När sko med plaids?

Polly_Mulle

Trådstartare
Rider reining med min valack och har tränat honom i drygt ett år nu. Han är jättetrevlig i formen och har gått från tränsbett till stångbett och ska nu börja tävlas lite smått. Han sätter sig fint i stoppen men underlaget gör att vi inte kommer så långt ännu.
Min tränare tycker att jag borde sko meed plaids och när jag pratade med hovslagaren (som aldrig sett hästen) så fråghade han om hästen var klar för det och att det kräver väldigt mycket av dem för att gå med plaids. Men tränaren säger ju att han är redo och han är väl musklads och sätter sig rätt även om längden på stoppen inte kommit ännu. Nog är han väl klar?

Det är svårt det där utan att ha sett hästen. Min erfarenhet är att alla säger olika. Om du nu bestämmer dig för plates så ta det försiktigt så inte hästen blir skrämd. Risk finns att han aldrig sätter sig igen då. Satsa inget i stoppen utan låt hästen känna att det inte finns fäste.
Andra saker du får vara försiktg med är ridning i terräng. De skorna sticker ju ut bak så det är lätt att fastna i rötter osv. Vet inte hur din häst är i hagen men om han sparkas så är det inte så roligt för andra hästar att få en sådan sko i huden.. Dessa saker kanske redan är självklara för dig, men det är bättre att få höra dem en extra gång än inte alls..

Lycka till hur du än väljer att göra.. :)

Om din tränare säger att det är dags är det säkert det!
Tänk på, precis som Sandra sagt, att du får vara försiktig i början och tänka lite mer på var du rider om du är ute i skog och mark. Plates kan bli väldigt hala på asfalt också....

Lycka till!

Malin

Tack till både dig och Hotrodder för era råd.
Har inte så stora erfarenheter av dessa skor ännu, det blir första gången för hästen och mig!
Han sätter sig fint och bär sig bra. Gör alla rörelser även om vi inte fått upp farten helt ännu, men jag känner att det inte är schysst mot honom att sitta och försöka stoppa med vanliga skor som bara låser i underlaget.
Har oftast honom ihop med bara mitt sto, men i varje fall så sparkas han bara om han blir riktigt hårt trängd och då står han hellre på bakbenen som han gjorde som hingt.
Rider inte så mycket ute i terrängen och inte mellan rötter och stenar så det ska nog gå bra.
Tack igen för era råd. Ska berätta sen hur det funkar!

är det vanligt att man skor med plates på den nivån?

polly_mulle ska väl ut på D-tävling nu?

jag i min enfald trodde det var på b-nivåer folk började med plates.. :o

Nä det är nog inte så vanligt, men jag känner att han behöver det för att komma vidare med sina stopp och att vi rider D-tävlingar beror mycket på att någonstans ska vi börja och dessutom så är han jättefin att rida hemma men blir nervös på tävlingar. Måste börja röra oss på olika platser för att vänja honom. Vi provar och ser vad som händer helt enkelt.

jo jag förstår, men jag trodde liksom att det var dom bästa som bara satsade på reining som skodde med plates, menade inget illa mot dig!

Tror också att din tränare har rätt i det han/hon säger. Kan hästen stoppa skapligt så sägs det vara skadligt att stoppa med vanliga skor. Som Sandra & Maln säger så stoppa lite försiktigt i början med sliding-dojjorna så hästen vänjer sig. Leksak går med sliding-dojjor året runt i ur och skur och det går alldeles utmärkt. Man får helt enkelt anpassa farten och rida med huvudet där det kan vara halt, asfallt är halast. Vet jag på förhand att jag ska rida där det är halt så broddar jag honom helt enkelt. Funkar utmärkt för oss i alla fall att ha 2 broddhål längst bak på dojjorna och då broddar jag även 2 hål fram såklart i varje sko. Ett annat aber med sliding-dojjor är att de pga att de går ut en aning mer baktill än vanliga skor är att det kan bli fler tappskor i hagen, kan bara komma ihåg en gång dock att de trillat av då jag varit ute och ridit i terräng och då var det ändå dax för hovslagaren att komma, så det kan vara en av anledningarna till att din hovslagare är lite skeptisk... /Lycka till!

Grejen med denna hovslagaren är att han skor bara westernhästar och skulle kunna trycka in min häst i schemat. Men när han sen fått höra av min tränare atta det var en travare så blev han mer skeptisk. Han har väl inte sett en klar travare innan. Men han ju inte sett min häst heller. Jag och tränaren tror på slideskor och hoppas att hovis tycker att det är ok när han ser hästen.

Jag kan bara hålla med att jag kanske inte skulle satsa på plates på den nivån. Däremot säger jag inte att det är fel. Jag skulle tycka att det var mer besvär än nytta då.

Angående hovslagare så säger de alla olika skulle jag tro. Min hovslagare som är väl känd i westernkretsar skodde min häst med vanliga skor bak, men såg till så inga sömmar stack ut. Han tyckte att hon vågade sätta sig bättre med dem o det är sant. Hon vågade sätta sig hårdare än med plates där hon nästan stod o gled.. Trots att hästen inte hade plates så gled hon flera meter. Jag har dock inget emot plates bara man ta det lugnt och hästen verkligen är redo för det.

Jag kan bara hålla med. Alla tycker vi olika och det finns lika många teorier som det finns hästfolk.
Men jag skulle nog också vara förskiktig med slidingplates om jag är på den nivån.
Jag är ju inte så haj på det där utan litar på hovslagaren som ganska lätt kan se vad
som behövs när han/hon ser hästen i rörelse.
Ja din hovslagare Sandra ville ju till o med se hästen ridas för att se rörelsemönstret.

Slidingplates på rätt häst kan göra susen men slidingplates på fel häst kan göra skada. Det är ju bara det att vem skall man lita på?

Tycker att det är jobbigt med slidingplates om han inte har helt släta hagar utan sten etc. Många vill ju inte heller ha sina hästar i samma hage om man har plates på pga sparkar. Råkade ut för det en gång så jag hade bara plates på när tävlingarna låg tätt..........

- Jessica - ;)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 301
Senast: Miingla
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 907
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar