När slutar hästen växa?

Sv: När slutar hästen växa?

Hej.

Det är väldigt individuellt. De ska ju hinna växa på höjden, längden och bredden, och även mentalt. Men från ca fem års ålder är de flesta "klara", i kroppen i alla fall. :p

Finnhästar (som ju är kallblod) brukar man säga att växer till 6 års ålder. Stämde bra på min pålle iaf.

Min kallblodstravare hade inte växt klart förrän han var ca 7 år (kroppsligt alltså, i huvudet var han inte vuxen förrän i 15-årsåldern...)

kallblod har en tendens att vara senare än andra hästar, men det är självklart individuellt. Och mentalt finns det ju vissa hästar som aldrig blir vuxna också:p

Liknande trådar

Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: iNHALE
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
1 912
Senast: Mint
·
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
359
Senast: Elo
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
930
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka