något för dig som ska längre upp.
Det var ju bra att veta! De brukar släppa biljetter 6 månader i förväg enligt SJ:s hemsida och biljetter för vägen upp har gått att boka länge, så det är nog därför jag är lite otålig. Det anges inte heller när biljetterna söderut kan tänkas släppas men förhoppningsvis dröjer det inte så länge till.
Slutet av juli kan det fortfarande vara ganska mycket mygg, jag var där uppe i början av juli förra sommaren och det var hemskt, allt för mig handlade om att komma bort från myggen, nu var jag mest nere i låglänta delar men tveksam om jag skulle vilja uppleva det en gång till, tiden innan myggen och sen aug-sept är helt underbara där uppe men från efter midsommar och i juli är det nog nej tack för min del, särskilt om jag skall sova ute som jag nästan alltid gör.
Mygg är absolut något jag oroar mig lite för men där har jag liksom bara utgått ifrån att det kommer att vara jobbigt emellanåt och så är det, hade inte koll på att det skilde sig så pass mycket under sommarens gång. Jag tänkte dock inte sova utomhus! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp