När sker arvskiftet?

Bison

Trådstartare
Bouppteckningen är klar och inskickad.
Allt är uppsagt och avslutat, begravning, advokat, sista hyran mm är betalt. Har inskription på sten + restskatt kvar.

När sker arvskiftet? Vem tar hand om det?
Hur gör man med pengarna? Vem räknar ut vem som ska ha vad?
Finns ett bankfack kvar, det gicks igenom med bankman och allt antecknades innan bouppteckningen. När får vi tömma och avsluta det?

Som jag förstått kan vi ha kvar ett konto där vi lämnar en del pengar som täcker restskatten och andra eventuella räkningar som kan komma senare.

Har försökt nå advokaten för svar men ej lyckats, därför frågar jag här där kunskapen är stor.

Nu vill jag bara bli klar med allt så jag kan gå vidare.

Då får ni antingen göra arvskiftet själva om ni känner att ni har tid och kunskap eller ge advokaten uppdraget. Naturligtvis går det också att låta någon annan få det uppdraget om ni inte vill ha just den advokaten. Men det kan ju ge vissa fördelar om denna redan är insatt.

Men hur går det till?
Måste vi inte få tillbaka pappren från skatteverket först?

Ja när ni fått tillbaka papperna så banken ser vilka som är arvsberättigade och om det finns testamente eller annat så får ni pengar utbetalade. Saker får ni dela upp om det ska delas. Är man inte ense får man ta hjälp.

Bouppteckningen måste vara klar ja. Sen vet jag inte hur det fungerar, i mitt fall är det ju en ensam arvinge så då är det ju lätt.

Vi skrev ihop hur vi ville ha det fördelat och lämnade in det tillsammans med bouppteckningen. Banken fixade resten, när de fått depåkonto (för aktier och fonder) och bankkonto (för kontanter).

Alla aktier är avvecklade, pappa visste att han snart skulle dö så han ordnade upp allt innan.

Sakerna har vi delat upp och resten har gått på auktion.

Vi är tre syskon + en till som ska ha laglott. Hans guddotter ska ha en fast summa enligt testamentet.

Vanligtvis görs skiftet på banken, pappren måste ha kommit tillbaka från skatteverket. Samtliga arvtagare måste antingen följa med eller lämna fullmakt. Banken räknar :)

Vanligtvis görs skiftet på banken, pappren måste ha kommit tillbaka från skatteverket. Samtliga arvtagare måste antingen följa med eller lämna fullmakt. Banken räknar :)

Tack!
Vart får jag tag i en fullmakt?
Svårt att tro att halvsyskonet tänker delta.
Kan jag ordna med den redan nu?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka