När törs man börja ge av årets havre?

Gogo

Trådstartare
Har lärt mig att inte fodra hästarna med "nya" havren förrän efter årsskiftet. Stämmer detta, eller drar jag runt på någon gammal sägen. Hur länge behöver havren ligga innan man kan ge den till hästar ?

Sv: När törs man börja ge av årets havre?

Ja det var så förr. Den bonden jag köper havre gör något med havren så att den kan fodras redan på hösten, men nu minns jag inte vad det var. Jag har i alla fall frågat bonden när man kunde börja fodra årshavren och fått ett tryggt svar, men det här var rätt många år sedan så jag minns inte exakt vad han sa, bara att det var ok.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
941
Senast: skiesabove
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 258
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar