Näringstätt kraftfoder till svårfödd shettis

bettysmatte

Trådstartare
Ja, de finns tydligen de svårfödda shettisarna. Inte bara en myt! Har haft min i tre år nu, och hon är svår att hålla i hull på vintrarna. På sommaren går det bra - gräs är ju gott - men på vintern verkar det aldrig som om hon lyckas peta i sig tillräckligt med hö för att hålla sig i gott hull. Hon fick lucernpellets i vintras, och då höll hon sig finare, men hon har svårt för att tugga i sig tillräckligt av det också tycker jag. Vad finns det för väldigt näringstätt foder som skulle kunna passa en shettis som äter små mängder? Det är jätteskönt att hon inte är som haflingern, dvs omättlig och omåttlig, men samtidigt är det jobbigt att hon knappt äter tillräckligt av hö :crazy:.

Sv: Näringstätt kraftfoder till svårfödd shettis

Ge henne inget hö alls utan bara lucernhack. Då får du i liten mängd foder i henne både massor av näring och strå. Om det behövs häll olja på.

Har du kollat tänderna ordentligt på henne?
Tandproblem kan ju göra att det är jobbigare för henne att tugga i sig hö än att vräka i sig gräs.

I övrigt kan du ge samma foderslag till en shettis som till vilken annan större hästras som helst!
Uppblötta lusernpellets är en bra idé om hon har svårt att tugga.

Jag tror inte alls att det säkert är något med tänderna, men självklart är det något som ska kollas vid nästa vaccinering...

Hon är helt enkelt inte glupsk! Jättekräsen med hösort, till exempel, och det har inte bara med grovlek på stråna att göra. Hon äter bara ordentligt om det är RIKTIGT gott. Uppblötta lucernpellets fick hon förra vintern, men det är hon inte jätte, jätteförtjust i. Hon tycker inte ens att betfor är toppengott...

Det är därför jag efterlyser ett kraftfoder, som hon kan få utöver höet, som är näringstätt och hjälper henne hålla bättre hull på vintern. Det finns kanske något som hon kan tycka riktigt mycket om, om hon inte behöver äta kilovis av det.

Mitt svårfödda och lätt kräsna halvblod (som inte gillar lucern speciellt mycket) älskar Hippo Grow Alfa och Hestekraft. Båda innehåller mycket protein (precis som lucern). Hippo är pellets, och Hestekraft är musli.
Du kan ju prova hackad lucern också, det är ju annorlunda jämfört med lucernpellets.

Hippo Alfa som någon ovan nämde och Krafft Rehab brukar funka bra till hästar som behöver runda på sig. :idea:

Jag tror inte alls att det säkert är något med tänderna, men självklart är det något som ska kollas vid nästa vaccinering...

Hon är helt enkelt inte glupsk! Jättekräsen med hösort, till exempel, och det har inte bara med grovlek på stråna att göra. Hon äter bara ordentligt om det är RIKTIGT gott. Uppblötta lucernpellets fick hon förra vintern, men det är hon inte jätte, jätteförtjust i. Hon tycker inte ens att betfor är toppengott...

Det är därför jag efterlyser ett kraftfoder, som hon kan få utöver höet, som är näringstätt och hjälper henne hålla bättre hull på vintern. Det finns kanske något som hon kan tycka riktigt mycket om, om hon inte behöver äta kilovis av det.

låt inte en veterinär kolla tänderna bara om veterinären inte har en special utbildning på tänder.

när min första häst gick igenom besiktningen av en veterinär fick han ua men en månad senare var jag tvugen att åka till en riktig häst tandläkare på klinik och då visade det sig att han hade en vagtand som irriterat honom något enormt och om veterinären ens öppnat hästens mun och kollat så hade de sett det.
men det verkade han inte ha gjort.

konstgt, sen vet jag att veterinärer inte har ordentlig utbildning av tänder.

Det blev Hippo Alfa Grow, eftersom det var det jag kunde få tag i igår när jag var ute och handlade... Tveksam till HUR jag ska utfodra det dock! Lucernpelletsen som vi hade i vintras blötlade jag. Detta är också pellets, blötlägger ni dem också? Jag TROR att lilla kräsna hästen skulle gilla dem bättre torra (och hon är verkligen ingen sådan som slänger i sig maten, tvärtom), men går det? Jag vill absolut inte stå med en häst med foderstrupsförstoppning :crazy:!

Jag ger alltid Hippo Grow Alfa torrt, men lusernpellets blött. Har inte hört talas om foderstrupsförstoppning av Hippo, och i foderaffären säger de inte att det ska blötas.

Hippos pellets är ju mindre än t ex Kraffts, och jag har hört att mindre pellets var bättre om man var rädd för foderstrupsförstoppning, vilket låter troligt för mig.

Jag blötlägger aldrig pelletterat foder.
Äter hon sakta och tuggar väl tror jag inte du behöver vara orolig.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 538
Foder & Strö Lite svårfödd d-ponny av det mindre slaget, som behöver mer protein och gärna får lägga på sig lite mer hull. Går på bete dagtid och...
Svar
8
· Visningar
1 447
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka