M
mala
Om vi plöjer och sår ny betesvall nu i höst kan vi då släppa hästarna där redan i maj nästa år?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
mala skrev:Om vi plöjer och sår ny betesvall nu i höst kan vi då släppa hästarna där redan i maj nästa år?
tgd skrev:Bättre är, om man har möjlighet, att ploga upp vallen på hösten, /QUOTE]
Lite besserwieser varning men kan inte låta bli. Man plogar snö och plöjer åkrar
jolly_jumper skrev:Det tror jag inte alls är någon bra idé. För om ni plöjer o sår i höst hinner fröna ev precis gro o växa lite grann, inte alls tillräckligt för att duga till bete redan i maj nästa år. Dels pga av att det inte hinner växa till sig i mängd, dels för att det är för känsligt då för hovtramp, kommer bara att bli upptrampat o gå sönder och ni får börja om.
Mitt förslag är istället att ni nu så fort som möjligt bearbetar marken o sår in den, gärna precis innan ett regn så de pyttesmå fröna gror på en gång, då kanske det går att beta försiktigt i slutet av nästa sommar annars kan ni alltid ta en hö eller hösilage skörd nästa sommar om ni vill.
jolly_jumper skrev:tgd skrev:Bättre är, om man har möjlighet, att ploga upp vallen på hösten, /QUOTE]
Lite besserwieser varning men kan inte låta bli. Man plogar snö och plöjer åkrar
Tack
jolly_jumper skrev:Din rackare
Lura mig i säng bara för att du ska kunna härja fritt här. Vänta bara