Näringsinnehåll ekologisk kontra vanlig havre ?

gylle

Trådstartare
Är det någon skillnad näringsmässigt mellan ekologiskt odlad havre kontra vanlig havre ?
Eller det är bara "bonden" som får mindre skörd (antar jag) ?

Då väcks nästa fråga i år går det att läsa att pga den stora skörden så är proteinnivån mindre i spannmålet än vanligt, någon som har en aning om hur mkt det rör sig om ?
Och då går åter tanken till den ekologiska havren jag fått kik på, den drivs ju inte lika hårt borde den då kanske inte innehålla den normala mängden protein som vanliga år ?

Någon som har en susning, har fått nys på ekologisk havre till salu till ett bra pris, men funderar som sagt på ovannämnda.

Sv: Näringsinnehåll ekologisk kontra vanlig havre ?

Är det någon skillnad näringsmässigt mellan ekologiskt odlad havre kontra vanlig havre ?
Eller det är bara "bonden" som får mindre skörd (antar jag) ?
Havre odlas på många olika sätt, både ekologiskt och konventionellt. Vi odlar bara någon enstaka hektar havre för att bryta vallen och bli av med ogräs. Därför blir det ett år med havre i renbestånd och sedan ett år med havre som insådd. För havre tror jag inte att skillnaden är speciellt stor mellan ekologisk och konventionell odling. Möjligen kan den konventionella nå större skördar de år stritflugor är ett problem.

Större påverkan på närings 0ch proteinhalt samt övriga näringsvärden tror jag valet av havresort har.

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 229
Senast: cambodia
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 274
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar