När ska man börja trava?

N

Noble McKen

Jag är 0 % insatt i inridning så vänder mig till er som förhoppningsvis kan detta... :D
Efter ca hur många gånger efter att man har börjar sitta upp på hästen ska man börja trava vid inridning?

(när jag ändå startar en tråd kan jag lika gärna skriva in denna lilla frågan :angel: )
Ska man longera hästen med ryttaren på ryggen eller är det bäst att rida med ledare?

Tacksam för svar! :banana:

Sv: När ska man börja trava?

Vi brukar longera (eller snarare, ha en lina kopplad till grimman som vi har över tränset, och sedan hålla i linan...;)) i och med att hästen oftast är van vid den behandlingen och då inte stöter på alltför mycket nytt när det sitter en ryttare på. När vi rider ut rider vi med "ledare" de första gångerna.

Att börja trava är väldigt specifikt för olika hästar. Den senaste började vi trava ganska snart på då hon hade longerats länge och varit sutten på tidigare (innan hon fick föl...).

Vi har ridit våra i både skritt och trav vid första uppsittningstillfället. DÅ i grimma och ett griomskaft i paddock. UTAN ledare.Vi har aldrig longerat någon på en nyinriden häst. Och ledare har vi bara haft med första två uteturerna ifall h'ästen skulle bli skrämd.

Börja med trav när både du och hästen känner trygga med varandra i skritt.

Det är ju väldigt indiviuellt hur man känner det. Jag börjar trava nästan med en gång.

Galoppen testar jag först när jag känner att gas och broms och styrning fungerar någorlunda i de andra gångarterna. Gärna i skogen med mamma som fotsällskap.:D

gud nej, jag har ingen unghäst. började fundera lite och blev nyfiken om det är så man gör då jag personligen hade skrittat i över 5 månader och börjat vänja hästen att rida utan ledare/longering lina innan jag börja trava. men kanske är som sagt, indiviuellt och ifrån person till person och häst till häst.

men att använda skänklarna redan första gången ska man väl då ändå inte göra? :P

Om hästen vill trava iväg första gången låter vi dem göra det.Det är väldigt väldigt individuellt men på 6-8 veckor kan de skritt,trav och galopp på fyrkantsspår och enstaka 20 m volter.

Travade min pojk den tredje gången när jag red ut själv första gången. De två första gångerna gick vi åt ett håll som det bara var asfalt så det kändes inte så lämpligt ;) Hade mamma med, första gången i grimskaft och andra gången red jag lite själv. Barbacka o bettlöst hela insittningen. Föredrar ledare framför longering för jag rider mkt mkt hellre in ute i skogen och jag använder inte longeringen som ngt led i insittnngen annat än att ha sadel på. Men så forthästen fattat att jag sitter uppepå så vill jag inte ha med ngn utan vara själv, då blir hästen mer fokuserad på mig.

Skritta över 5 månader? Varför? Har du en ngrlunda bra relatinon med din häst på makren fattar den i princip direkt att enda skillnaden är att du sitter på ryggen och den är lugn med dig ändå. Att skjuta på gångarter ser jag mer som ett problem. Normalt använder hästen alal tre gångarter i hagen och därför för jag in trav o galopp så fort så möjligt för att det inte ska bli ngn stor grej när man väl ska byta gångart. Kan de stanna travar jag för jag tycker det är enklast att få till bra svängar i trav utan krångel. Så fort de travar lugnt o bruter av (dvs typ första gången) kan man lika gärna galoppera enl mig. Ta det lite naturligt när hästen är lite pigg o det är en liten upppförsbacke o låt den falla över i galopp, värre är det inte.

Att skritta i fem månader tycker inte jag känns optimalt. Och ja, vi börjar använda skänkel ihop med rösthjälper redan första gången. Jag förstår inte varför man ska vara så hysteriskt försiktig i början. Som min westerntränare sa, ju mer man drar ut på tiden desto mer hinner hästen spänna sig för nya saker. Sadla, sitt upp och rid alla gångarter, sedan har man en häst som inte tycker att det är konstigt med nya saker. Och tusan vad rätt han har!

Att skritta i fem månader tycker inte jag känns optimalt. Och ja, vi börjar använda skänkel ihop med rösthjälper redan första gången. Jag förstår inte varför man ska vara så hysteriskt försiktig i början. Som min westerntränare sa, ju mer man drar ut på tiden desto mer hinner hästen spänna sig för nya saker. Sadla, sitt upp och rid alla gångarter, sedan har man en häst som inte tycker att det är konstigt med nya saker. Och tusan vad rätt han har!

Precis så tänker jag med! :bow:

Håller med jag med.

Varför krångla till det och göra det till en stor och farlig sak och göra hästen misstänksam.

Äsch, bara att tuta och köra!

Så resonerade min tränare med, nu rider jag in på samma sätt och de hästarna är MINST lika stabila och lättarbetade som min som är "traditionellt" inridern, med hänga, bli ledd hängandes osv...
Om hästarna är vana vid att det händer nya grejjer titt som tätt så slipper man hästar som blir nervösa så fort något inte är som vanligt.

Jag har ridit in en D-ponny nu under sommaren och jag har gått helt på min känsla, när jag tyckte att det kändes bra i skritt och jag visste att han förstod vad jag ville med avsaktning så provade vi trav.

Tror att jag red (skrittade) ca 5-6 gånger innan jag bad honom trava första gången.

Men jag misstänker att det är väldigt olika, inte minst beroende på vad man lärt hästen innan man sitter upp på den första gången.

Min nordis som var inkörd och hade ganska bra kondition skrittade jag på första gången och andra gången provade jag traven.

den ponny jag ridit in nu hade jag enbart hanterat i grimma och grimskaft innan, han vet fortfarande inte vad longering är.

/M

Hur gör ni när ni lär in galoppen?? för de är ju inte bara å göra galoppskänkels så tar de galoppen...

En undran från lilla mig:o

Om hästen vill trava iväg första gången låter vi dem göra det.Det är väldigt väldigt individuellt men på 6-8 veckor kan de skritt,trav och galopp på fyrkantsspår och enstaka 20 m volter.

:bow: Precis så gör jag med. Hindra aldrig hästens egen frammåtbjudning! på ca 6 veckor (men varierar ju självklrt från häst till häst) så är de inridna och har galopperat själva i skogen och 20m volter på bana och även hoppat något litet hinder.
Rider aldrig med ledare! Skulle aldrig komma på den tanken :eek:
Min 05a har jag suttit på ca 8 gånger och ridit mellan 5-10 min i skogen 4 gånger. Hon är skrittad, travad och även lite galopperad helt på eget initiativ :) Nu vilar hon minst oktober ut.

Hur gör ni när ni lär in galoppen?? för de är ju inte bara å göra galoppskänkels så tar de galoppen...

En undran från lilla mig:o

Jag rider med sällskap, gärna på ett fält eller bred skogsväg där man är säker på att det inte dyker upp överraskningar. Håller fräsh trav, sällskapet galopperar jag reser mig upp och ger galopphjälp med rösten (samma som vid longering) och berömmer minsta tendens till att gissa vad jag vill.

Jag vill inte att någon håller i hästen när jag sitter på, det är klart mer otäckt att hästen blir fasthållen och svänger runt som man inte är med på, än att den far iväg en liten bit utan "stopp".

Traven blir när den blir. Oftast rätt tidigt och ute efter sällskapshäst.

Men hörre ni, lite tips te mej nu när det ustod liiite problem.
Min kuse rör sej inte ur fläcken när jag sitter på (funkar utan problem vid körning) provade & slänga upp en annan ryttare så han fick gå "ryggsäck" på mej. (tänkte att han följer ledaren) icke sa nicke jag går INTE me nån på ryggen.... provat allt möjligt men tvärstopp hjälp mej...

Utöver den som leder, har ni provat någon som går "löst" framför. Människa eller häst.

Den jag rider in nu tog det flera ridturer innan han vågade gå utan att nån gick före. Det räckte alltså med en människa som gick.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka