Näsblod?!!

M

MarianneS

Hade med shettisen som handhäst igår när jag var ute och promenerade storhäst. Vi travade lite lätt och mkt skritt, visserligen var det varmt men ändå fläktande. Efter halva turen började shettisen blöda näsblod ut vänster närborre. Inte så det forsade men en del, han frustade ett par gånger innan samt att "vattensnor" gjorde att det såg mer ut...

Han var pigg och glad, drack och åt när vi kom hem, då hade det även slutat blöda. Vad kan ha hänt? Kan ett blodkärl bara brista utan att det är något fel? Vi kan ju "nysa sönder" och börja blöda, kan hästar?!! :confused::confused::confused:

Sv: Näsblod?!!

javisst kan blodkärl brista även i hästens näsgång.

om det visar sig vara ett återkommande problem sk ani åka in och röntga skallen för att se att det inte finns någon tumör eller likv. som orsakar blödningarna.

Sv: Näsblod?!!

TUMÖR?! :eek::cry:

Jag som har litat på min vet.
Min häst fick näsblod vid stress eller hård ansträngning. Fram tills idag då hon fick det efter att jag gett henne finadyn. (hon har för höga höjningar i muskelvärdena för att klara av att transporteras till klinik)
Hon har hur många olika symtom som helst, och även om distriktsvet. anser att hon, förutom en nyuppkommen hälta på vb, är "frisk".
På måndag när det är klinikbesök så ska jag se till att dom verkligen tar reda på varför hon får näsblod.

Liknande trådar

Hästvård Idag när jag satt på framridningen och värmde upp min häst började han blöda näsblod. Jag (som visserligen aldrig har sett näsblod på...
Svar
11
· Visningar
1 264
Senast: SiZo
·
A
Hästvård Har en häst som då och då blöder näsblod, endast lite och det slutar i stort sett på samma gång som det börjar. Är bara ur ena...
Svar
7
· Visningar
14 101
Senast: hillevie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka