När slutar korrigeringsridningen?

Sv: När slutar korrigeringsridningen?

Sätter han sin häst i en viss "mode" som den sedan följer tills han bestämmer sig för nästa "mode"?

Först har vi ju detta med balans - balans är ju inget mode som behåller sig av sig själv.

Däremot kan mankanske vara så konsekvent så småningom att hästen slutar med några av sina "evations"

Men de burkar ju ha en tendens att hitta nya, och de som ryttaren inte känner brukar de ju låta hästen gå i.

Och hu rmånga sådana har man upptäckt senare i sina dagar :o :o :o

Hmm rdining känns för mig som en evig lektion i ödmjukhet.

Man blir så glad att man lärt sig behärska en grej - och swisch så inser man att det fanns många fler kvar att bita i

:o

Efter att ha läst mera och förstår mera vad du menar.

Så är nog mitt svar att man åker i det man inte märker eller är medveten om

Kyras sparkstöttning avser ju hjälpen inte rörelsen

Westernryttare har ju alls inte samma krav på bärighet som en Dressyrhäst utan utför mer "figurridning" och då blri det nåt helt annat.

Spinn tills jag säger att du får sluta - men det säger ingenting om hur den skall spinna

Senast ändrad:

Stod just vid spisen och funderade på hur svårt det är med att uttrycka sig. Jag tycker jag gör mitt bästa, och ändå kommer det ut helt galet. Jag menar också kontrollera, inte korrigera. Så jag tror vi alla menar ungefär samma sak.

Det här med balans och balanserad ryttare är intressant, någon skrev om hönan och ägget (var det Flashlight?). Sätter jag mig i balans i förhållande till mig själv, eller svarar jag på hästens rörelsemönster? Blir det inte två olika saker?

I början fick jag lära mig mest om hur jag själv skulle komma till balans, men nu upplever jag mera att jag försöker påverka djuret mha min balans. Dvs snäppet efter centrerad ridning, om man skulle försöka använda någon term öht.

Det här med centrerad ridning är ju f ö, precis som ni diskuterat, nästan "pinsamt" att man ser det som ett komplement. Det är ju helt vanlig grundridning. :o

Ja kontrollrida är ju ett bättre ord, som sagt korrigering innebär ju att felet redan skett

Fast jag tror dock inte att hästen någonsin kan bli så liksidig att man enbart behöver kontrollera sig själv. Den rör sig ju förhoppningsvis på andra ytor än bara under ryttare i ett ridhus tex och då använder dom säkert sina fel och brister. Sedan är ju inte en häst rak av sig självt även om den är rakriktad, jag tror att man alltid kommer få kontrollera även hästen att behålla sig rak, varför skall hästen jobba i hjäl sig i onödan det gör dom ju inte, dom tar väl alla chanser såklart att få sätta ut ett ben och slippa jobba om dom kan.

Alla har bättre eller sämre balans o är man medveten om en brist kan man träna det på andra sätt än bara på hästryggen.

Såg en karl på TV som fick träna på en balansbräda hemma-hela tiden. T o m vid tandborstning.

En tränare om försöker att lära en ryttare att hitta balansen- kan ha en omöjlig uppgift, då den människan inte har utvecklat sitt balansinne någonsin. Det är därför lättare med ungdomar, men med dagens IT o bara tumma- på- kontrollen-liv, kommer nästa generation att vara hur otränade som helst:crazy:

Jag tycker inte det du gör kan kallas korrigering utan snarare inverkan. En korrigering är när den yngre eller outbildade hästen plötsligt får syn på något till höger och rasar iväg till vänster... Eller den äldre stela hästen som häver sig på vänsterbogen och behöver lite korrigering för att sluta hänga på ryttaren, eller den ouppfostrade hästen som sticker med ryttaren och behöver tas tillbaka lite kraftigare än man vanligtvis strävar efter... När man ramar in hästen på medellinjen och bollar den lite fram och tillbaka för att hitta den bästa balansen kallas det att inverka i min bok. Är det så att du i varje steg får korrigera för att hästen inte skall lämna medellinjen så är det framåtbjudningen som saknas och gör hästen vinglig.
När en häst känns riktigt bra, så känns det som att göra "ingenting". Det tror jag dock knappast betyder att man inte gör något utan bara att man hittat ett bra balansläge och att den inverkan som behövs kommer på automatik. När man har gjort något tillräckligt många gånger behöver ju varken ryttare eller häst tänka särskillt mycket, utan bara "gör". Det handlar ju dels om styrka och smidighet, men också om inlärning. När hästen förstått vad jag vill ha av den så kommer den kunna göra det utan alltför stora korrigeringar eftersom den känner sig lugn och vet vad som väntas av den. När man höjer kraven krävs sedan lite mer inverkan igen. Det är ju också skillnad mellan häst och häst. Vissa är mer välbalanserade/känsliga/okänsliga o.s.v.
Det blev kanske inte svar på din fråga, men om jag skall sammanfatta så tror jag att man kan "glassa" lite i sin ridning när man är i det läget där både häst och ryttare vet vad de skall göra. Då sker inverkan per automatik och man behöver inte tänka på alla små korrigeringar som hela tiden sker. :banana:

/Marie

Bra skrivet.
Korrigering eller t o m överkorrigering kan leda till ännu mer felaktigheter.
Korrigering bör bara ske om man har den kunskapen.

Jag hänger med och det var väldigt intressant att läsa, då du kommit väldigt mkt längre än jag! Tack för att du delgav!

Jag kan alltså se fram emot att hästen kommer att bli så liksidig att det enda som behöver korrigeras är jag själv? (I dagsläget behöver vi båda "korrigeras").

OM och NÄR hästen blir liksidig, så är det nog så.

Och jag har nog inte alls kommit så mycket längre än dig, dock har jag en häst, som när han är mentallt lösgjord inte gör direkta fel.

OCH liksidig, jag kankse skulle ha nämt sluta för höger skänkel.......:angel:

Förövrigt håller jag med om att vi alla är ungefär på samma planet i denna tråd, men vi använder olika ordval när vi beskriver.

Kontroll ridning är ett bra ord, med inverkan sedan korrigering.

Håller med axel ang korrigering, att man måste veta vad man håller på med, därför lägger jag mest fokus på mig själv.

En trist hypotes är ju att man korrigerar hästen för känslan inte infinner sig, när det i själva verket är man själv som inte kommer "ner i sadeln".....

Jag tycker inte det du gör kan kallas korrigering utan snarare inverkan. En korrigering är när den yngre eller outbildade hästen plötsligt får syn på något till höger och rasar iväg till vänster... Eller den äldre stela hästen som häver sig på vänsterbogen och behöver lite korrigering för att sluta hänga på ryttaren, eller den ouppfostrade hästen som sticker med ryttaren och behöver tas tillbaka lite kraftigare än man vanligtvis strävar efter... När man ramar in hästen på medellinjen och bollar den lite fram och tillbaka för att hitta den bästa balansen kallas det att inverka i min bok. Är det så att du i varje steg får korrigera för att hästen inte skall lämna medellinjen så är det framåtbjudningen som saknas och gör hästen vinglig.
När en häst känns riktigt bra, så känns det som att göra "ingenting". Det tror jag dock knappast betyder att man inte gör något utan bara att man hittat ett bra balansläge och att den inverkan som behövs kommer på automatik. När man har gjort något tillräckligt många gånger behöver ju varken ryttare eller häst tänka särskillt mycket, utan bara "gör". Det handlar ju dels om styrka och smidighet, men också om inlärning. När hästen förstått vad jag vill ha av den så kommer den kunna göra det utan alltför stora korrigeringar eftersom den känner sig lugn och vet vad som väntas av den. När man höjer kraven krävs sedan lite mer inverkan igen. Det är ju också skillnad mellan häst och häst. Vissa är mer välbalanserade/känsliga/okänsliga o.s.v.
Det blev kanske inte svar på din fråga, men om jag skall sammanfatta så tror jag att man kan "glassa" lite i sin ridning när man är i det läget där både häst och ryttare vet vad de skall göra. Då sker inverkan per automatik och man behöver inte tänka på alla små korrigeringar som hela tiden sker. :banana:

/Marie

Jag tror vi har rätt mycket samma bok:idea: Långt kvar till "automatiken" dock, bäst att tillägga. Och även där behövs inverkan, fast mindre eftersom hästen då är lyhörd och fokuserad på uppgiften. De gångerna.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag insåg att jag använt fel ord! Borde använt inverka eller kontrollera istället. Jag tror mig inte kunna korrigeringsrida i dagsläget, jag har inte den typen av erfarenhet öht.

Angående Kyra och hennes lerklump resp. sparkstötting så upplever jag också att det handlar om helt skilda saker.

Lerklumpen handlar om formen och den ständiga inverkan (per automatik el högst medveten) som behövs för att bibehålla den avsedda formen. Och den typen av inverkan tror jag aldrig att du kommer ifrån. Skillnaden blir ju, som redan nämnts, att den blir en automatiserad process till största del, den berömda "timeingen" gör att inverkan har skett redan innan försämringen uppstod. Och då blir känslan lite grann av att du gör ingenting medans du i själva verket inverkar, genom din sits och din timeing, enormt mkt (eller lite beroende på hur du ser det) -du rider aktivt.

Sparkstöttingseffekten avser däremot bara att man ska sluta ge den uppenbara hjälpen och hästen skall ändå fortsätta rörelsen. Inverkan med sitsen -som säger "håll i hop dig", "gå energiskt", "dansa!" etc upphör däremot inte.

Du har ju i alla fall förstått mig rätt.

Jag skulle hellre kalla det KONTROLLRIDA och det får man ju göra i varje steg.

Nu blir detta en helt akademisk fråga - för jag tror att de flesta av oss är överens. Men om man tänker korrigera så har det redan hänt - och då är det försent.

Kontrollrida = se till så det inte händer - men måste betona att det lyckas då inte jag med till 100 % långt ifrån - men det är väl målet för oss alla.

och som sagt jag tror att vi har samma inställning - det är bara jag som är noga med språket.

Det är nog begreppsförvirringen.. då är jag med på hur du menar!!

KL

Jag får "korrigeringsrida" min häst som är rejält sned.. vill inte jobba lika mkt med vä bak och tar mkt belastning hö fram som han slafsar på med och protesterar mot arbete ibland när han måste jobba och knyckla in sina långa ben inunder kroppen, och mest då hö bak. Men när jag upplever att han blir mer rak så behöver jag inte göra det, utan mer "underhållsrida" och hålla koll på hans "fortsatta liksidhet" när jag rider.. han vill ju undkomma jobb stundtals :angel:

Korrigerar mig själv.. det får jag göra allt för ofta. :o Fast hästen är ju känslig, jag rätar på mig - han bromsar upp.. (alltid ngt positivt menar jag)

Heureka - jag fattar!
clapping.gif

Just sparkstöttingen förstod jag inte, då den inte ingick i min begreppsvärld, men nu hajar jag det också.

kan bero på att ni inte ofta har så mkt snö där nere ;)

Tack Saigon för en bra förklaring! :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka