Nässelutslag -Varför?

Sidekick

Trådstartare
Hej på er!

Häromdagen upptäckte jag att min 4 årige valack fått nässelutslag på vänster sida vid flanken.

Min fråga är varför och bör man göra något åt det?

Ingenting är nytt i foderstaten, han går i samma hage som alltid med samma hästar, spån i boxen som alltid. Det enda som ändrades den dagen han fick det var att han fick på sig ett täcke som var nytvättat.
Detta satt bara på i 2-3 timmar och har därefter inte använts.
Kan det vara en reaktion mot tvättmedlet? Eller att täcket inte är ordentligt ursköljt? (Lämnar bort för tvätt)

Idag när jag kom till stallet fanns utslagen fortfarande kvar, och har inte ändrats på något sätt. Jag tycker att dom borde försvinna av sig självt, som dom gör på människor?

Vad säger ni?

Sv: Nässelutslag -Varför?

kan nog kanske vara en reaktion av tvättmedlet, annars kan den kanske fått i sig nått olämpligt i hagen ?

Sv: Nässelutslag -Varför?

Ja, eftersom utslagen fortfarande är kvar (vet inte hur seglivade dom kan vara?) så funderade jag också på om han kan ha ätit nått ute.

Liknande trådar

Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 452
Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 411
Senast: svea
·
Hästvård Hej! Är det någon som har fått penicillin till hästar med regnskållor? För att göra en lång historia kort så har jag två hästar som fått...
Svar
8
· Visningar
1 080
Senast: Kickilu
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka