näringsinnehåll...

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare gosebus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 789
G

gosebus

Hur ska näringsinnehållet på kaninpellets vara sammansatt för att det ska anses vara bra?

sitter och funderar på om mitt foder till kaninerna kanske inte är så bra...
kan tyvärr inget om foder, söker därför proffesionelll buke-hjälp :)

Sv: näringsinnehåll...

För kelkaniner som ej avlar:

Protein: 13-15 % (vissa kaniner klarar 11-12 oxå
fett: 2-4 %
Växxtråd: över 15 är minimum men allt över 17-18 %
Kalcium: under 0,8 men ok under 1%
fosfor: under 0,4 men ok under 0,6 %

MEN ett sådant här foder finns INTE, alltid ngt som är bra men så är ngt annat fel.! Så därför blandar jag hästfoder med kaninpellets för att uppnå ngt bättre iallafall.

Se min hemsida, vårt foder för mer info!
www.paradisets.kaniner.se

MEN ALLRA VIKTIGAST i ett kaninfoder är dock att växttrådens %-halt är högre än halten protein, mer fiber än protein alltså, annars blir balansen fel och de lägger ett överskott på blindtarmsbajsar och kan få fler matsmältningsrubningar som i längden kan ge, lättare gaser, hårbollar mm.

Liknande trådar

R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
1 181
Senast: hastflicka
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 257
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 119
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
788
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Annonsera mera hundar 2
  • Tuggbensfavoriter