När veterinären ställt hel fel diagnos - betala ändå?

V

vargen

Tänk dig att din veterinär ställt diagnosen fång på din häst och detta medfört höga kostnader avs. behandling och medicin. Det visar sig snart dock att diagnosen var helt felaktig och att det istället endast rörde sig om en hovböld som din hovslagare snabbt åtgärdade.

Hur skulle du då reagera när du får räkningen från veterinären och den är på närmare 2 000:-?

Kan man bestrida fakturan? Finns någon möjlighet att i sådant fall slippa att betala, åtminstone delvis?
Det känns rätt trist att redan ha betalat en massa för en felaktig och jobbig behandling som var helt onödig och att nu dessutom behöva betala ytterligare en massa för att en veterinär kom ut och ställde felaktig diagnos. Det enda jag hade behövt göra var att ta ut en hovslagare, men det nämndes aldrig av veterinären...

Tacksam för svar.

//Celia

Sv: När veterinären ställt hel fel diagnos - betala ändå?

Tror tyvärr inte att du kan göra mycket. En veterinär får ställa fel diagnos. Visst kan du ta upp det med vederbörande men jag tror inte att det hjälper.

Dra lärdom till ett annat tillfälle.

Jag har för mig att man kan bestrida fakturan. Vet en tjej som besiktigade en häst hon skulle köpa och vet sa att hästen var halt på 3 ben men när de åkte till klinik var det inget fel på den. De bestred och behövde vad jag vet inte betala.

Som sagt en vet får ställa fel diagnos, det kan vara väldigt svårt att i vissa stadier sklija mellan fång o hovböld. Jag tycker ändå att du kan diskutera fakturan med vet. Att bestrida vidare torde inte ge så mkt om man inte kan visa säkert att vet ställt feldiagnosen pga bristande noggranhet i undersökningen.
PL

Vänd på det, vad får vi för situation om en vet inte vågar varken behandla eller skriva ut medicin om han/hon inte är 110% säker på diagnosen? Det innebär i förlängningen att när man har misstänkt fång får vänta och se om det är fång eller något annat, är det då fång har man då 'tappat' värdefull tid och har en sämre prognos.

Hade du resonerat lika om vet misstänkt en fraktur men det 'bara' var en mjukdelsskada som hästen kunnat vila ut själv?

Personligen betalar jag GÄRNA för veterinärer som inte inskränker sig till en teori, och som hellre angriper problemet lite för brett än för snävt.

Och hovbölder är ju bland det knepigaste som finns att diagnosticera.

Jag skulle betala räkningen, tacka min lyckliga stjärna för det inte var fång men vara glad att veterinären inte bara tyckte 'avvakta och ring på måndag om det inte är bättre'.

/Alexandra - som lett två hästar in i himlen pga fång, den första pga veterinärnonchalans..

ja och nä, det ska inte finnas utrymme för "extra" behandlingar och kontroller för att man ska kunna tjäna mer...

Precis som inom läkemedelsindustrin för läkare torde det finnas veterinärer som får "förtäckta" mutor om de skriver ut/rekommenderar tillräckligt av ett visst preparat.

OBS! nu menar jag inte att denna vet gjort så, men det är bra att ifrågasätta ibland, precis som på bilverkstaden...

Det ÄR svårt att alltid vara rätt ute och en felställd diagnos är en sak, slarv en annan.

EN bil som lämnas på lagning och ändå inte funkar vid hämtning och betalning är en sak, det kan man reklamera.

Jag är just själv med om en likadan händelse, när jag hade min häst på 3 ben i april och åkte in för diagnos och röntgen, så fick jag svaret lymfangit, (en diagnos som kändes fel, iom att han knappt var svullen i benet), när han nu blivit sämre och återröntgades i går så såg vet att det fanns röntgenförändring på första plåtarna. Vilket den första behandlande vet missat.

Om jag vetat det från börjar så hade förmodligen hästen fått behandling och konvalecenstid, istället för att sättas igång och bli halt igen av en skada som inte upptäckts.
Surt men mänskligt och utan ont uppsåt av veterinären.

Men visst, ska man acceptera det?

ankans skrev:
ja och nä, det ska inte finnas utrymme för "extra" behandlingar och kontroller för att man ska kunna tjäna mer...

Precis som inom läkemedelsindustrin för läkare torde det finnas veterinärer som får "förtäckta" mutor om de skriver ut/rekommenderar tillräckligt av ett visst preparat.

OBS! nu menar jag inte att denna vet gjort så, men det är bra att ifrågasätta ibland, precis som på bilverkstaden...

Självklart måste en veterinär kunna motivera en undersökningsmetod eller en behandling. Men det jag menar är att hellre en veterinär som tycker 'jag är inte helt säker men jag misstänker att det här kan vara fång och tycker att vi provbehandlar' än en veterinär som säger 'nej, jag vet inte riktigt, avvakta en vecka så får vi se hur det utvecklas' om han misstänker fång.

Däremot vill jag såklart inte heller se sen veterinär som överbehandlar (oavsett säker diagnos eller ej).

Ofta finns det ett försäkringsbolag i bakgrunden som i viss mån hindrar alltför oberättigad behandling.

Mina hästar har flera gånger provbehandlats på symptom när det varit svårt att ställa en klar diagnos. Detta har dock alltid motiverats och diskuterats (och jag har fått avgöra).

Känner lite likadant... det är knappast småpengar man betalar när det är veterinärdax.. men jag hade nog också betalt och varit glad åt att det inte var fång...

Själv har jag 4 ggr på 3 år behandlat min häst i ett bakknä... Nu ÄNTLIGEN gjorde veterinären ngt åt det. HAn kollade med ultraljud- mkt enkelt ingrepp- och såg nästan direkt att det behövde opereras för att bli bra...
JAg har alltså lagt ut ca 15000:- själv för att behnadla en häst som hade kunnat bli opererad första gången om inte veterinärerna var så glada för att spruta...

Jag har varit med om det...
Tog ut DV till en häst med kraftigt ödem under magen, hästen var allmänt slö, men ingen feber. H*n kunde inte säga vad det var, visste inte ens vad ödem var. :o Fick som förklaring att hästen ant sträckt sig och fått en bristning. :confused:

Efter ett par dagar då det ej gav med sig, utan snarare blev värre så tog ja ut min hemma vet. Var helg då jag tog ut DV, finns ingen annan att tillgå. Han konstaterade ödem , tog blodprov och dom visade dåliga blodvärden. Bla järnbrist, fick tillskott och ödemet försvann och värdena var bar vid nästa koll.

Räkningen från DV var på strax över 1000.-

Jag försökte att bestrida den fakturan, men det var helt lönlöst, vilket jag eg förstod från början, mend et var ju värt ett försök iaf. :smirk:

Visst kan man försöka bestrida fakturan men det kan vara svårt. Fång och hovböld kan ofta ha samma symptom o vid denna tidpunkten på året så är nog fång en ganska vanlig diagnos på många hästar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka