Näsblod!?!

Janey

Trådstartare
I förrgår efter att jag ridit ett dressyrpass på pållen så såg jag att han hade "näsblod" eller blod och blod. Det var inte så tjockt som blod mer som typ rödfärgat vatten. Har ingen aning om varifrån i näsborren det kom för när jag tittade in var han inte "blodig" inne och inga sår varken i eller utanför näsborren. Detta har hänt en gång tidigare för ca 1,5månad sen, men då trodde jag att det berodde på ett sår i nosen då han och hag-kompisen brukar kivas med varann. Det var inte speciellt kallt denna gången, kanske två, tre minus.

Någon som kan ha nån aning om vad det kan va? Red igår och då fanns det inga tecken på att börja blöda. Under passet (då han fått "näsblod") var han som vanligt, visade alltså inga tendenser till något annorlunda beteende!

Sv: Näsblod!?!

Oftast är det inte farligt men man bör hålla det under observation. Har hästar som efter igångsättning har haft lite näsblod. Ljust och ungefär som om det var utspätt med rinnande näsa.
Saxat från ATG klinikerna:

Näsblod

Det finns flera tänkbara orsaker till näsblod hos häst. Hästen bör undersökas med endoskop då veterinären tittar i näshålan, svalget och luftstrupen för att försöka hitta varifrån blodet kommer.

I allmänhet är näsblod inte akut farligt för hästen. Undantaget är stora mängder ljust blod (från en artär), vilket kan orsakas av ett slag mot huvudet eller en bristning av ett stort kärl i luftsäcken på grund av svampinfektion. I så fall måste man självklart söka akut hjälp.

Om blodet bara kommer i ena näsborren misstänker man i första hand en blödning i näshålan. Om det kommer i båda näsborrarna är det mer sannolikt att blödningen kommer från svalget, luftstrupen eller lungorna.

Här beskrivs några orsaker till näsblod:
Infektion

Infektioner i luftvägarna försvagar slemhinnan och kan ge tillfälligt näsblod. Det ser man ofta hos förkylda människor.
Mekanisk retning

Om hästen får in ett främmande föremål i näsan retar det nässlemhinnan och orsakar blödning. Det ses ibland hos travhästar som får in grus i näsan. Det är vanligt att hästen blöder näsblod i samband med nässvalgsondning.
Polyper och tumörer

Polyper i näshålan förekommer. En polyp är en stjälkad knöl som orsakats av en inflammation. Oftast hör man också missljud när hästen andas och ibland får den varigt näsflöde.

Samma symtom ses vid tumörer i näshålan. Huvudets kontur kan också bli ändrad av en tumör.

Den vanligaste orsaken till upprepat näsblod ur ena näsborren är en typ av tumör (ethmoidalt hematom) som utgår från blodkärlen i silbenet, högst upp i näshålan på gränsen till hjärnan. Den är behandlingsbar med gott resultat.
Polycytemi/lungblödare

Vid polycytemi, ofta kallat överträning, producerar kroppen fler röda blodkroppar än den behöver. Då blir blodtrycket för högt och blodkärlen spricker vid ansträngning med näsblod eller lungblödning som följd.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Okej, tack så hemskt mycket för informationen! :)
(btw, det kom endast ur ena näsborren)

Ska ändå be vet kolla honom nästa gång han ska till tandläkarn (om ca 1,5månad)

brukar bli så ibland på vissa hästar och det kan delvis vara om dom har frustat för hårt tex :P samma sak som det kan bli när en människa snyter sig.

Samma sak har hänt min häst vid ett tillfälle, han började dock blöda under tiden jag ledde in honom från hagen, så någon ansträngning var det inte tal om.

I detta fallet är jag ganska säker på att det berodde på att han frustade för hårt, eftersom han var väldigt upprörd över att grannen höll på att flytta plåt :p

Liknande trådar

Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 078
Senast: lizzie
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·
Gravid - 1år Jag vill absolut inte att mitt mer välkända nick här på Buke ska förknippas med den här tråden, då jag har vänner här på forumet, men...
Svar
6
· Visningar
1 716
Senast: Fundersam_
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 974
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama