Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men iaf,vad ska man gå efter,när gräset "frusit ner" fullständigt eller hur gör ni?
Har du sett det själv? För gummi fryser ju inte....
Ja, givetvis. Det är ju då jag tar av dem.
Plasten i GGn blir såpass kall att vätska fryser på den när det är kallt. På Globusmodellen så fryser det både i nylonet (alltså vätska fryser och det fryser fast is på) och i 'mittenhålet' i botten.
Går förutom i nylonet enkelt att peta bort, men inte tillräckligt enkelt för det ska försvinna av hästarnas mule bara tyvärr.
Tänk dig när du fryser in något i en plastpåse, det är inte bara att direkt ur frysen lossa påsen från det frysta, och plastlock på t ex en soptunna kan utmärkt väl frysa ihop. Glass fäster mot plastbyttan. Etc etc. Det blir samma sak med munkorgarna.
Mkt enklare lossna än om det vore metall, men det fastnar likförbaskat is mot plasten.
Fångrisken är fortfarande hög MEN om ni har munkorg på nu på vintern, då blir ju era hästar i princip utan mat hela dagen??
---
En veterinär jag diskuterade munkorgsanvändandet med sa att man skulle akta sig för att använda dom för mkt eftersom hästarna får spänningar och värk i käkarna pga hur dom försöker sträva i sig gräs genom hålen, ätrörelsen blir helt knasig. Hö måste vara oerhört svårt att få tag på.
Har man en som är så känslig att den inte tål något gräs öht tycker jag det är läge att göra en stor grusad hage som den kan vara i, så kan det åtminstone äta hö fritt och inte behöva ha munkorg hela dagen, varje dag, hela året......
Sen är det bättre att ordna ngn krånglig foderlåda.
Har folk tittat på sina hästars tänder efter munkorgsutövandet?
De lär sig en udda teknik för att få i sig maten som man kan se på shettisen- från sidan.
---
Efter det brukar de vara hungriga o man ger hö.