När tidigast vaccinera föl?

sassiball

Trådstartare
Jag har ett föl som är 2 1/2 månad gammalt, och undrar när man tidigast kan vaccinera mot framförallt stelkramp?

Tidigare har jag alltid gjort så att jag vaccinerat stoet en månad innan beräknad fölning för att fölet ska ha bästa skydd, men nu har jag köpt sto med föl och stoet är inte vaccinerat sen 2 år tillbaka.

Jag har för mig att fölet bör vara 3 mån ?

Sv: När tidigast vaccinera föl?

Från fyra månader är det egentligen, både stelkramp och influensa.
Jag vet iallafall att ett av min föl vaccinerades när hon var strax över 3 månader. Veterinären anmärkte inte på att hon var under 4 månader.
Hon lever och har hälsan, två år senare iallafall. ;)

3 månader gammalt sa min veterinär att fölet skulle vara, vaccinerade stoet ca 5 veckor innan fölet föddes. Ska vaccinera fölet om ca 2 veckor nu....

Verkar som alla har olika åsikter nästa. Min vet sa inte stelkramp före 4 månander och inte influensa före 6 månader. Fast då vaccinerade jag stoet en månad innan fölning mot stelkramp.

En fölunge fick en elak hovböld när fölet var drygt två månader. Då vaccinerade veterinären mot stelkramp.

Jag har ett föl som är 2 1/2 månad gammalt, och undrar när man tidigast kan vaccinera mot framförallt stelkramp?

Tidigare har jag alltid gjort så att jag vaccinerat stoet en månad innan beräknad fölning för att fölet ska ha bästa skydd, men nu har jag köpt sto med föl och stoet är inte vaccinerat sen 2 år tillbaka.

Jag har för mig att fölet bör vara 3 mån ?

Enligt min veterinär måste fölet vara 3-4 månader gammal eller något äldre.
Inte tidigare,

*kl*

Jag har hört och läst runt 4 månader. Så det går säkert vid 3 men tror inte man ska göra innan. Sen finns det väl ingen anledning att göra det för tidigt heller om den inte skulle gå å skada sig, men då får man ge en spruta i samband med det.

Tack för alla svar. Får se om jag har is i magen tills hon är 3 1/2 månad i alla fall.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka