När ska man förbereda avvänjning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Graman
  • Startdatum Startdatum
Sv: När ska man förbereda avvänjning?

varken märr eller föl blir ju stressade när man särar dem, så därav tror jag inte det är farligt, men som sagt, jag kan inte veta 100% igt.

men om vi ställer frågan i omvänd ordning, varför i hela friden skulle fölet ta skada av att vara ensam en kort stund?

Nej, jag tror inte heller det är 0%.
När mitt ena föl miste sin mamma några dagar gammal blev jag rek att ge (förutom puvermjölk) fint (tunna strån menar jag) hö. Nu drack det fölet väldigt många liter salvana innan fölet fick en fostermor som accepterade fölet. Sedan minskade det överdrivna (tröst) drickandet.
Detta fölet åt inte speciellt mycket hö men den som rek det fina höt trodde iallafall att fölet kunde tillgodogöra sig det.

Men som sagt de som hittills skrivit i tråden har fungerande ston som har friska bebisar och ridsugna ägare.

alla har inte hästar som nöjjer sig med att bara gå i hagen

min märr är färdig att explodera när som helst, minsta antydning till att vi ska göra nåt som har med springa o göra så blir hon jätte pigg och känns som att hon ska explodera när som helst (dock har hon inte gjort det än).

Om du kan skritta ut med föl vid sidan så tror jag inte ditt sto är en bomb....hon nöjer sig nog med att få vara med sitt föl. Jag tror det är matte som har svårt att bara låta henne vara.;)

det finns ägare som har pli på sina hästar, säger jag skritt så är det skritt och inget annat som gäller.Det har jag tränat henne på sen hon var 1 år då det värsta jag vet är när hästar taktar eller håller på och bara dummar sig för att de är pigga.

ger jag däremot komandot för show när jag har henne i grimma och grimskaft så hoppar hon rakt upp i luften och blir precis tossig, och springer runt, hoppar och skuttar som en dåre, så pigg är hon absolut.

hade jag haft svårt att låta henne vara hade jag ridit henne varje dag, inte 2 ggr på nästan en månad.

kl

Jag låter min nuvarande unge vara själv i boxen medan mamma står i stallgången, detta för att underlätta när man ska göra nåt med stoet, tex hovslagare, veterinär eller övrigt.
Första två ggr for lillgrisen runt lite och gnäggade sen upptäckte hon att om hon ställde sig vid ena dörren så kunde hon se mamma och prata med henne + att mamma kan vrida huvudet och ta in huvudet innan för dörren.
Nu nu är det frid och fröjd så fort lillgrisen komt på att mamma står där utanför.

Förra årets föl stod i egen box från o med 5.5 månad (direkt från betet) och sen gick de ihop dagtid fram tills morsan togs bort vid 9 månaders ålder, då diade hon enbart på morgonen vid utsläpp vad jag såg.

Tack igen för alla svar, ni har varit till stor hjälp! :)

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
712
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
856
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka