När ska man börja fundera om man har rätt häst?

L

Lawendel

vet inte riktigt var jag ska lägga denna, moderator får väl flytta den..

Som rubriken lyder, när (vid vilka "tecken") ska man börja fundera på om man har "rätt" häst? Vad tycker ni?

Skriv ner era åsikter!

Sv: När ska man börja fundera om man har rätt häst?

• Om man börjar dra ut på tiden med mockning osv att man inte "hinner" rida
  • När man tycker att andras hästar är mkt finare/ser roligare ut
  • När man låter hästen stå för att man "är trött"

Ja, helt enkelt när man börjar att halvt försumma hästens motion för att det är roligare att inte rida än att rida. Då har man fel häst. Så märkte jag när jag tröttnade på min ena, visserligen en del rädsla inblandad gällande den hästen, men "symptomen" var de samma.

Jag delar åsikt med Hempfling.

Vi får inte alltid den häst vi vill ha, men alltid den vi förtjänar. :bow:

Hästarna hjälper oss att utveckla oss själva, byter vi häst kommer vi bara att fastna för en annan som i grunden är likadan, det bara visar sig inte direkt.
Jag har flera gånger försökt hitta något "bättre" som kan ersätta min "besvärliga" häst. Men jag hittar bara kopior av honom :crazy: så jag ger upp och tar tag i mig själv istället :grin:

Trots allt älskar jag honom ju, och jag har fått honom för att han ska hjälpa mig att bli en bättre människa.
Hur kan jag säga nej till det?

Det är alltså samma som med killar då:D

Nu fattar inte jag :p..
Du måste hjälpa min hjärncell mer nu såhär på kvällen :angel::rofl:

Men jag är inte så förtjust i att rida på det stora hela just bristande lust på att rida ALLS skulle inte vara avgörande för just mig.

Jag tycker det är grundläggande.

Jag rider inte så mkt och den jag har NU kan jag ju inte rida alls.

Men NÄR jag har ridbar häst så ska den vara den jag helst vill rida. Jag vill längta tillbaka till att rida MIN häst när jag har provat någon annans.

Ja, precis!

Jag längtar bara efter min egen häst, inte hästar generellt.

Vilket bra svar:D

Jag vill inte byta ut mina hästar för allt i världen. Jag jobbar alltid på att finna rätt teknik och känsla för att lotsa fram dom till bästa resultat. Det utesluter inte att jag ibland provar andras hästar, men vill helst lägga ner energin på mina.;)

Nu fattar inte jag :p..
Du måste hjälpa min hjärncell mer nu såhär på kvällen :angel::rofl:

Hehe.. vad fattar du inte?
Alltså, tanken är att hästen speglar våra dåliga sidor, för att vi ska bli tvugna att ta tag i dem. Och undermedvetet väljer vi de hästar som är just såna att de speglar just våra dåliga sidor bäst.
Och man kommer alltid att dras till samma typ av häst tills man löst sitt eget "problem".
Precis som med killar :angel:

Typ min valack, han är precis en spegelbild av mig... När han och jag höll på och bråkade typ en timme och skulle lasta (för några år sen) så kom stallägaren ut efter ett tag, tittade på oss en lååång stund, och skrattade sedan hjärtligt och sa att hon aldrig sett en häst och en människa vara så lika :rofl:
Och det var INTE positivt...
Tex så vänder han hellre än att ta sig igenom ett problem. Han är envis som synden och fryser och stänger ner om någon bråkar med honom. Tills han plötsligt exploderar. Precis som jag :crazy::o
Så, han visar mig hur jag är, och hur dåliga de egenskaperna är, och då kan jag inte annat än att skratta och hålla med. Och komma på ett sätt som jag kan ändra på mig, för då ändrar han sig också.

Ja... förstod du bättre nu? ;)

vilken bra tråd....känner att jag behöver ta del av den just nu då jag befinner mig i ett läge att jag inte vet vad jag vill....

Pansi: vad gjorde du med häste du tröttnade på? sålde du eller blev det bättre? själv så känner jag av "symtomen" du beskrev, nu stod min häst iofs en liten bit bort hemmifrån, men till hösten kommer han att stå i stall ca 25-50 m hemmifrån. kanske blir bättre då!? har funderat på att sälja men får aldrig modet att lägga ut annons, han har ju ändå satt sina spår i mitt hjärta!!

Jag har haft min häst i snart 5 år, och innan jag köpte han så hade jag han på ett ridläger där han funkade bra.. Han var absolut inte min typ av häst egentligen men jag vart förälskad i hans personlighet..
Jag vill ha bastanta lite segare/tyngre hästar, men han var iof åt det grövre hållet men med mkt energi och huvvet rätt upp..

under det första halvåret vet jag inte ens hur många gånger jag höll på att ge upp, är ganska lätt att tröttna då hästen inte ens vill gå ett varv på banan utan att kasta sig mot mitten så man sitter på trekvart.. på slutet gick det att rida hjälpligt på banan, men det vr svårt att få nått vettigt gjort..

när jag haft han i ca ett halvår så bytte jag stall till ett närmre, och bara av flytten blev han bättre.. Men inte var fassonerna borta, så fort han inte ville nått så hittade han nått att bli "livrädd" för.. Mockkärran som stod i ena hörnet som vi hade ridit förbi den senaste halvtimmen vart helt plötsligt en sabeltandad tiger som var redo att kasta sig över han.. Så höll det på i två år tills jag bytte stall igen..

När vi kom till nya stallet blev han ytterligare lite bättre.. men han hade sina dagar.. blev bättre för varje dag, även om man ibland får lite bakslag och måste börja om.. Hade han där i ca två år.. och har nu flyttat tillbaka till stall två på bete, och nu e han helt underbar, han har iof konsentrations svårigheter då saker å ting utanför ridhus/paddock ÄR så mkt intressantare än det jobb som man måste göra..

sen i höst ska jag byta till ett mindre stall som ligger ännu närmre, så jag håller tummarna för att han håller sig på samma bana och bara blir bättre..

För mig är det precis som Skuggi, jag har han av en anledning.. Jag har extremt dåligt tålamod, och det i kombination men rädd/fjantig häst är inte så bra..
Så jag har fått lära mig den hårda vägen när jag tappar tålamodet, med att märka att det inte går fortare fram bara för att jag försöker forcera det hela..
Men tror att min envishet och beslutsamhet var mkt det som gjorde att jag inte beslutade mig för att sälja, lite för att visa folk att det kunde bli häst av min Felix. Var många som tyckte/tycker att han är smått galen..

Tror Det är olika från person till person vad man är yte efter.. hade jag velat ha en tävlingshäst från scratch så hade ju inte min Felix varit direkt optimal.. Men eftersom jag först å främst är ute efter en utmaning så var han ju egentligen helt perfekt..
Har kunnat vara med på lite klubb och lokala med varierande resultat..

Så tycker det är svårt att formulera exakt vad som gör att man börjar fundera på om man har rätt häst..
Det viktigaste är att man litar på sig själv, och vågar lyssna trots att ens kännslor kanske säger annat..
Det viktigaste är nog att man ALDRIG är rädd för sin häst, visst man kan bli osäker om man trillar av eländigt, men rädsla ska man inte behöva känna varje gånga man ska rida..

Blev ett långt inlägg det här..

Senast ändrad:

Jag tror också att man får den häst man förtjänar men samtidigt kan jag inte sluta förvånas över dessa människor som uppenbarligen inte klarar av sina hästar och är rädda för dom, men som ändå tvunget ska ha kvar dom bara för att man inte "ska" sälja.

Och varför skaffar folk unghästar med en stam som det är "hårda" hästar i när dom inte kunde hantera sin tidigare. Lär inte hästfolk av sina misstag??

så har jag aldrig tänkt, men det stämmer nog jävligt bra för mig och min dam.

Har aldrig tänkt tanken på att sälja henne då jag är för egoistisk men visst har jag dunkat huvudet i väggarna av hopplöshet ibland,

Lär inte hästfolk av sina misstag??

Säger som en vet. sa till mig för lite sen.. det finns Hästfolk och sen finns det folk med häst.

Apråpå hur man vet att man har rätt häst...

För mig innebär det att veta att Javisst kan hästen fjanta, men det är okey för det är Min häst och VI fixar det tillsammans.

..när man ska fundera på huruvida man har rätt häst eller ej.. det är när man inte har ron att sitta och ta det lungt i boxen/hagen med sin häst, när man inte bara "kan vara" tillsammans. När man blir rädd bara hästen tar ett steg mot en, när ett "piggelin" bock skrämmer dig så pass att du vill kliva av.. Och när din häst - och du - hellre spenderar tid med andra än tillsammans.

Jag gillar inte alls att rida andras hästar men ändå har jag brist på motivation ca 1 månad om året att rida och jag skyller på att jag är trött eller inte har tid...

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 087
Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
491
Senast: Pilot
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 802
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar