När slutar ringorm smitta?

lva

Trådstartare
Jag har letat runt bland trådarna om ringorm, men inte hittat svar på min fråga. Har en häst som fått ringorm när han var borta på träning. Tog hem honom och isolerade honom i eget stall. Vi har ytterligare två hästar. Han går i egen hage och vi är minutiöst noga när vi sköter hästarna för att inte sprida smitta. En som enbart sköter hans stall och då med engångshandskar, klädbyte, handtvätt och desinfektion av händerna. Inga grejer har flyttats mellan stallen.

Hästen är behandlad med Imaverol och alla fläckarna är mörka och torra. Pälsen har börjat växa ut.

Men NÄR vågar jag ta in honom till de andra hästarna och låta dom gå tillsammans i hagen?

Något särskilt jag ska göra innan han släpps ihop med de övriga?
Alla tips är välkomna!

Sv: När slutar ringorm smitta?

Saxat från http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Hudsjukdomar/DermatofytosRingorm/

Isolering
För att förhindra smittspridning bör hästar i ett infekterat stall inte flyttas förrän minst 14 dagar har förflutit efter avslutad behandling med veterinära läkemedel och sista hästen avläkt. Hästar med ringorm bör separeras från friska hästar. Håll god hygien och tvätta händer med tvål och vatten efter hantering av de infekterade hästarna.

Att låta nya hästar stå i karantän tre veckor, då även många andra infektionssjukdomar hinner bryta ut och kan åtgärdas inom denna tid, är en generellt god regel.

I hästsporternas tävlingsreglementen anges att hästar inte får tävla om de visar några tecken på smittsam sjukdom eller kommer från stall där smittsam sjukdom förekommit. Ringorm är definitivt att betrakta som smittsam sjukdom (och dessutom en zoonos), som bör föranleda tävlingsstopp tills infektionen är avläkt på stallets hästar.

Stallrengöring och desinfektion
I samband med behandling ska sanering av stall samt stallutrustning göras. Det är av största vikt att stallet och hästtransporter rengörs ordentligt efter ett ringormsutbrott, då svampsporer finns kvar i miljön som boxinredningar, i transporter, sadelkammare och på utrustning som borstar, vojlockar etcetera.

All desinfektion ska föregås av ordentlig mekanisk rengöring, så att smuts som kan ligga skyddande över sporerna inte ligger kvar.

Desinfektionsmedel med god effekt för box– och stalltvätt finns i fackhandeln. Kontrollera att det har effekt även mot svampsporer. Följ anvisning på förpackningen. Övrig utrustning bör rengöras med desinfektionsmedel och/eller tvättas i 60°C som också avdödar svampen.

Hår och tagel från borstar, strömaterial från stallgången med mera, kan förstöras genom exempelvis bränning eller kompostering vid hög temperatur Andra utsatta platser, som staket runt hagar och paddockar där hästarna ofta står, kan med fördel saneras.

Tack för snabbt svar. Alltså bör jag kunna släppa ihop dem nu, för det har gått mer än två veckor sedan han behandlades, men det jag är osäker på är när utslagen bedöms vara utläkta. Är det när dom är torra eller ska dom ha försvunnit helt?

Ska jag kanske tvätta hela honom innan han flyttar in? Virkon eller Imaverol isåfall?

Jag har fortfarande inte vågat ta in honom i stallet. Är det någon som har erfarenhet av ringorm, som har en susning om hur man bedömer att hästen inte smittar? Måste utslagen vara helt borta, eller räcker det med att dom torkat ut och återväxten av päls har börjat?

Pratade med vetrinären om det där( Vi har ringorms smitta här nu:() och hon sa det att efter andra behandlingen med imaverol är de smittfria och när pälsen börjat växa ut är de defenitvit smittfria.

Tack! Nu känns det lugnare att ta in honom till dom andra.

Liknande trådar

Hästvård Jag hyr ett bete som jag har ansvar för och ser till att det kommer hästar dit, sköter betalning osv. Det står idag två halvblod med...
2
Svar
23
· Visningar
2 202
Senast: prallan
·
Hästvård För en tid sedan fick en häst som vita fläckar eller markeringar eller mörka partier runt nos och ögon, där pälsen blivit alldeles kal...
Svar
2
· Visningar
1 639
Senast: Emelie3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna