När viljan inte räcker till... (långt)

Chili

Trådstartare
Ja, vad gör man då? Detta är iof en hästrelaterad tråd, men den har inget att göra med de andra forum som finns.
Vad jag undrar är... när man insett att man inte kan göra mer för sin häst, att den kan utvecklas bättre med någon mer rutinerad och bättre (förhoppningsvis) men helt enkelt inte förmår sig ta det steget...hur gör man?

Jag saknar att kunna galoppera utan sans i full fart, eller samlat, att kunna rida i trafik utan att hela tiden undra om han är lika lugn med nästa bil som den förra, jag vill kunna rida på banan snabbare än snigeltakt och kunna rida över bommar utan att det tar tvärstopp. Att hoppa... det har jag nästan glömt hur det är.
Likaså att rida i form.

Jag kan inte säga att det är dåligt på något vis, det har alltid blivit bättre, från att öht gå framåt i grimma, sluta bitas (tog tre år), att galoppera vid löslongering... Men det är inte samma sak som att faktiskt kunna galoppera när man ser en fin grusväg.

Jag har inte varit såhär ledsen på hur länge som helst.. Jag avskyr att vara det, jag avskyr vad det är jag känner, men nu tycks det inte längre rätt, att vandra runt i skogen och försöka lära honom att vara som "en vanlig häst" samtidigt som jag drömmer om hur det var förr.

Hur lämnar man bort sitt barn, som man haft sen han var 2 veckor, sin älskling... Allt man har?

Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden. Men det var skönt att få sätta det i print... Få det "sagt".
Det svåra är tydligen inte att inse det, utan att göra det...

Sv: När viljan inte räcker till... (långt)

Usch, låter inte kul! Jag tycker du ska sälja honom, även om det är svårt, och skaffa en häst som passar dig bättre.
Annars tror jag denna tråden ska vara på gnägg?

Vari ligger felet?

Är det du som är ängslig att han ska göra något eller är han labil?
Sitter du o tänker på om nästa bil som passerar kommer skrämma skiten ur hästen så är det ju du som orsakar eventuella olyckor...(förlåt att jag e lite hård men så är det)...

Försök att slappna av lite och tänk efter...har han alltid varit som han är nu? (har ju ingen aning om vad problemet är så jag famlar i mörker)
Har ni bra kontakt vid något tillfälle? Om så, vad är det för tillfälle/vilken miljö/folk runtikring eller inte?..osv..
Litar hästen på dig?

Ja...jag babblar på här känns det som men jag tycker definitivt du ska ge det en chans...det finns folk som kan hjälpa till..fast du kanske redan har försökt allting.. :crazy:

Jag har en 2-åring som jag har haft sen hon var nyfödd så därför förstår jag hur hemskt det skulle vara att behöva sälja sitt barn...

Jag hoppas det ordnar sig på något sätt..

jadu.. kanske skulle vara på gnägg. tog bara första bästa ställe. har tänkt på det hela helgen och blev så ledsen nu... behövde bara få ur mig det.

får väl se hur det blir... vem som vill ha en nordsvensk på 5 år som inte kan fatta galopp :p

Joo, det är jättetufft.
Men han är inte labil på det sättet, bara det att han är ovan men hur mycket man än tränar vissa saker blir han aldrig van. han tycker fortfarande att det är asgrymt med andra hästar på gårdar som han aldrig har sätt förut. Krävs ju både ben och dessvärre spö för att få honom att gå förbi. har provat att låta honom titta sig trött - han blir aldrig trött på det...

Och jag sitter inte och oroar mig, hans mamma var hemsk så jag tycker faktiskt han är lugn. Men det är jobbigt för jag vet i förväg att rider jag på vägar med mkt trafik/hus/saker kommer han reagera heeela tiden. Jag som jobba mig blå i ansiktet för att han grejjar så mycket. Och efter så här lång tid börjar man bli trött på det. Man orkar liksom inte försöka mer... Men ändå kan man inte ge upp heller.. :crazy:

Låter som ett jätte jobbigt problem.

Det känns som du borde ge det en chans, men jag förstår lite hur du menar ändå. Man har inga krafter kvar att faktiskt fortsätta bråka eller fortsätta sätta sig emot med hela ens själ för efter nästa krön blir det lika dant.

Men har du fått hjälp av någon tränare? Kanske kan lösa det lite granna.. på något plan
.
Hoppas du hittra något bra sätt, i värsta fall kan du kanske låna ut honom ett tag till någon och se hur det går?

SÄLJ!!
Om du vill ha en ny häst så kan du köpa en annan som du får roligare med och den hästen du har nu kan få det roligare med en annan ägare som kommer bättre överrens med honom än du.

Det finns bra köpare även till "problem" hästar....
Leta länge och väl, kanske låna ut på foder först för senare köp, så ser du om det fungerar eller ej. Men att ha häst tar tid och kostar massor med pengar, då ska man få ut något av det också.

Joo jag förstår vad ni menar...
Jag har tänkt på det jättemycket och han är ju faktiskt ingen problemhäst, han slänger inte av folk kors o tvärs, han är inte elak. Han är bara lat och slö och ibland alldeles för tjurskallig.
Efter en lång dag på jobbet/skolan tar man hellre lättaste vägen, och då lär han sig inget nytt, men jag orkar inte sätta hårt mot hårt eller likn.

Men nu när man tänkt mer ingående på det, känns det som om lösningen kommer att komma om jag bara ger det lite tid. Inte sätta ut annons på en gång och stressa... Han kanske förändras, kanske inte.
Nu känns det bättre iaf.

du vet ju bara själv vad som är bäst för dig, och det är ju faktiskt inte rättvist varken mot dig eller hästen att behålla honom om du inte tycker att det är roligt längre.

dock kan jag säga att när jag fick min häst för lite mer än fem och ett halvt år sedan kunde han bara skritt och trav på rakt spår. han hade ingen känsla för form eller samling, stel som en pinne, rusade både i traven och galoppen. bråkade nästintill jämt. efter ett år ville jag knappt ha med honom att göra för att allt bara var så fel.
men jag härdade ett tag, och sedan lossnade det mesta och vi gjorde stora framsteg.
nu är han min absoluta drömhäst.

Jag säger också: Du vet nog bäst själv vad som är rätt...

Ibland måste man kunna se sig besegrad, för djurens skull om inte annat. Ingen av er mår ju bra om saker och ting inte funkar som dom ska. Det är klart att det kan bli bättre men det låter som att det tar himla lång tid för er att ta er framåt...

Fungerar allt grundläggande bra nu? Gå i grimma, stå uppbunden, löslongering, hovvård m.m? Om det är så att allt sånt fungerar bra så skulle jag försöka börja från grunden i ridningen igen. Märker man att "en pinne saknas på stegen man byggt" så måste man gå tillbaka och laga den för annars blir det ingen hållbar stege om man skiter i det trasiga längre bak och bara fortätter bygga. Det blir aldrig stabilt...

Hoppas du hittar klarhet i vad som är rätt att göra.

Usch :( Känner igen det där till viss del. Att sitta och undra vad han ska hitta på näst liksom, men som tur är så har min pålle lugnat ner sig... Jag tycker nog att du ska sälja honom och hitta en häst som passar bättre. Han kanske passar bättre ihop med en annan ryttare dessutom. Ibland funkar det inte helt enkelt :(

Vi hade en ponny i stallet som låter lite som din häst.
Den är numera såld och en annan inköpt. I efterhand så kunde vi konstatera att det nog varit bättre för alla om vi sålt något år tidigare...
Hästens och ryttarens ambitioner gick inte ihopp.

hmm.. blev fel. läs nästa :P

Senast ändrad:

fucking crap. allt jag skrev försvann :mad:

men samma sak i korthet - det är jobbigt när allt är uppförsbacke. han är gudomlig, snäll, lättlärd och ganska smart. men också ganska tjockskallig, på samma gång. Stor som han är gäller inte muskelstyrka eller så (ibland dock) utan snarare list och lurigheter för att få honom dit man vill.
Fast att få honom sluta bitas / sparkas när man kratsade hovarna tog tre år. Att sluta bitas krävdes många hårda knytnävsslag (bet honom tom. i örat :o ), tillslut slutade han...
Jag saknar helt enkelt de simpla ridturerna, att bara korta tyglarna och sätta av i galop när tillfälle ges, en bra raksträcka. Att kunna hoppa enstaka hinder, rida hästen i form, ha en häst som är formbar och flyttbar för skänklarna... Och okänslig för skänklarna har han varit sen första gången jag satt upp, så jag tror inte det är något jag tillfört.

Nää, som en person i mitt stall sa när jag skulle sälja min förra häst (mamman till den jag har nu) "När man redan tänkt tanken att man kanske ska sälja sin häst, då har det redan gått för långt. Då borde man tänka till rejält och fundera över vad man egentligen vill."

Fast det kan bli tvärtom också... Jag tänkte precis som du får ett par år sedan, hästen får det bättre utan mig... vi har inte samma mål och önskan, jag är inte tillräckligt duktig, han är inte lycklig med mig osv... Helt säker på att sälja var jag, annonserade och allt. Sedan var det en man som skulle hjälpa mig att sälja honom, och när han provred honom sa han bara: du är ju dum i huvudet om du däljer honom, han är ju jättefin! du behöver bara ändra attityd så gör han det också, hästen är sin ryttares spegel.
Och idag är jag gränslöst tacksam för hans ord, min första häst kan jag aldrig sälja...
Sök hjälp! Kanke behöver ni träna på något annat sätt? Kanske trivs han inte där han bor? (Det gjorde inte min)
Och vem som vill ha en nordsvensk på 5 år som inte kan galoppera? Tja, jag och min blivande man köpte en för ett par månader sedan ;) *kärlek*
Lycka till!

Joo, så tänkte jag också när han var 1 år förstår ni. Då skulle jag också sälja honom, för fan i helvete jag hade aldrig mött en jobbigare häst (behöver ju inte gå på in på det nu). Men så skickades han ändå på hingstbete i 2-3 mån, och kastrerades nästan direkt när han kom hem. Hästen efter det blev min drömhäst... Tills nu.

Men nu har jag fått kontakt med en tjej här i Jönköping som vill ha en foderhäst och hon tycker det låter jätteintressant :) . Möjligtvis kanske hon går med på att vara medryttare ett tag, så får vi se vad som händer. Han kanske inte trivs med mig, jag är mer en person som gillar eldiga och pigga hästar, så mina metoder kanske är helt fel.
Jag hoppas iaf på det bästa, jag har inte bestämt mig för något och det känns otroligt skönt, är bara öppen för vad som kommer att hända... =)

Liknande trådar

Hästvård Detta är långt, men hoppas att några kan läsa och komma med funderingar, jag har inte sett någon häst med denna typen av hälta tidigare...
Svar
12
· Visningar
2 932
Senast: Elisha
·
L
Träning hej Har sedan en kort tid tillbaka fått en ny häst. 13 år gammal. Hon är lugn och trygg på banan. Och jag känner att hon är perfekta...
2
Svar
39
· Visningar
3 128
Senast: navajo
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat