Näring i gräs in i September?

noble art

Trådstartare
Jag hade velat att min häst(grov D-ponny) skulle kunna gå ute länge till. Men är det ngn näring alls i gräset? Det är ingen ide att ge hö så länge han har gräs, för då ratar han det bara. Han har precis satts igång o äter Krafft o betfor inne. Men vågar inte börja med havre med tanke på att han inte äter hö. Hur gör man? Eller är det bara så att man MÅSTE ta in för natten för att få i honom hö? Han är fin i hull o hyffsad överlinje (saknar muskler efter lång vila)

Han gillar ej lucern pellets, annars hade det ju vart mkt bra. Stråt funderar jag på om han ev kommer att äta lite av. Han vill helst ut igen bara....
Tacksam för råd o hjälp!

Senast ändrad:
Sv: Näring i gräs in i September?

Här i Stockholm är det extremt gynnsamt väder för gräset just nu verkar det som eftersom alla gräsmattor och hagar växer så det knakar. Skulle tro att det är mycket näring i gräset men det beror såklart lite på hur hagarna ser ut också. Vi har precis flyttat till ny hage som blev klippt i juli men som nu vuxit till sig så att gräset är ca 1-2dm långt och man såg direkt på hästarna att det här var andra bullar än den andra nerbetade hagen. :)

Klart det finns näring i gräset, men det varierar mycket med hur vallen ser ut. Är det en förvuxen överblommad vall får du räkna med at framförallt proteininnehållet är lågt (iallafall om den inte innehåller en massa baljväxter), men om det är spätt gräs (tex. återväxt efter slåtter) så blir värdena nästan lika höga som motsvarande försommarbete. Om betet räcker och hästen håller hull finns ingen anledning att ge hö, men om det är överblommat gräs kanske du behöver lite proteinfoder, speciellt om du vill muskla upp honom.

Ja, jag ger protein för att inte tappa överlinjen, funderar på att prova om han gillar lucern pellets ( nu får han krafft groov 125, men det är ju ett krafft foder) har satt igång o vill såklart musklas upp. Hullet inga problem o han verkar inte hungrig. Men kan inte säga vad för slags gräs det är....mer gräsmatta än klöver (lite överdrivet), den har inte gått i ax då den är betad hela sommaren. Det som oroar mig för dålig näring är att de har många Islänningar o de brukar väl behöva magert bete, eller??

Det är BRA näringsinnehåll i gräset i september, så om ni bara har tillräckligt med bete behöver du förmodligen inte ge något extra protein.

Av mina egna är det tre som får extra protein just nu - det digivande avelsstoet och de två unghingstarna (2 år) som ska "optimera kroppsformen" inför hingstpremiering om två veckor... Övriga håller sig rktigt fina med det bete som finns nu. Och jag räknar med att kunna ha dem ute på bete i bortåt 2 månader till, med bara gräs som foder. (givetvis beroende på hur tillväxten blir senare i höst)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: svea
·
Foder & Strö jag har en äldre Kwpn-valack, han blir 24 nästa helg. Han har alltid varit ganska lättfödd men samtidigt behövt ha mer protein än...
Svar
18
· Visningar
3 091
Senast: Lager
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 383
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Min nya häst (unghäst som är något låg i hull) vägrar numera äta Krafft (som han åt hos tidigare ägare), betfor (som han gillade innan)...
Svar
9
· Visningar
1 031
Senast: tolksele
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023