När ska man förbereda avvänjning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Graman
  • Startdatum Startdatum
G

Graman

Hur gammalt bör egentligen fölet vara när man börjar förbereda avvänjningen? (Alltså skiljer fölet och stoet åt en liten stund). Och hur länge ska man börja med? Tacksam för svar!

Sv: När ska man förbereda avvänjning?

Egentligen är det inte direkt förberedelse för avvänjningen att bara dela på dem en kort stund.
Om man har behov av det, att ha stoet utan fölet, så kan man göra det under korta stunder från dag ett.

Ett litet föl behöver dia en gång per timma för att ej riskera magsår. Men presis som Masse skriver, helt ok från dag 1. Men en begränsad tid.

Tack för alla svar! Men, hur lång tid man man högst ha de ifrån varann? På ett ungefär.

är det så länge alltså?

jag trodde det var var 30 e minut... så jag planerade att låta bebis dia precis innan jag rider iväg, sedan komma tillbaks efter 30 min och låta den dia för att rida 30 min till... just nu rider jag väldigt sällan 1 gång i veckan eller nåt, men om några veckor ska damen igång, blir mest skritt och backträning!

fast det där med magsår, min lille kille äter massor av mammas mat redan, så inte borde det väl vara så stor risk för magsår? eller iofs om man gör det varje dag (som jag ju kommer göra sen)....

Med tanke på att du skrev så här:

fast det där med magsår, min lille kille äter massor av mammas mat redan, så inte borde det väl vara så stor risk för magsår?

Din fölunge är för liten för att kunna tillgodogöra sig stoets mat - det hoppas jag du vet. Hennes mjölk är den enda mat fölet kan tillgodogöra sig.
Dessutom diar föl även när de behöver tröst.

Vid 7-8 månaders ålder är det naturligt att börja att avvänja fölet.
Fölet kan börja få stå i egen box ett par timmar på kvällen, för att efter ngn vecka stå hela natten i egen box t ex.

De som har många föl brukar avvänja i grupp, dvs att fölen får dela box och avvänjas samtidigt (de kan då skilja lite i ålder men har istället trygghet i varandra).

jo det vet jag, men den fyller ändå magen, därmed borde risken för magsår vara mindre, eller?

massor gräs äter han med, tycker det är jätte gott och står ofta med tuvor i munnen.
lusernen tycker jag inte riktigt om att han äter, känns som att han ska sätta i halsen, jag ger den ju torr eftersom det är det enda sättet mamman äter den...

fast det där med magsår, min lille kille äter massor av mammas mat redan, så inte borde det väl vara så stor risk för magsår? eller iofs om man gör det varje dag (som jag ju kommer göra sen)....

Det där med magsår beror inte på att fölet inte får äta utan på ett föl beror magsår oftast på stress. Det handlar inte om stress för att fölet hetsar upp sig om mamman går ut. Utan det handlar om den stress som det utsätts för rent fysiskt vid själva födseln. Så enligt forskning som redovisades när jag en kurs har cirka 80 % av alla nyfödda föl magsår. En diet på mammans mjölk och fritt ätande gör att man inte i de flesta fallen märker av att fölet har det. Men vid ny stress eller t ex vissa behandlingar kan det förvärras ge symptom.

Ett föls matsmältning klarar bara av att bryta ner stomjölk under de första månaderna. För att sedan sakta gå över till en kombintion av mjölk och gräs och vid cirka åtta månader vara fullt färdigt att bryta ner normal hästmat.

att han inte kan bryta ner vanlig häst mat vet jag redan, så nu är du den 2 a som skriver det till mig, i vilket fall som helst så ÄTER han redan massor annan mat, jag har inte skrivit någonstans att han kan tillgodogöra sig näringen.

Intressant om magsår vid födsel! hur får man bort det magsåret då? antar att det läker av sig själv i de flesta fallen? vilka symptom ska man kolla efter?

Det finns väl de som särar fölen o mamma helt redan vid 4 månader? med andra ord borde den väl klara sig på vanlig hästmat då? inte för att jag har några planer på det utan tänker mer på ridningen att man kanske kan lämna den över dagen då o då om man ska iväg o träna.

varken fölis eller mamma blir speciellt stressade av att vara ifrån varann.

Ett föls matsmältning klarar bara av att bryta ner stomjölk under de första månaderna. För att sedan sakta gå över till en kombintion av mjölk och gräs och vid cirka åtta månader vara fullt färdigt att bryta ner normal hästmat.

Fast det där tror jag inte riktigt på.
Rekordet här är att vi varit tvungna att avvänja vid 3 månader, pga stoets död, och det var då inga problem att få i det fölet normal mat, med bibehållet (gott) hull.

Fast det där tror jag inte riktigt på.
Rekordet här är att vi varit tvungna att avvänja vid 3 månader, pga stoets död, och det var då inga problem att få i det fölet normal mat, med bibehållet (gott) hull.

Du får tro vad du vill men bl a på SLU och SVA finns forskning på det. Finns även från andra länder om man gör en större sökning på nätet. Absolut inget som jag själv har hittat på, tror att HH här på buke också har lämnat information och länkar under foder.

Du missuppfattar mig.
Visst förstår jag att föl inte tillgodogör sig vanligt käk lika bra som vuxna hästar, men ibland så verkar det som att fölen kommer att falla döda ner om de inte får stomjölk i 9 månader.

Det är det ingen som påstått men varför svarar du så här:

i en tråd där ett par av de som frågar verkar tycka sin egna ridning är viktigare än fölet? De tycker kanske det är helt okej nu att lämna fölet hemma en hel dag för att t ex åka och träna?

Brukar du svara dina osäkra travstoägare på samma vis?
Fast det är väl inte så vanligt bland travfolk att försöka hålla igång sina märrar samtidigt som de har månadsgamla föl vid sidan?

Det är klart att det finns de som avvänjer föl vid 4 månader (eller tidigare om stoet dör) men det är verkligen inte idealiskt!

såg inte att kimmis87 redan hade tanken:
inte för att jag har några planer på det utan tänker mer på ridningen att man kanske kan lämna den över dagen då o då om man ska iväg o träna.

Det är det ingen som påstått men varför svarar du så här:

i en tråd där ett par av de som frågar verkar tycka sin egna ridning är viktigare än fölet? De tycker kanske det är helt okej nu att lämna fölet hemma en hel dag för att t ex åka och träna?

Brukar du svara dina osäkra travstoägare på samma vis?
Fast det är väl inte så vanligt bland travfolk att försöka hålla igång sina märrar samtidigt som de har månadsgamla föl vid sidan?

Det är klart att det finns de som avvänjer föl vid 4 månader (eller tidigare om stoet dör) men det är verkligen inte idealiskt!

Nej, jag rekommenderar verkligen ingen att hålla på och dela föl från sin mamma, ens för korta stunder. Och absolut inte innan de är minst 3-4 månader.
Och som du skriver, i travbranschen förekommer det inte ens....Där har man ston och föl på bete.

Det jag skulle vilja veta är hur många procent som fölen tillgodogör sig av riktig mat, i förhållande till vad de gör som vuxna.
Jag tror knappast det är 0% innan 3 månader.

alla har inte hästar som nöjjer sig med att bara gå i hagen ;)

min märr är färdig att explodera när som helst, minsta antydning till att vi ska göra nåt som har med springa o göra så blir hon jätte pigg och känns som att hon ska explodera när som helst (dock har hon inte gjort det än).

har "ridit" henne 2 ggr sen bebis föddes och han har varit med båda gångerna, och det har gått jätte bra förutom att hon vill springa betydligt mer än vad jag tycker är lämpligt! ridturerna har varit lugna (endast skritt och liiiite trav) och endast varit 20-40 min.

jag tror inte att varken hon eller fölis tar någon skada av den ridningen.

Hur gammalt bör egentligen fölet vara när man börjar förbereda avvänjningen? (Alltså skiljer fölet och stoet åt en liten stund). Och hur länge ska man börja med? Tacksam för svar!

Jag ger här min syn på saken, eftersom jag tydligen inte gjort det innan.

Man förbereder avväjningen med att fölet lär sig äta egen mat, och att det går i en trygg flock.
Den dagen avvänjningen är nödvändig så tar man bort mamman, utom hörhåll.
Fölet kommer några gånger under första dagen att springa lite och ropa efter mamman, men återgår snart till att leka med sina kamrater.

Så att hålla på och stressa fölet dag efter dag genom att dela dom i "träningssyfte" skapar bara MER stress, än vad en snabb avvänjning gör, där fölet hela tiden går kvar i samma flock som den gjort hela sommaren.

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
712
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
856
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka