NÄsblod !

M

Mhiloy

Pållen får lite näsblod ibland, ur ena näsborren.Även utan hård ansträngning.
Någon som vet vad det kan bero på ?

Sv: NÄsblod !

En i stallet får det ibland, ägaren hade vet ute som konstaterade att det var ett skört blodkärl. Inte speciellt farligt men liten risk för infektion. Hon kommer nog att åka till klinik för att bränna det sköra kärlet. Ta ut en vet ändå, man vet ju aldrig om det kan bero på ngt annat...

jag har erfarenhet av att det kan bero på lungorna/hjärtfel (har mist 2 hästar pga. det genom åren) men även av ytliga blodkärl, åker alltid till kliniken numera om det är återkommande näsblod för att säkerställa orsaken.

Har en klubbkamrat som hade en häst som blödde lite ut näsan titt som tätt, hon fick samma utlåtande av vet som godishanna beskriver och var även in och brände blodkärlet som ansågs vara boven i dramat.

När hästen sedan skulle säljas (dyr häst, mkt välutbildad och tävlad på hög nivå) ville hon kolla upp det hela igen för att inte det skulle bli några problem vid försäljning eller hos nästa ägare.

Hon anlitade en annan veterinär vid stor klinik, annan än den hon anlitat tidigare, hästen var även tidigare kollad vid klinik (ATG). Hästen sövdes och vet gick in och kollade, hästen hade då en gigantisk tumör som vet ansåg inom kort skulle växa sig så stor att hästen skulle få svårt att andas. Han fick aldrig vakna ur narkosen :cry: Jättefin häst, det hela vara bara så himla tråkigt!

Vill inte skrämma dig, det somär mest troligt är ju att din häst har ett ytligt blodkärl som brister ibland men jag vill råda dig att kolla upp det hela noga!

KL
min häst blöder näsblod lite nu och då, nu var det ett tag sen. Han behöver inte alls anstränga sig så kan han blöda näsblod. Min vet sa att det var ofarligt, så jag behövde inte bli rädd för det. bara att torka bort typ. Tror att det var ytligt blodkärl men jag minns ej för det var så länge sen..

Mitt sto blödde också näsblod en gång när jag kom ut i hagen utan att hon hade ansträngt sig eller något! :crazy:
Kan det alltså bero på som ni säger ett skört blodkärl?

ja visst kan det vara så. men det kan oxå bero på en mängd andra saker. är det återkommande så tycker jag att man bör åka och få hästen undersökt på klinik.

*KL*

Kan tillägga.. Efter håtd ansträngning i samband med en kommande/dold förkylning kan de också råka ut för näsblod. Detta händer många travare efter löp, de får näsblod och kollas upp och sen visas det att det är en förkyldning på gång.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 022
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka