S

Sandramaria

Nu har prinsen börjat blöda näsblod igen :crazy:. Det var samma sak förra året vid den här tiden och vi var på kliniken och kollade upp det - ingen kul upplevelse för stackars hästen :grin:, vet gick upp med kamera i bägge näsborrarna men hittade inget avvikande. Sen slutade det blöda över sommaren - men nu är det tillbaka igen! Vad kan det vara :confused:?? Det började samma dag som han fick gå in till kompisarna i stor hage (går med mulen i backen hela dagen och betar på det som finns :d). Nån som har en aning?? Det verkar ju inte helt bekvämt att gå omkring och blöda ur nosen hela dagarna!

Sv: Näsblod

Hej!

Kanske är hans slemhinnor på något sätt lite ledsna, är grovfodret som han äter dammigt? Snorar han för övrigt?

Näsblod kan man annars t ex se efter lopp på övertränade hästar (ofta galopphästar) med för stor mängd röda blodkroppar, men det är väl inte fallet här antar jag :)

//Sophie

min mors gamla hbl kunde blöda lite näsblod, men de kan väl va om dom är lite känsliga där å en fluga har tagit en titt därinne å irreterat. vissa kanske e lite känsligare än andra därav att ett blodkärl spricker. Dock inte mkt.

Min häst kan också blöda lite ur näsborrarna, dock inga mängder och framför allt på våren. Jag tror att det beror på allergi då det är mycket som slår ut nu. En lokal allergisk reaktion kan ju göra slemhinnorna lite skörare än vanligt.

Nja, det är nog int eav överansträngning direkt som han blöder, det kommer främst när han har varit ute i hagen :grin:. Men det är en hel del, det rinner en tjock "stråle" alternativt ligger kvar längst ner i näshålet, om ni förstår vad jag menar:D. Han är oifs ofta snorig, men jag vet inte om jag skulle säga att han foder är dammigt, hö-silage och krafft grund... Min senaste teori är att han kanske är lite pollenkänslig eftersom det kommer i hagen på våren, vad tror ni om det?

hästar har ganska ´mkt blod så det behövs en hel del om det ska vara någon fara!

min fick näsblod när jag intervalltränade en gång, men jag såg det inte förens jag var nästan hemma, hela bogen framsidan på sadeln, frambenen, allt var täckt av blod, ringde vet men de var ingen fara ;) dock slutade det ca 15 min efter att jag hade ställt in honom i boxen!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 393
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 673
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI