När vågar man

Sv: När vågar man

Vi har ömsom frost, ömsom grästillväxt hos oss, så för vår shettis är fångrisken större än någonsin vid det här tiden på året. Jag vaktar honom som en hök.

inte nu i alla fall - inte i skåne - inte med min lilla häst . vaktar också över henne

Det är vad jag tror. Idag är det varmt väder, för ett par dagar sedan var det ju minusgrader och lite snö.

F*n, tror jag flyttar till Norrland,här i Skåne växer ju gräset "nästan" året om:crazy: Men iaf,vad ska man gå efter:confused:,när gräset "frusit ner" fullständigt eller hur gör ni?

Frostgräs är ju det absolut farligaste man kan sätta en fångis på, så jag släpper inte i någon hage som det finns något att äta i, när det väl blivit frost. För den sakens skull får det gärna komma snö, då är det för oss säkert att släppa i alla hagarna.

Men iaf,vad ska man gå efter:confused:,när gräset "frusit ner" fullständigt eller hur gör ni?

När gräset är BRUNT ända ner till marken. Dvs när det inte finns minsta grönt kvar.

Eller när snön ligger så djup de inte når det (mina bävrar gräver dock stora gropar för att nå det).

Haken är att det om det kommer massa snö isolerar så det kan vara grönt under snön i januari..

Jag har korgen på tills snön ligger djup och det helt enkelt inte går att ha korg för att det 'fryser ihop', dvs den sätts igen av is.

Hmm, ja då får hon klart ha kvar den,iofs verkar hon inte tycka illa om den.

En greenguard och en globus hinkmodell.

När det är såpass många minus ute, att snön fryser fast och byggs på mot plasten, så att hålen täpps igen. Påskyndas effektivt av att doppa korgen i vattenkaret.

Tänk hur grimmorna kan bli vissa tider på vintern, massa is på nosremmen. Så, fast det blir på korgen och i kanterna på hålen/springorna.

Har du sett det själv? För gummi fryser ju inte....

Har du sett det själv? För gummi fryser ju inte....

Ja, givetvis. Det är ju då jag tar av dem.

Plasten i GGn blir såpass kall att vätska fryser på den när det är kallt. På Globusmodellen så fryser det både i nylonet (alltså vätska fryser och det fryser fast is på) och i 'mittenhålet' i botten.

Går förutom i nylonet enkelt att peta bort, men inte tillräckligt enkelt för det ska försvinna av hästarnas mule bara tyvärr.

Tänk dig när du fryser in något i en plastpåse, det är inte bara att direkt ur frysen lossa påsen från det frysta, och plastlock på t ex en soptunna kan utmärkt väl frysa ihop. Glass fäster mot plastbyttan. Etc etc. Det blir samma sak med munkorgarna.

Mkt enklare lossna än om det vore metall, men det fastnar likförbaskat is mot plasten.

Ja, givetvis. Det är ju då jag tar av dem.

Plasten i GGn blir såpass kall att vätska fryser på den när det är kallt. På Globusmodellen så fryser det både i nylonet (alltså vätska fryser och det fryser fast is på) och i 'mittenhålet' i botten.

Går förutom i nylonet enkelt att peta bort, men inte tillräckligt enkelt för det ska försvinna av hästarnas mule bara tyvärr.

Tänk dig när du fryser in något i en plastpåse, det är inte bara att direkt ur frysen lossa påsen från det frysta, och plastlock på t ex en soptunna kan utmärkt väl frysa ihop. Glass fäster mot plastbyttan. Etc etc. Det blir samma sak med munkorgarna.

Mkt enklare lossna än om det vore metall, men det fastnar likförbaskat is mot plasten.

Oki kommer du ihåg ca hur många minus det var ? Kan vara bra att veta när man ska hålla extra kol

Nej, men det är tämligen enkelt att kolla. Man kollar ju ändå till hästarna flera ggr/dag i hagen, och då syns det när det är stopp i munkorgen helt enkelt =)

Fångrisken är fortfarande hög MEN om ni har munkorg på nu på vintern, då blir ju era hästar i princip utan mat hela dagen?? :crazy:

Jag fodrar min fånghäst hö i grushage på förmiddagen och så får han gå på gräset från 2-3 till kvällen. Skulle aldrig låta honom gå en hel dag utan att få rejäl högiva, det i sig är ju också en fångrisk.... En veterinär jag diskuterade munkorgsanvändandet med sa att man skulle akta sig för att använda dom för mkt eftersom hästarna får spänningar och värk i käkarna pga hur dom försöker sträva i sig gräs genom hålen, ätrörelsen blir helt knasig. Hö måste vara oerhört svårt att få tag på.

Har man en som är så känslig att den inte tål något gräs öht tycker jag det är läge att göra en stor grusad hage som den kan vara i, så kan det åtminstone äta hö fritt och inte behöva ha munkorg hela dagen, varje dag, hela året......

Fångrisken är fortfarande hög MEN om ni har munkorg på nu på vintern, då blir ju era hästar i princip utan mat hela dagen?? :crazy:

---

En veterinär jag diskuterade munkorgsanvändandet med sa att man skulle akta sig för att använda dom för mkt eftersom hästarna får spänningar och värk i käkarna pga hur dom försöker sträva i sig gräs genom hålen, ätrörelsen blir helt knasig. Hö måste vara oerhört svårt att få tag på.

Har man en som är så känslig att den inte tål något gräs öht tycker jag det är läge att göra en stor grusad hage som den kan vara i, så kan det åtminstone äta hö fritt och inte behöva ha munkorg hela dagen, varje dag, hela året......

Klart de inte är utan mat, de fodras med silage var fjärde timme.

Det blir ingen förändrad tuggrörelse om man har korrekt storlek på munkorgen så käkarna kan röra sig fritt inne i korgen =) De ska alltså kunna gäspa i korgen utan att den tar emot. Jag får in en tvärställd hand mellan nosrygg och korg. De måste också kunna fritt föra käkarna i siled i korgen. Många har tyvärr alldeles för liten korg.

Ang ditt sista stycke - det är ju just de som tål LITE gräs men inte ohejdat som har korg? De som inte tål gräs alls funkar ju inte korg på.

Ang utfodring så tror jag de här bilderna talar för sig själv =) Dock är korgen på skimmeln på gränsen till för liten på den bilden, han fick en storlek större strax efter.

Shettisen har en greenguard, dock är den ELAKT modifierad och det är gummi pålimmat så bara en springa är öppen (jmf med 5 eller vad det är annars).

feliciaklipplillen22.jpg

lillenminifrislpp201011.jpg

Att ha munkorg på hela tiden är att göra det så lätt som möjligt för sig själv.

Man kan ge frukosthöt ute o inte lägga ut det i EN hög, utan sprida ut det. Det gör oxå att de trampar ner gräset fortare.

Sen är det bättre att ordna ngn krånglig foderlåda.

Har folk tittat på sina hästars tänder efter munkorgsutövandet?
De lär sig en udda teknik för att få i sig maten som man kan se på shettisen- från sidan.

Sen beror det på mer än enbart frostgräs. Rids den ordentligt dagligen så förbrukar den kalorier o dessutom tas bort från hagen x antal timmar.
Kort o gott- är den fortfarande i lika stor fara? Är den smal?

Får den lite mat ute tro 17 att den letar gräs. :d

Släpper man ut en tjockis som bara lodar i hagen hela dagen så spelar man med låga odds. Samma med en IR ponny. Tja då sätter man på den en munkorg istället- fiffigt värre.

Har man inte grushagar kan man göra hagen liten tills gräset har dött o rida/ gå med den mera.

Efter det brukar de vara hungriga o man ger hö.

Sen är det bättre att ordna ngn krånglig foderlåda.

Har folk tittat på sina hästars tänder efter munkorgsutövandet?
De lär sig en udda teknik för att få i sig maten som man kan se på shettisen- från sidan.

---

Efter det brukar de vara hungriga o man ger hö.

Krånglig foderlåda skulle jag gärna ha, dessvärre så överlistar ju herrn samtliga och får i sig för mkt ändå. Och vad gäller gräs, så gräs är alltid gott. Och när 'portionen' av hö/silage är slut (de blir ju tämligen små) så är det gräsjakt. Oavsett munkorg eller ej.

Jag har dock faktiskt kollat tänderna just iom att jag var lite bekymrad att de skulle få skevt tuggmönster. Hur fina som helst.

Shettisen äter inte sin mat från sidan, däremot är greenguarden en storlek full, just för han inte ska kunna peta den åt sidan och äta bredvid. Men det gör att det får plats två mular i bredd i den, och antagligen det du tror. Maten äts genom springan i botten (eller springorna, det är ju en 'avdelare' mitt i eller hur man ska säga) och kommer rakt in mellan tänderna. Med en i storlek ponny skulle han nog däremot utan vidare betänkligheter peta den åt sidan och klämma ut mulen vid sidan och äta där.

Alla får ju lösa det som de vill. Jag är glad att de kan få gå ute i sina hagar åtminstone 10 - 18 på dagarna ÄVEN när det är gräs, frostgräs osv. Och att de kan hålla hullet under kontroll tack vare munkorg och kontrollerade (tyvärr små) givor silage. För mig funkar inte foderlådor, och jag vill inte de gräver rötter i en söndertrampad hage (och inte heller de ska gå i geggamoja), så jag har hittat den lösning som funkar bra och gagnar hästarna bäst här. Och hoppas andra hittar lösningar som fungerar för dem och deras häst/ar - oavsett vilken lösning det är.

knapplån

Det är inte lätt att ha en insulinresistent fånghäst. Jag tror inte att det finns bra lösningar på alla problem man ställs inför utan man får göra så gott man kan - utifrån varje enskild individ, hage, tid osv.

Det finns hästar som är mer IR och det finns de som är mindre.
Det finns de som har ärftliga anlag och lätt att utveckla det och antagligen de som inte alls är lika känsliga.

En del hästar trivs med munkorg, andra tar av sig den hela tiden.

En del hästägare har möjlighet att ta in sina hästar ofta, andra har det inte.

En del bor på ett ställe där det finns bra hagar till dessa hästar, andra gör inte det.

Listan kan göras lång..............

Det man bör tänka på är att hästägaren anses av många veterinärer (med lång erfarenhet av fånghästar) vara en av de allra viktigaste faktorerna för hur eller kanske snarare om hästen ska överleva och bli bättre. De anser också att om man har hittat ngt som fungerar så bör man fortsätta med det.

Jag delar upp dagspasset i hagen i två omgångar för min fångponny. Hon får komma in och äta och vila magspj systemet ett tag mitt på dagen. Ibland är hon utan munkorgen ett tag i hagen. Idag har hon för första gången på flera månader fått vara i stora vinterhagen med munkorg på.

Jag rättar mig efter vädret och försöker räkna ut hur pass farligt det är. Hon kommer antagligen inte ha munkorgen hela vintern om det inte blir en vinter med plusgrader delar av dygnet och minusgrader på nätterna hela tiden, man vet ju aldrig.

Den som tror att det bara fungerar på ett enda sätt och att det bara finns en typ av lösningar på dessa problem bör kanske vara lite mer ............. ja inte vet jag, hittar inte det rätta ordet... men borde i alla fall ha lite mer förståelse för alla oss fånghästägare.

men det är så jag tycker

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag tror att mitt hår är naturligt vågigt, för rakt är det inte iallafall. Jag har sett videor på nätet hur folk tar hand om sitt...
Svar
2
· Visningar
321
Senast: tott
·
Övr. Hund Hejsan! Jag söker ev en amma till våra rottweiler valpar. Tiken fick akut kejsarsnitt den 27/6 och efter det har inte tiken mått bra...
Svar
10
· Visningar
1 551
Senast: ingela119
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 376
Senast: Lobelia
·
Kläder & Bli fin Ska iväg i augusti och första kvällen är det tema på klädseln. Inte maskerad utan mer "tema". Årets tema är Våga Här & Nu och jag står...
Svar
10
· Visningar
621
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka