G
Graman
Hur gammalt bör egentligen fölet vara när man börjar förbereda avvänjningen? (Alltså skiljer fölet och stoet åt en liten stund). Och hur länge ska man börja med? Tacksam för svar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
fast det där med magsår, min lille kille äter massor av mammas mat redan, så inte borde det väl vara så stor risk för magsår?
fast det där med magsår, min lille kille äter massor av mammas mat redan, så inte borde det väl vara så stor risk för magsår? eller iofs om man gör det varje dag (som jag ju kommer göra sen)....
Ett föls matsmältning klarar bara av att bryta ner stomjölk under de första månaderna. För att sedan sakta gå över till en kombintion av mjölk och gräs och vid cirka åtta månader vara fullt färdigt att bryta ner normal hästmat.
Fast det där tror jag inte riktigt på.
Rekordet här är att vi varit tvungna att avvänja vid 3 månader, pga stoets död, och det var då inga problem att få i det fölet normal mat, med bibehållet (gott) hull.
Rekordet här är att vi varit tvungna att avvänja vid 3 månader, pga stoets död, och det var då inga problem att få i det fölet normal mat, med bibehållet (gott) hull.
inte för att jag har några planer på det utan tänker mer på ridningen att man kanske kan lämna den över dagen då o då om man ska iväg o träna.
Det är det ingen som påstått men varför svarar du så här:
i en tråd där ett par av de som frågar verkar tycka sin egna ridning är viktigare än fölet? De tycker kanske det är helt okej nu att lämna fölet hemma en hel dag för att t ex åka och träna?
Brukar du svara dina osäkra travstoägare på samma vis?
Fast det är väl inte så vanligt bland travfolk att försöka hålla igång sina märrar samtidigt som de har månadsgamla föl vid sidan?
Det är klart att det finns de som avvänjer föl vid 4 månader (eller tidigare om stoet dör) men det är verkligen inte idealiskt!
Hur gammalt bör egentligen fölet vara när man börjar förbereda avvänjningen? (Alltså skiljer fölet och stoet åt en liten stund). Och hur länge ska man börja med? Tacksam för svar!