Sv: När ska man börja fundera om man har rätt häst?
Jag har haft min häst i snart 5 år, och innan jag köpte han så hade jag han på ett ridläger där han funkade bra.. Han var absolut inte min typ av häst egentligen men jag vart förälskad i hans personlighet..
Jag vill ha bastanta lite segare/tyngre hästar, men han var iof åt det grövre hållet men med mkt energi och huvvet rätt upp..
under det första halvåret vet jag inte ens hur många gånger jag höll på att ge upp, är ganska lätt att tröttna då hästen inte ens vill gå ett varv på banan utan att kasta sig mot mitten så man sitter på trekvart.. på slutet gick det att rida hjälpligt på banan, men det vr svårt att få nått vettigt gjort..
när jag haft han i ca ett halvår så bytte jag stall till ett närmre, och bara av flytten blev han bättre.. Men inte var fassonerna borta, så fort han inte ville nått så hittade han nått att bli "livrädd" för.. Mockkärran som stod i ena hörnet som vi hade ridit förbi den senaste halvtimmen vart helt plötsligt en sabeltandad tiger som var redo att kasta sig över han.. Så höll det på i två år tills jag bytte stall igen..
När vi kom till nya stallet blev han ytterligare lite bättre.. men han hade sina dagar.. blev bättre för varje dag, även om man ibland får lite bakslag och måste börja om.. Hade han där i ca två år.. och har nu flyttat tillbaka till stall två på bete, och nu e han helt underbar, han har iof konsentrations svårigheter då saker å ting utanför ridhus/paddock ÄR så mkt intressantare än det jobb som man måste göra..
sen i höst ska jag byta till ett mindre stall som ligger ännu närmre, så jag håller tummarna för att han håller sig på samma bana och bara blir bättre..
För mig är det precis som Skuggi, jag har han av en anledning.. Jag har extremt dåligt tålamod, och det i kombination men rädd/fjantig häst är inte så bra..
Så jag har fått lära mig den hårda vägen när jag tappar tålamodet, med att märka att det inte går fortare fram bara för att jag försöker forcera det hela..
Men tror att min envishet och beslutsamhet var mkt det som gjorde att jag inte beslutade mig för att sälja, lite för att visa folk att det kunde bli häst av min Felix. Var många som tyckte/tycker att han är smått galen..
Tror Det är olika från person till person vad man är yte efter.. hade jag velat ha en tävlingshäst från scratch så hade ju inte min Felix varit direkt optimal.. Men eftersom jag först å främst är ute efter en utmaning så var han ju egentligen helt perfekt..
Har kunnat vara med på lite klubb och lokala med varierande resultat..
Så tycker det är svårt att formulera exakt vad som gör att man börjar fundera på om man har rätt häst..
Det viktigaste är att man litar på sig själv, och vågar lyssna trots att ens kännslor kanske säger annat..
Det viktigaste är nog att man ALDRIG är rädd för sin häst, visst man kan bli osäker om man trillar av eländigt, men rädsla ska man inte behöva känna varje gånga man ska rida..
Blev ett långt inlägg det här..