J

Jezz

När jag skulle nattfodra pållarna häromkvällen så såg jag till min
förskräckelse att fullblodstjejen blödde näsblod! :eek:
Detta har aldrig hänt innan!
Hon var som vanligt för övrigt, åt och var sitt vanliga jag.
Vad kan detta bero på? :confused:

Sv: Näsblod

Blödde hon mycket?

Det kan vara så enkelt att det är något blodkärl som brustit, det hände min häst några gånger, tex om hon var upprörd och gnäggade och mot slutet när hon var allmänt svag så började hon blöda näsblod tex när hon åkte transport. (till vetkliniken)

/ Maris

Nej inte jättemycket.
Men det såg nog värre ut än det var.. hon hade kletat ner mulen och så droppade det.
Det ser ju otäckt ut.
Hon hade stått inne i flera timmar (sen jag släppte in dom vid 19-tiden) och jag gick ut och nattfodrade vid 23-tiden.

Hon kan ju ha slagit i någonstans i boxen också. Blod har ju en förmåga att se mycket mer ut än de är. 1 dl ser ut som flera liter! Men visst är det obehagligt när man inte vet, plus att det är så kletigt att torka upp.

Jag läste på Agrias veterinärsida om näsblod och där stod det:
Den vanligaste anledningen till att hästar blöder näsblod, är att de råkat slå i huvudet någonstans. Blödningen brukar sluta ganska snabbt och möjligen komma tillbaka efter ansträngning någon dag senare, eller om häsen frustar till ordentligt. Om hästen fortsätter att blöda näsblod, bör du låta en veterinär undersöka din häst för att se vad orsaken kan vara. Var noga med att skriva upp när den blöder och om blodet kommer från samma näsborre hela tiden, eller om det blöder från båda näsborrar. Det är viktig information för den veterinär som undersöker hästen.
Hoppas det blir bra med hästen! :bump:

Det hände min häst i somras, han var full av energi och busade runt riktigt hårt i hagen, då blev han väl överansträngd på något sätt och blödde ur ena näsborren. Men det slutade fort o han har inte gjort det något mer. Men jag blev också förskräckt när jag såg det!

Mitt inackorderingssto blödde en period i våras. Som du säger smetade hon oxå ut allt så det såg ut som flera liter, dessutom är hon skimmel..... hon blödde två-tre dagar, sedan slutade det och hon har aldrig blödit varken innan det eller efter. Hoppas det går över snart!!

Min gammelpålla blödde näsblod men det berodde på dåligt rengjord slang vid slangavmaskning och sånt gör man ju inte nu för tiden tack och lov.

Men första gången det hände var vi till klinik och då brände dom ett blodkärl för att stoppa blödningen. Det hjälpte ju bara ett tag eftersom det fanns flera sår som blödde.

Men som gammal blödde hon en eller ett par gånger efter ridning och då blev man ju ganska skraj men det hände inte mera och det slutade ju av sig själv.

Hoppas det är bra med gumsan nu. Förresten gick det inte att maila dej häromdagen, vet du varför?

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
926
Senast: Bison
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
844
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 555
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka