När testa kandar?

eldione

Trådstartare
När tycker ni att man kan testa med kandar första gången?

..................

Jag köpte min häst sommaren samma år som han fyllt fyra, fd ägaren berättade bland annat att hon hade testat att rida honom på kandar en gång, självklart bara lugnt. Hon hade testat eftersom hon tyckte att det var viktigt att han lärde sig vid ovana saker redan som ung (han har för övrigt alltid varit en lugn häst)

Jag tänkte inte så mycket på det då men kom att tänka på det nu, tycker ni det var rätt eller fel att testa?
Han var endast grundriden då hon testade, hon hade ridit honom på det drygt ett halvår efter att hon suttit på honom första gången.

Sv: När testa kandar?

Det är klart att man kan testa att stoppa båda betten i munnen på hästen tidigt, och kanske låta den bära runt på dem i skogen eller så.

Men att RIDA på kandar bör man nog vänta några år med...

Torde väl ha med hästens och din egen utbildning att göra, allt hästen kan utföra på kandar ska den också klara på tränsbett, med stångdelen på kandaret är det ju väldigt lätt att dra ihop hästen och få den att oärligt kröka på nacken istället för att jobba rätt.

Jag förstår inte riktigt varför det är så mycket funderingar kring bettet och dess inverkan. Det är väl ändå sitsen man rider med? Provar kandar gör man när man känner sig redo och upplever att hästen också är det.

Rent generellt så ser jag ingen anledning till att stoppa in ett kandar i munnen på hästen innan man ska upp och tävla i kandar-klasserna, jag tror inte hästen gör skillnad på kandaret om den får det i munnen vid 4 års eller eller vid 8 års ålder? Det är ju samma sak som kommer in i hästmunnen. Skulle hästen vara mer "accepterande" mot ett kandar vid unge ålder eller?

jag skulle inte gjort så om jag var du...

Senast ändrad av en moderator:

personligen tycker jag att det var onödigt att sätta in en kandar i munnen på en unghäst! den har väl kanppt hunnit vänja sig vid själva ridningen . Jag menar man kan ju inte träna så mycket med en 4-åring på det sättet att det ska vara nödvändigt med kandar.Man ska väll rida in en häst med så små hjälpmedel som möljigt så att den lär sig lyssna på de små signalerna!

Visst ska man rida in en häst med så små hjälpmedel som möjligt! En häst ska ALLTID ridas med så små hjälpmedel som möjligt.

Jag kan inte se att kandaret skulle tala emot detta. Man rider väl inte med handen?

Immer

appropå att bara vänja hästen vid nya saker så tycker jag nog det är bäst att vänja dom vid tidig ålder, det är ju då de ska lära sig hur livet är och de är nyfikna. Tror det brukar vara svårare att vänja dom nya saker ju äldre dom blir?

Kandaret säger väl ändå inte att man ska ut och rida upp ett GP-program?

Min piga är i år på sitt sjunde år. Hon går stadigt i form och vi har ökat både på samling/form vilket funkar U.A.
Började förbereda henne på kandaret i höstas, genom att rida ut i skogen med det till en början.
Anledningen till att jag börjar nu med kandar, är att hon snart ska upp i de klasser där kandar är obligatoriskt.
Vet man vad man gör, så tycker jag eg. inte att det spelar så stor roll när man börjar använda kandar(fast jag skulle själv inte sätta å det för tidigt...)Men jag tycker absolut inte att man ska börja rida med kandar, om man inte är erfaren, och bara ska sätta det för att testa. Det kan bli så fel....

Lizza skrev:
personligen tycker jag att det var onödigt att sätta in en kandar i munnen på en unghäst!

Ursäkta? Var det där riktat till mig? Jag har då inte påstått annat...

Tycker att det är helt onödigt att rida med kandar om man inte nödvändigtvis Måste göra det för att man ska tävla i de högre klasserna i dressyr (och då måste man ju förstås träna med det innan man startar såklart.) Men annars tycker jag man ska hålla sig till vanligt tränsbett/tredelat eller ett bettlöst alternativ.

cactuspower skrev:
Tycker att det är helt onödigt att rida med kandar om man inte nödvändigtvis Måste göra det för att man ska tävla i de högre klasserna i dressyr (och då måste man ju förstås träna med det innan man startar såklart.) Men annars tycker jag man ska hålla sig till vanligt tränsbett/tredelat eller ett bettlöst alternativ.

Varför då? Vad är orsaken till att du tycker att det är helt onödigt att rida på kandar? Personligen anser jag att kandar är ett ypperligt verktyg OM man vet hur man hanterar det (bridongen verkar uppresande och stången verkar framåt nedåt (länger överlinjen)). De flesta hästar brukar inte ha något emot kandar. Dock får det inte användas som någon sorts nödbroms, då är man fel ute. Man måste kunna ta i en tygel i taget och veta hur den påverkar just denna rörelse.

"Till trådskaparen" Jag kan anse att det är lite onödigt att stoppa in ett kandar på en tre - fyra åring. Hästen tar säkerligen ingen skada av det, men jag anser att den bör gå stadigt på tränsbett innan man börjar med kandar. Det är oftast inget svårt att introducera kandar oavsett ålder, så skälet att de ska vänja sig tycker jag faller bort. Själv introducerade jag det på min häst när hon var sex, men först nu när hon är sju snart åtta som jag rider mer regelbundet på det. Det tar ju en tid för både häst och ryttare att bli stadiga på det.

Mvh//LG

Senast ändrad:

cactuspower skrev:
Därför att det känns onödigt att tränga in två bett i hästens mun.

Varför ska du tränga in bett? Både stång och bridong är ofta tunnare än vanliga tränsbett och de ligger ju placerade efter varandra. Har hästen inga problem i munnen får den vanligtvis plats om man är noga i tillpassningen. Min häst har mycket plats kvar även med två bett i munnen.

Mvh//LG

personligen använde jag kandar första gången på ena hästen när han var 9 för varken han eller jag mådde bättre av att rida på det innan. Nu har jag en annan häst som kanske iofs inte är så högt utbildad att han är färdig för LA:5 eller Msv ännu, men vi tävlar i engelska ridklasser och där vill dom att man helst ska visa hingstarna på kan´dar enligt brittiska traditioner, så vi rider med det litegrann nu i paddocken men gör bara LB/LA rörelser. han är dock ganska så kaxig så det skadar inte i detta fallet att trycka upp ett kandar på honom!
Han är 7 nu till våren.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar